مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
۱ نفر

پژوهش‌های جهانی بر نیکوکار بودن مردم ایران صحه گذاشته‌اند و قرار گرفتن ایرانیان در میان اسامی ۵٠ ملتی که بخشنده‌تر از سایر مردم جهان هستند، این امر را تایید و تصدیق می‌کند.

خیریه

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:فراتر از آمارهای جهانی، گسترش قابل توجه خیریه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در ایران که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، بخشندگی ایرانیان را گواهی می‌دهند. امروز روز جهانی خیریه است :

رتبه بیست و نهم

موسسه نظرسنجی گالوپ در یکی از جدیدترین نظرسنجی‌های منتشرشده خود (ژوئن ٢٠١٩) به بررسی میزان بخشندگی و مشارکت اجتماعی مردم دنیا در فعالیت‌های نیکوکاری پرداخته است. از نظر این موسسه، برخلاف نظر بسیاری که فکر می‌کنند مردم کشورهای ثروتمند بیش‌ترین میزان کمک‌های نقدی در فعالیت‌های نیکوکاری و خیریه را دارند، اما آمار ادعای دیگری دارد.
براساس این گزارش، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایرانیان در زمینه نیکوکاری و بخشندگی و مشارکت اجتماعی در امور خیرخواهانه، با ۴۵ امتیاز (نسبت به کشور اول که ۵۹ امتیاز دارد) در رتبه ۲۹ از میان ۱۴۶ کشور دنیا قرارگرفته‌اند. مهم‌ترین شاخص در این رتبه‌بندی تعداد بخشندگان و نیکوکاران در یک جامعه بوده است.
همچنین به طور متوسط از هر ۱۰ نفر، بیش از چهار نفر برای مشارکت در فعالیت‌های نیکوکاری به شیوه‌هایی همچون اختصاص پول به مراکز خیریه، حضور در فعالیت‌های نیکوکارانه و یا کمک مستقیم به افراد نیازمند اعلام داوطلبی کرده‌اند.

ایرانیها جزء خیرترین مردم دنیا

اسلام دین نیکوکاری و بخشندگی

همچنین براساس نتیجه‌گیری تهیه‌کنندگان این گزارش جهانی، ارزش و باورهای اسلامی در گسترش، تعمیق و ماندگاری این باور در میان داوطلبان تاثیر بالایی داشته است به طوری که مشکلات اقتصادی و تغییرات اجتماعی نتوانسته در بلندمدت تغییر چندانی در آمار ایجاد کند.
نمود عینی دیگری که بر بخشندگی ایرانیان دلالت می‌کند، گسترش فعالیت‌های خیرخواهانه در کشور است که در افزایش چشمگیر تعداد خیریه‌های کشور به خوبی متجلی شده است. به گواهی آمار و ارقام رسمی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها حدود ۶۰۰ موسسه خیریه در کشور وجود داشت، اما اکنون بیش از ۳۰ هزار موسسه خیریه و ۷۰ هزار تشکل‌های اجتماعی مردم‌نهاد و خیراندیش در مناطق مختلف کشور فعالیت دارد.
این آمار و ارقام نه‌تنها بر بخشندگی ایرانیان دلالت می‌کند، بلکه نشان می‌دهد ایرانیان هر روز بیشتر از گذشته از فردگرایی فاصله می‌گیرند و برای بهبود حال جامعه خود تلاش می‌کنند.

خیریه‌های مختلف برای فعالیت‌های متنوع

اما در مورد فعالیت این خیریه‌ها آن‌چه جای تامل دارد، محدود کردن فعالیت این موسسات به تامین معیشت نیازمندان جامعه است.
معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور دراین‌باره می‌گوید : «بخش قابل توجهی از موسسات خیریه و سمن‌ها فعالیت خود را به حوزه معیشت یا درمان بیماری‌ها اختصاص داده‌اند که بسیار هم قابل تحسین است، اما باید توجه کنیم که کار خیر محدود به معیشت نیست. امروز لازم است خیریه‌ها و سمن‌ها بخشی از فعالیت‌های خود را به تحقیق و پژوهش در عرصه خیر اختصاص دهند. »
محسن ولیئی ادامه می‌دهد : «اخیرا یک مجموعه خیریه و داوطلبانه، کار خود را به محافظت از آثار باستانی اختصاص داده است. مجموعه‌هایی نیز فعال هستند تا با کمک مردم طی چند سال آینده، چند صد میلیون نهال در کشور بکارند. همه این فعالیت‌ها شکل‌های جدید و متنوع کار خیر است که باید به آن توجه شود. »

ایرانیها جزء خیرترین مردم دنیا

شبکه سازی برای گسترش خیریه ها ضروری است

او شبکه‌سازی را از ابزارهای مهم گسترش فعالیت خیریه‌ها می‌داند و می‌گوید : «تعداد بسیار زیادی از موسسات خیریه و سمن‌ها در کشور شکل می‌گیرد اما عضوگیری و شبکه‌سازی نمی‌کنند. درحالی‌که شبکه‌سازی، به بسط کار خیر و نیکوکاری در کشور منجر می‌شود. همچنین امکان هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری را بین خیریه‌ها و سمن‌ها فراهم می‌آورد. »
ولیئی شبکه‌سازی خیر را موجب ارتقای امید، نشاط و سرمایه اجتماعی عنوان می‌کند و می‌گوید : «گرایش جوانان به نیکوکاری یک فرصت برای آینده کشور است و باید از آن استفاده کرد، همچنانکه جوانان در گروه‌های جهادی بسیار خوب عمل کردند و درخشیدند. »

کد خبر 786366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha