چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی افزایش ناآرامی‌های تایلند و تظاهرات ضد‌دولتی در بانکوک، نخست‌وزیر این کشور درخواست‌ها برای برکناری خود را رد کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ده‌ها هزار معترض دیروز با بر پایی تظاهرات در شمال بانکوک، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید را خواستار شدند. این تظاهرات بزرگ‌ترین چالش دولت 4ماهه نخست‌وزیر تایلند به‌شمار می‌رود.

با وجود تظاهرات گسترده تایلندی‌ها در بانکوک، نخست‌وزیر این کشور دیروز گفت: نشست سران آسیایی طبق برنامه از پیش تعیین شده در تایلند برگزار می‌شود.

آبهیسیت تاکنون از رویارویی با تظاهرکنندگان خودداری کرده و دیروز نیز در شرایطی که جبهه متحد دمکراسی علیه دیکتاتوری (UDD) حامیان خود را به بانکوک فرا خوانده بود، مواضع گذشته خود را تکرار کرد.

وی طی یک مصاحبه با شبکه 3 تلویزیون تایلند افزود: گروهی وجود دارند که خواستار ایجاد اغتشاش هستند ولی دولت تمام تلاش خود را برای کنترل آنها انجام خواهد داد.
وی تاکید کرد: اگر شورش صورت بگیرد، ما مجبوریم که کاری انجام دهیم. من می‌توانم تضمین دهم که هیچ خشونتی از جانب دولت شروع نخواهد شد.

خودروی آبهیسیت وجاجیوا روز سه‌شنبه پس از برگزاری جلسه‌ کابینه در شهر توریستی پاتایا که از روز جمعه میزبان نشست سران کشورهای جنوب شرقی آسیا‌ (آسه آن) و دیگر کشورهای آسیایی خواهد بود، از سوی حامیان تاکسین شیناواترا مورد حمله قرار گرفت. جاجیوا تاکید کرد که هیچ تهدیدی علیه این نشست وجود ندارد.

وی در مصاحبه تلویزیونی‌اش تصریح کرد: هیچ رخدادی نظیر آنچه برای کاروان حامل من اتفاق افتاد تکرار نخواهد شد. در تمام نقاط تدابیر امنیتی سخت اتخاذ خواهد شد.

تظاهرات‌کنندگان از هواداران تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق این کشور هستند که در کودتای سال 2006 میلادی برکنار شد.

به باور معترضان، آبهیسیت وجاجیوا( نخست‌وزیر) غیرقانونی به قدرت رسیده است و با برکناری وی، امکان برگزاری انتخابات جدید فراهم می‌شود.

پلیس بانکوک دیروز اعلام کرد جمعیتی حدود 30 هزار نفر در اطراف کاخ نخست‌وزیری اجتماع کرده‌اند و با شعارهایی در حمایت از تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین، خواستار کناره‌گیری دولت کنونی به رهبری آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر کنونی شده‌اند.

برگزار‌کنندگان این تظاهرات گفته‌اند انتظار دارند تا 300‌هزار نفر از مخالفان دولت در این گردهمایی شرکت کنند و تهدید کرده‌اند که تا دستیابی به خواست خود، به تظاهرات اعتراضی ادامه خواهند داد.

گستردگی تظاهرات مخالفان دولت تایلند نشان از یک بحران عمیق و ظاهرا غیرقابل حل سیاسی در تایلند است که می‌تواند باعث دودستگی در میان مردم این کشور شود و ثبات سیاسی و حتی نظام حکومتی را مورد تهدید قرار دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این بحران از سال 2006 و با اقدام نظامیان در برکناری دولت تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر وقت، و ایراد اتهام سوءاستفاده از قدرت و فساد مالی علیه وی آغاز شد و با وجود تغییرات مکرر دولت، هنوز هم حل و فصل نشده است.

شیناواترا با تاسیس و رهبری حزب « تایلندی‌ها دوستدار تایلندی‌ها» توانست در انتخابات پارلمانی سال 2001 به قدرت برسد و اکثریت خود در پارلمان را در انتخابات سال 2005 نیز حفظ کند در حالی‌که احزاب مخالف، به‌خصوص حزب دمکرات تایلند، او را فاقد صلاحیت و نتیجه انتخابات سال 2005 را مخدوش اعلام کرده بودند.

تاکسین شیناواترا پس از برکناری از قدرت در سال 2006، به خارج رفت در حالی‌که پرونده‌های فساد مالی علیه او، همسرش و تعدادی از نزدیکان آنان به جریان افتاده و حزب تحت رهبری او هم توسط دادگاه عالی منحل اعلام شده بود.

با این حال، در انتخابات پارلمانی سال 2008، حزب قدرت مردم، که به طرفداری از تاکسین شیناواترا تشکیل شده بود، توانست بار دیگر قدرت را در دست بگیرد و شیناواترا و همسرش نیز ظاهرا برای پاسخ دادن به اتهامات قضایی به کشور بازگشتند اما با صدور حکم محکومیت قضایی، در تابستان سال گذشته بار دیگر به خارج گریختند.

دولت طرفدار تاکسین شیناواترا نیز، در پی چند هفته تظاهرات گسترده مخالفان که این دولت را به مخالفت با پادشاه متهم می‌کردند، و تعویض 2 نخست‌وزیر، تنها چند ماه دوام داشت و با حکم انحلال حزب قدرت مردم از سوی دادگاه عالی، سقوط کرد و قدرت را به نخست‌وزیر کنونی از حزب دمکرات سپرد که با حمایت تعدادی از نمایندگان ائتلاف حاکم قبلی توانست رای اعتماد پارلمان را به دست آورد.

اگرچه تایلند در گذشته با کودتاهای نظامی و تغییرات مکرر دولت مواجه بوده است، اما یکی از ویژگی‌های بحران چند سال اخیر ارتباطی است که ناگزیر بین این بحران و موقعیت بهومیبول آدولیادج – پادشاه - و دمکراسی نوپای این کشور وجود دارد.

پادشاه در میانه دعوا

پادشاه تایلند، که سلطنت خود را نزدیک به 60 سال پیش آغاز کرده، همواره از اعتبار و احترام ویژه‌ای در میان اکثر مردم تایلند برخوردار بوده و در موارد بحرانی کوشیده تا به‌عنوان عاملی ثبات بخش در صحنه سیاست این کشور عمل کند.

با این‌همه، حمایت ضمنی پادشاه از اقدام نظامیان علیه دولت تاکسین شیناواترا و توسل طرفداران دولت کنونی به شعار حمایت از پادشاه این نگرانی را در میان بخشی از حامیان پادشاه در پی داشته که ممکن است موقعیت تاریخی سلطنت به مخاطره افتد؛

به‌خصوص اینکه احتمال مداخله نظامیان برای حل و فصل بحران کنونی و درخواست آنان از پادشاه برای تایید چنین اقدامی نیز منتفی نیست.

کد خبر 78543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز