خطر دچار شدن به سرطان پستان با افزایش سن در زنان بیشتر می‌شود، اما زنان در هیچ سنی از این سرطان در امان نیستند و در سال‌های اخیر این سرطان به طور فزاینده‌ای در زنان در سنین پایین‌تر هم تشخیص داده می‌شود.

cancer

حدود ۵ درصد از سرطان‌های پستان در آمریکا در زنان زیر ۴۰ سال شناسایی می‌شود و میزان بروز سرطان پستان در زنان جوانتر از ۴۰ سال در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵ مورد در ۱۰۰ هزار بوده است که رقم بالایی نیست (این میزان در زنان ۴۰ تا ۶۴ سال به ۲۲۹ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۶۵ تا ۷۴ سال ۴۶۲ مورد در ۱۰۰ هزار نفر) است.

اما یافته‌های یک بررسی اخیرا منتشرشده در آمریکا نشان می‌دهد میزان سرطان در زنان زیر ۵۰ سال در حال افزایش است و در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در زنان ۳۰ تا ۳۹ سال حدود ۲۰ درصد و در زنان ۲۰ تا ۲۹ سال بیش از ۵ درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر سرطان پستان در زنان جوانتر نسبت به زنان سالمندتر با احتمال بیشتری ممکن است در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده شود و شکل تهاجمی‌تری داشته باشد، با احتمال بیشتری عود می‌کند و به میزان بالاتری هم باعث مرگ‌ومیر می‌شود. همچنین زنان جوان دچار سرطان پستان با توجه به انتظارات مربوط به ازدواج و بچه‌دار شدن فشار عاطفی شدیدتری را هم نسبت به زنان سالمندتر تحمل می‌کنند.

علت این موارد سرطان پستان در سنین پایین دقیقا معلوم نیست، اما عوامل احتمالی مرتبط با آن شامل این موارد می‌شوند:

  • جهش‌های ژنتیکی: برخی از زنان جهش‌های ژنتیکی دارند که آنها را در معرض خطر بیشتر سرطان پستان قرار می‌دهد، از جمله‌های ژن‌های BRCA1 و BRCA2. این جهش‌ها در زنان جوان شایع‌تر هستند.
  • - بلوغ زودرس: زنانی که قاعدگی‌شان در سنین پایین‌تر شروع می‌شودو در سنین بالاتری دچار یائسگی می‌شوند، در معرض خطر بالاتر سرطان پستان هستند.
  • به تاخیر انداختن نخستین بارداری: باردار شدن برای نخستین بار در ۳۵ سالگی یا بالاتر یک عامل خطرساز برای سرطان پستان هستند.
  • قرارگیری در معرض پرتوتابی: زنانی که در معرض پرتوتابی قرار گرفته‌اند، با احتمال بیشتری ممکن است دچار سرطان پستان شوند.
  • برخی از عوامل سبک زندگی: داشتن اضافه وزن یا چاقی، سبک زندگی بی‌حرکت، نوشیدن الکل همگی با افزایش خطر دچار شدن به سرطان پستان ارتباط دارند.

علائم سرطان پستان در زنان جوان شبیه به علائم این بیماری در زنان سالمندتر است و شامل توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در اندازه، شکل یا قوام پستان، ناهموار شدن پوست (پوست پرتقالی شدن)، تغییرات در نوک پستان مانند ترشح یا عقب کشیده شدن، قرمزی یا تورم پستان، دانه‌های پوستی روی پستان یا نوک آن.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که زنان ۲۵ ساله و بالاتر از نشانه‌ها و علائم سرطان پستان آگاه باشند و معاینه ‌های شخصی منظم خودشان را انجام دهند. زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان یا سایر عوامل خطرساز برای این بیماری دارند باید درباره شروع انجام ماموگرافی در سنین پایین‌تر مشورت کنند (در حال حاضر انجام ماموگرافی از ۴۰ تا ۷۴ سالگی توصیه می‌شود).

کد خبر 784953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha