فرض کنید که نوشیدنی خنکی برای خودتان در لیوانی ریخته‌اید و تا رو برمی‌گردانید، مگسی در آن می‌افتد. اگر مگس را بیرون بیاورید و بعد دلتان نیاید نوشیدنی را دور بریزید، آیا نوشیدن آن بی‌خطر است؟

مگس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، شما یک لیوان نوشیدنی خنک برای خود ریخته‌اید و می‌خواهید یک جرعه بنوشید که مگس میوه در آن فرود می‌آید. مگس به وضوح مرده، اما با توجه به چیزهایی که از محل مورد علاقه مگس‌ها می‌دانید، نمی‌دانید که آیا نوشیدن آن بی‌خطر است یا خیر.

مگس میوه (مگس سرکه) اغلب در سطل‌های زباله، کمپوست‌ها و هر جایی که غذا باشد ساکن است. غذای فاسد و در حال پوسیدن سرشار از میکروب است که مگس می‌تواند هر یک از آن‌ها را روی بدن خود حمل و به جایی که فرود می‌آید، منتقل کند.

این باکتری‌ها شامل اشیریشیا کلی یا E coli، لیستریا، شیگلا و سالمونلا هستند که هر یک می‌توانند حتی در افراد سالم باعث عفونت جدی شوند. متوجه می‌شوید که مگس میوه ممکن است میکروب‌های بالقوه کشنده را در نوشیدنی شما وارد کرده باشد، بنابراین آن را در سینک خالی می‌کنید و یک لیوان تازه می‌ریزید.

با این حال، شواهد علمی نشان می‌دهد که ممکن است نوشیدنی خنک دلخواهتان را هدر داده باشید. اگر ساختار نوشیدنی شما طوری نباشد که به میکروب‌ها آسیب بزند و آلوده شده باشد، هر میکروبی که هنوز زنده باشد، با مایعات بسیار اسیدی معده انسان مواجه خواهد شد. میکروب‌های مسمومیت غذایی به اسید بسیار حساس هستند. اسید معده به DNA آن‌ها آسیب می‌رساند و حتی می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:

در معده، میکروب‌ها باید بر دیگر موانع کشنده مانند آنزیم‌های گوارشی، مخاط به دام افتاده و  دفاع سیستم ایمنی غلبه کنند. بعید است که میکروب‌های یک مگس میوه افتاده در نوشیدنی، قادر به ایجاد عفونت باشند. می‌توانید مگس را بردارید و بنوشید، مگر اینکه میکروب‌هراس باشید. اگر پروتئین اضافی می‌خواهید، حتی می‌توانید مگس را قورت دهید. دستگاه گوارش شما به سادگی مگس را مانند هر پروتئین دیگری هضم می‌کند. 

کد خبر 785323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha