مجموع نظرات: ۱
شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

تابستان است و فصل صیفی‌جاتی مثل کدو و بادمجان. پس از فرصت استفاده کنید و با بادمجان‌های تازه و خوشمزه تابستانی علاوه بر خورش‌ها و خوراکی‌های معمولی و متداول، غذای گیاهی  متفاوت‌تری هم بپزید.

ته چین

همشهری آنلاین: ته‌چین بادمجان آن هم با شکل و شمایلی شبیه به کیک، پیشنهادی ایده‌آل برای مهمانی‌های رسمی شماست.

مواد لازم برای ۳ ـ ۲ نفر

۳ عدد زرده تخم‌مرغ
۲ ق س ماست چکیده
۴۵۰ گرم برنج
۱۵۰ گرم روغن
۵۰ گرم گردو
۲ عدد بادمجان متوسط
۲ ق م زعفران آب‌کرده
۱۰۰ گرم زرشک
یک ق م آبلیموی تازه
۲ ق س شکر
مقداری خلال پسته و بادام برای تزئین
نمک به مقدار لازم

یک پیشنهاد پذیرایی رسمی از مهمانان، بدون مرغ یا گوشت

۱. بادمجان‌ها را پوست کنده و حلقه‌ای خرد کنید. مقداری نمک زده و در آبکش بگذارید تا حدود نیم ساعت بمانند که تلخی آنها گرفته شود. بعد از این مدت بادمجان‌ها را با دستمال خشک کنید و در روغن داغ خوب سرخ کنید. بعد از سرخ شدن هر دو طرف بادمجان‌ها، آنها را روی یک تکه دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.  

۲. برنج را شسته و در یک قابلمه آب‌جوش بجوشانید و طبق معمول آبکش کنید. گردوها را خرد کنید و آماده کناری بگذارید. زرشک را با کمی روغن تفت دهید. شکر را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد از برداشتن از روی حرارت، آبلیمو را به زرشک اضافه کنید و کناری  بگذارید.  

نکته: شکر را به میزان دلخواه اضافه کنید. اگر دوست دارید ته‌چینتان شیرین‌تر باشد مقدار شکر را اضافه کنید. درواقع مقدار شکر مصرفی به ذائقه شما بستگی دارد.  

۳. در یک کاسه زرده‌های تخم‌مرغ را بریزید، به آن ماست و زعفران آب‌کرده اضافه کنید و با چنگال خوب به هم بزنید تا مخلوط یکدستی داشته باشید.  
برنج آبکش شده را در این کاسه ریخته و با مواد خوب مخلوط کنید.  

۴. ظرفی که می‌خواهید ته‌چین را در آن درست کنید آماده و چرب کنید. بهتر است ظرفتان تفلون و نچسب باشد که بتوانید ته‌چین را بعد از پخت به راحتی و به صورت قالبی از ظرف جدا کنید.  
بادمجان‌های سرخ شده را در ته ظرف بچینید و لایه بعدی را زرشک بریزید. البته مقداری زرشک برای انتهای کار و تزئین ته‌چین کنار بگذارید.  

۵. برنج مخلوط شده با مایه ماست و زعفران و تخم‌مرغ را روی مواد در تابه یا قالب مورد نظر ریخته و خوب با پشت قاشق  روی سطح آن را فشار دهید تا فشرده شود. روی ظرف را با فویل آلومینیوم بپوشانید و با چنگال یا نوک تیغه چاقو چند سوراخ در آن ایجاد کنید تا بخار غذا هنگام پخت خارج شود.  

۶. ظرف را در فر که از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید روی طبقه وسط قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه حرارت دهید تا برنج خوب دم بکشد و بپزد.  
بعد از اینکه ته چین پخت آن را از فر درآورده و بگذارید خنک شود. بعد آن را برگردانده و با خلال پسته و بادام و مقداری زرشک که کنار گذاشته‌اید، تزئین کنید.

یه‌جور دیگه

می‌توانید مواد ته چین را به دو قسمت تقسیم کنید و در دو ظرف جداگانه و با ابعادی متفاوت  ریخته و به همان صورت توضیح داده شده، بچینید و بپزید و بعد از پخت و در آوردن آنها از قالب‌ها، دو نیمه را مثل کیک روی هم بگذارید، فقط برای لایه وسط به جای خامه در کیک می‌توانید از یک لایه ماست چکیده استفاده کنید.

علاوه بر فر حتی می‌توانید ته‌چین را روی گاز و با حرارت کم بپزید تا برنج خوب دم بکشد.

فوت‌وفن

هرچه مقدار زعفران آب‌کرده زیادتر باشد، ته‌چینتان خوشرنگ‌تر می‌شود.

کد خبر 785317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    1 0
    ... قیمت اینها که از گوشت ومرغ گرونتره ...