وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای سوری به نظامیان آمریکایی توصیه کرد که به خانه برگردند و به مقامات این کشور هم توصیه کرد که منطقه را به اهل منطقه واگذارند.

امیرعبداللهیان و فيص مقداد

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به دمشق سفر کرده بعد از دیدار و گفت‌وگو با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی گفت:‌امروز گفت‌وگوهای خوبی را با المقداد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی داشتیم.

وزیر خارجه ادامه داد: مایلم حملات ددمنشانه رژیم جعلی اسرائیل به فرودگاه حلب و مناطق غیرنظامی سوریه را قویا محکوم کنم. در منطقه هیچ اقدام تجاوزکارانه و جنایات رژیم صهیونیستی از سوی منطقه بدون پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

وی گفت: توافق داریم که کمیسیون عالی مشترک ایران و سوریه به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر سوریه در تهران در آینده نزدیک برگزار شود. تقویت هر چه بیشتر مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی به ویژه بین تجار و بازرگانان دو کشور مورد توجه جدی ما قرار داشت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: خرسندیم که سفرهای زیارتی و سیاحتی مردم عزیز ایران به سوریه از سر گرفته شده و ما همین موضوع را در خصوص استقبال از مردم عزیز سوریه در ایران قائلیم و آماده پذیرش اتباع سوریه برای زیارت و سیاحت در ایران هستیم.

وی گفت: در خصوص تحرکات گروه‌های تروریستی و تلاش آمریکایی‌ها برای سازمان دهی تروریست‌ها و تداوم حضور اشغالگرانه آنها در خاک سوریه به بهانه مبارز ه با داعش گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه افزود: امنیت سوریه و امنیت منطقه دغدغه جدی و مشترک ماست. به حمایت‌های قوی خود از رهبری، ارتش، دولت و ملت سوریه در راستای رسیدن به منطقه‌ای امن، با ثبات و توسعه یافته ادامه می‌دهیم.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان اضافه کرد: معتقدیم که روابط دوستانه و مبتنی بر همسایگی و برادری بین سوریه و ترکیه به نفع دو کشور و منطقه است. بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از جمله در قبال سوریه و ترکیه تأکید داریم.

وی گفت: در آخرین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه ایده‌های سازنده‌ای برای استقرار امنیت در مرز مشترک سوریه و ترکیه و احترام به تمامیت ارضی و دغدغه‌های امنیتی مشترک دو کشور مطرح شد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ایران به تلاش ها برای رفع سوءتفاهم‌هابین ترکیه و سوریه و استقرار صلح و امنیت در مرز مشترک سوریه و ترکیه ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه در باره تحولات در جهان اسلام از جمله تحولات فلسطین بحث و تبادل نظر کردیم، افزود: اهانت به مقدسات دینی و کتب آسمانی و از جمله قرآن کریم را قویا محکوم می‌کنیم. اخیرا از همتای خودم وزیر خارجه دانمارک پیامی را دریافت کردم در این پیام بر تصویب مصوبه‌ای برای برخورد و مقابله با افرادی که قانون شکنی می‌کنند و به کتب آسمانی اهانت می‌کنند تأکید کرد و گفت این قانون بزودی در دستورکار مجلس دانمارک قرار دارد و امیدواریم به تصویب برسد.

وی گفت:‌ضمن استقبال از ابتکار عمل دانمارک به سوئد و دیگر کشورهای اروپایی توصیه می‌کنیم در مسیر احترام به کتب آسمانی و قرآن کریم قدم بردارند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات نیروهای آمریکایی با هدف بستن مرز بین سوریه و عراق اظهار داشت: امروز مرزهای عراق با کشورهای سوریه و همسایه مرزهای دوستی است. آمریکا باید دست از آزار مردم منطقه بردارد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم به خانه برگردند و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم منطقه را به اهل منطقه واگذارند. هیچ طرفی قادر نیست مسیرهای مواصلاتی تاریخی منطقه را مسدود کند. این اقدامات با ادعای حقوق بشری غربی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ تناسبی ندارد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی اضافه کرد: از بازگشت روابط طبیعی سوریه با کشورهای منطقه، جهان عرب و جهان اسلام خرسندیم. خرسندم این ابتکار مورد استقبال رهبران منطقه قرار گرفته است. سوریه کشور بسیار مهمی در منطقه ماست. هیچ طرفی نمی‌تواند سوریه را نادیده بگیرد.

وی افزود: بازگشت سوریه به وضعیت طبیعی و نقش آفرینی طبیعی در منطقه در جهت خیر و صلاح همه کشورهای منطقه است. این واقعیتی است که امروز کشورهای منطقه به آن اعتراف دارند و با اسفاده از فرصت به روح بلند همه شهدای سوریه، شهدای ایران و همه طرف‌هایی که در کنار ارتش و مردم سوریه سال‌ها در جنگی تروریستی ایستادند، ادای احترام می‌کنم و امروز سوریه به خوبی در منطقه می‌درخشد و نقش آفرینی می‌کند.

کد خبر 784956
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهندس نرم افزار IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    آمریکایی ها در اتوبوس اند در راه . دارن بر میگردند
  • سلمانی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    ملت ایران خواستار همکاری و احترام