مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

برگ برنده این منطقه تهران، برج آزادی است؛ برج و میدانی که برای چند ده سال، تا زمانی که هنوز نام و نشانی از برج میلاد به میان نیامده‌بود، نماد بی‌رقیب پایتخت محسوب می‌شد.

برج آزادی

همشهری آنلاین،‌۴۲ سال پیش، این برج به شکل دروازه‌ای ۴۵ متری که طرحش از میان ده‌ها طرح پیشنهادی معماران برگزیده شده بود، افتتاح شد و مسافران داخلی و خارجی که از پایانه غرب یا فرودگاه مهرآباد به تهران می‌رسیدند، اول از همه آن را همچون دروازه‌ای برای تهران می‌دیدند.

اگرچه حالا راه‌های ورود به تهران پرتعداد شده و فرودگاه امام‌خمینی(ره) پذیرای مسافران خارجی ایران است، اما برج سفیدرنگ آزادی در میانه میدان، همچنان به عنوان یکی از زیباترین نمادهای پایتخت، رفت و آمد مسافران و شهروندان تهرانی را تماشا می‌کند. غیر از این برج تماشایی و داشته‌هایش، بوستان‌ها و تفرجگاه‌های مختلفی در این منطقه قرار دارند که اگرچه مانند برج سفید نمادین نیستند، اما می‌توانند شادی و آرامش را نصیب بازدیدکنندگان این منطقه کنند.

از هر طرف به آزادی

منطقه ۹، درجنوب خیابان آزادی است و از میدان آزادی تا خیابان آذری ادامه دارد. این منطقه به واسطه میدان آزادی، ترمینال غرب، فرودگاه مهرآباد و جاده مخصوص کرج، مرکز عبور اتوبوس‌ها و تاکسی‌هاست. از خط ۴ مترو هم ایستگاه‌های آزادی، استاد معین و دکتر حبیب‌الله در محدوده این منطقه قرار دارند. عکس: آذین حقیقی

تاریخ‌گردی در برج

برج آزادی مهم‌ترین جاذبه گردشگری است که شما در حوالی میدان آزادی و مناطق جنوبی‌اش می‌توانید از آن استفاده کنید.

برج آزادی: برج آزادی یکی از نمادهای مهم تهران است، برجی ۴۰ ساله که داخل آن یک مجموعه فرهنگی و هنری برپاست. معماری برج آزادی از معماری دوره‌های مختلف ایران الهام گرفته شده و گردشگران در ۳ طبقه آن می‌توانند گردش کنند و از راهنمایان برج برای گرفتن اطلاعات کمک بگیرند. در محوطه زیرین آزادی مرکز فرهنگی آن با چندین سالن نمایشی، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد.  

بوستان‌های سبز:متمایزترین فضای سبز این منطقه، محوطه برج آزادی است. اما غیر از آن در سمت شرق برج، بوستان بدون دخانیات المهدی(عج) قرار دارد که کلینیک گل وگیاه، شهرکتاب، گلخانه آموزشی، میز پینگ‌پنگ و آلاچیق‌هایی برای فرار از آفتاب گرم دارد. در خیابان هاشمی هم بوستان شهدای معلم برای شهروندان ساخته شده که هم زمین بازی برای کودکان دارد و هم میز شطرنج و وسایل ورزشی برای بزرگترها. بوستان کوکب هم در خیابان توکلی تقاطع تفرش قرار دارد با زمین بازی کودکان و شهربازی و میز پینگ پنگ و شطرنج.  

قایقرانی و دوچرخه‌سواری: اگر هوس قایقرانی و ماهیگیری کرده‌اید، دریاچه بوستان المهدی(عج) بهترین انتخاب است و پیست دوچرخه سواری میدان فتح که حلقه‌ای شکل است و با ۳۰ دوچرخه اجاره‌ای، یک برنامه دوچرخه‌سواری جانانه برای‌تان به همراه دارد. اما سر بچه‌ها در منطقه ۹ بی‌کلاه نمی‌ماند و می‌توانند به نقاط مختلفی سر بزنند از جمله خانه اسباب بازی دکتر هوشیار در خیابان طوس، خانه اسباب‌بازی دستغیب در انتهای بلوار استاد معین، خانه اسباب‌بازی امامزاده عبدالله(ع) در ۳۰ متری جی، خانه اسباب‌بازی خیابان آزادی و بوستان المهدی(عج) در ضلع جنوب شرق میدان آزادی.  

معروف‌ترین معماری ایران در این منطقه از تهران است

هم فرهنگ و هم ورزش

مراکز فرهنگی ورزشی فراوانی در منطقه ۹ وجود دارند و شهروندان می‌توانند اوقات فراغت‌شان را مخصوصا در تابستان آنجا بگذراند.

فرهنگسرای رویش در مهرآباد جنوبی، خیابان واشقانی فراهانی، فرهنگسرای کار در خیابان هاشمی نبش بزرگراه یادگار امام(ره) و مجموعه فرهنگی ایرانسرا در ضلع شرقی میدان آزادی و البته مجموعه فرهنگی ایرانسرا با بازار فرهنگی آخر هفته‌هایش، از پاتوق‌های مهم فرهنگی منطقه ۹ هستند. استخر زیتون در ضلع شرقی میدان فتح، مجموعه ورزشی نشاط در مهرآباد جنوبی، مجموعه ورزشی شهربانو (ویژه بانوان) در خیابان ۳۰ متری جی و مجموعه ورزشی جهانی‌پور در جنوب میدان، مکان‌هایی هستند که برای طرفداران انواع ورزش‌ها مثل شنا، کشتی، تکواندو، ایروبیک و ژیمناستیک برنامه‌های مختلفی دارند. اما طرفداران فوتبال اوقات خوشی را می‌توانند در زمین چمن مصنوعی پارک کوثر در انتهای خیابان استاد معین و زمین چمن شهرک ولی‌امر(عج) در انتهای بلوار استاد معین داشته باشند.

زیارت در جی

امامزادگان عبدالله(ع) و زید(ع) در ضلع جنوب شرقی منطقه ۹ از مهم‌ترین زیارتگاه‌های این محدوده است. برای رسیدن به محل بقعه این امامزادگان، باید به حد فاصل خیابان شمشیری و بلوار ۳۰ متری جی بروید. در اینجا غیر از زیارت از امکانات فرهنگی مثل کتابخانه هم می‌توانید استفاده کنید.

کد خبر 785739
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha