همشهری آنلاین: پژوهشکده الهیات اجتماعی در دانشگاه قم به منظور توسعه رشته‌های بین‌رشته‌ای در علوم انسانی و اجتماعی، راه‌اندازی شد

به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر محمود تقی‌زاده‌داوری رئیس پژوهشکده الهیات اجتماعی دانشگاه قم اظهار داشت: در حالی که طی سال‌های اخیر مسئله توسعه علوم انسانی و اجتماعی در کشور از سوی مقامات وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی به طور مکرر مطرح شده است، ولی متأسفانه رشته‌های بین‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی و اجتماعی همپای سایر رشته‌ها در کشور توسعه پیدا نکرده است.

وی گفت: از سال گذشته مسئله الهیات اجتماعی را به صورت جدی مطرح کردم و این رشته تحصیلی می‌تواند همانند رشته شیعه‌شناسی که در سال 1386 در دانشگاه قم راه‌اندازی شد، به صورت یک رشته تحصیلی بین‌رشته‌ای در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه راه¬اندازی شود.

وی ادامه داد: وقتی این ایده را برای رئیس دانشگاه قم مطرح کردم مورد استقبال ایشان قرار گرفت و توصیه کردند که پژوهشکده‌ای در این زمینه تاسیس شود تا علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، تمهیدات لازم برای راه‌اندازی رشته الهیات اجتماعی و فصلنامه‌‌های متناسب با این رشته تحصیلی فراهم شود.

دکتر تقی‌زاده‌داوری با تعریفی از الهیات اجتماعی، تصریح کرد: الهیات اجتماعی به معرفتی گفته می‌شود که در زمینه متون اجتماعی دین اسلام پژوهش می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه پنج دانش حدیث، تفسیر، فقه، کلام و اخلاق با متون دینی سروکار دارند، خاطرنشان کرد: هنگاهی که این پنج دانش با متون اجتماعی سروکار پیدا می‌کنند یک مجموعه معرفتی به نام الهیات اجتماعی را پدید می‌آورند که متشکل از حدیث اجتماعی، تفسیر اجتماعی، فقه اجتماعی، کلام اجتماعی و اخلاق اجتماعی است.

مدیرگروه شیعه‌شناسی دانشگاه قم اضافه کرد: الهیات اجتماعی در یک کلام به معنی دیدگاه متون دینی در زمینه جامعه، تحولات اجتماعی مسائل و لوازم زندگی اجتماعی است. پس موضوع این رشته، متون اجتماعی اسلام است، و هدف آن تبلیغ، ترویج و توضیح دیدگاه‌های اجتماعی اسلام به مخاطبان می¬باشد.

وی ادامه داد: روش الهیات اجتماعی نیز همانند روش همه رشته¬های علوم اسلامی، نقلی و تفسیری است؛ یعنی تفسیر، توضیح و تجزیه و تحلیل آیات و احادیث اجتماعی.

دکتر تقی‌زاده‌داوری با بیان اینکه تاکنون رشته الهیات اجتماعی در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی نشده است، اهمیت ایجاد این رشته تحصیلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: راه‌اندازی این رشته به خاطر اینکه ما امروزه دارای حکومت و دولت در نظام جمهوری اسلامی هستیم بسیار با اهمیت است؛ زیرا الهیات اجتماعی محدثان، مفسران، فقها، متکلمان و عالمان اخلاق را با مسائل و معضلات اجتماعی آشنا می‌سازد و آنها را تبدیل به کارشناسان مسائل اجتماعی می‌کند و آنها متون اجتماعی دین را برای حل مشکلات روزمره زندگی مردم به کار خواهند گرفت.

وی افزود: به عبارتی دیگر این افراد مسائل اجتماعی را از طریق متون اجتماعی، ارزیابی و چاره‌جویی می‌کنند. بنابراین رشته الهیات اجتماعی در واقع کارآمدکردن و کاربردی‌کردن متون اجتماعی دین هم می‌تواند باشد.

رئیس پژوهشکده الهیات اجتماعی تصریح کرد: در استفاده از متون اجتماعی دین برای حل مسائل و آلام زندگی مردم مسائل نظری کاملا پیچیده‌ای وجود دارد که باید به مرور روشن شوند؛ همانند مسئله طبقات اجتماعی در جامعه مطلوب دینی، مسئله وحدت یا تعدد جوامع مطلوب، نقش زنان و مسئله تعاونی‌بودن یا رقابتی‌بودن آن جامعه و امثال آن.

دکتر تقی‌زاده‌داوری خروجی پژوهشکده الهیات اجتماعی را برای استادان و دانشجویان دانشکده‌های الهیات و علوم اجتماعی مفید برشمرد و گفت: همان‌طوری که موسسه شیعه‌شناسی رشته تحصیلی بین رشته‌ای شیعه‌شناسی را در دانشگاه قم راه‌اندازی کرد، پژوهشکده الهیات اجتماعی نیز باید رشته الهیات اجتماعی را در این دانشگاه ایجاد کند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که رشته الهیات اجتماعی بتواند به نحو ملموس‌تری دانشکده الهیات را با عرصه حیات اجتماعی که موضوع رشته‌های علوم اجتماعی است، نزدیک‌تر کند.

گفتنی است: دکتر محمود تقی‌زاده‌داوری با حکم رئیس دانشگاه قم به سمت ریاست پژوهشکده الهیات اجتماعی منصوب شد.

کد خبر 78529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز