آژانس فضایی هند بعد از ماموریت موفق فرود روی ماه، قرار است اولین پرتاب فضاپیمای خود به خورشید را در تاریخ ۲ سپتامبر انجام دهد.

خورشید هند

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گیزمودو، هند کمتر از یک هفته پیش روی ماه فرود آمد و اکنون در حال آماده شدن برای پرتاب اولین فضاپیمای خود به سمت خورشید است. فضاپیمای ماموریت آدیتیا ال۱  (Aditya-L۱) در تاریخ ۲ سپتامبر در ساعت ۲:۲۰ بامداد به وقت شرقی (۱۱:۵۰ بعد از ظهر به وقت محلی) روی یک پرتابگر ماهواره قطبی از مرکز فضایی ساتیش داوان (Satish Dhawan) به فضا پرتاب می‌شود. هند در اولین ماموریت خورشیدی خود، آدیتیا (که به خدای خورشید هندو اشاره دارد)، فعالیت‌های خورشید را برای درک بهتر آب و هوای فضا و چگونگی تاثیر آن بر زمین بررسی خواهد کرد. 

سازمان پژوهش‌های فضایی هند  (ISRO) این فضاپیما را در نقطه لاگرانژی ۱ زمین-خورشید، یک نقطه پایدار گرانشی واقع در حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین، قرار خواهد داد. طبق گزارش ISRO، ماهواره‌ای که در مدار هاله‌ای حول نقطه L۱ قرار می‌گیرد، مزیت اصلی مشاهده مداوم خورشید را بدون هیچ گونه اختفا یا کسوفی داراست. 

فضاپیمای Aditya-L۱ هفت ابزار علمی با خود حمل می‌کند که چهار مورد از آن‌ها مستقیما به سمت خورشید نشانه می‌روند و سه ابزار باقیمانده برای اندازه‌گیری ذرات در نقطه لاگرانژی ۱ برای مطالعه تاثیرات دینامیک خورشیدی در محیط بین سیاره‌ای  (فضای بین سیارات و خورشید) استفاده می‌شود.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند هنوز در حال و هوای موفقیت ماموریت فرود روی ماه است. چاندرایان-۳، دومین تلاش هند برای فرود روی سطح ماه، در ۲۳ اوت به فرود نرم دست یافت. موفقیت در این ماموریت، هند را به فهرست کوتاهی از کشورهایی اضافه کرد که توانسته‌اند در کار دشوار فرود روی ماه موفق عمل کنند (اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده و چین.) البته چاندرایان-۳ اولین فرودگری بود که قطب جنوبی ماه را لمس کرد.

بیشتر بخوانید:

انتشار تصویر خیره‌کننده‌ای از کهکشان گرداب توسط جیمز وب | اینجا ۱۰۰ میلیارد ستاره زندگی می‌کنند!

هند در مسیر برنامه‌های فضایی رو به رشد خود، گام‌های موفقی برداشته و اخیرا توافقنامه آرتمیس را با ناسا امضا کرده است. تا راه را برای افزایش همکاری در ماموریت بزرگی باز کند که هدفش ایجاد زیستگاهی برای بشر روی ماه است. سازمان پژوهش‌های فضایی هند همچنین برنامه‌هایی در مراحل اولیه برای پرتاب فضاپیما به سیارات مریخ و زهره دارد.

کد خبر 784778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha