دانشمندان دریافته‌اند که که پخش موسیقی مانند لالایی موتزارت برای نوزادان ممکن است به کاهش رنج آنها وقتی لحظات دردناکی را می‌گذرانند، کمک کند.

لالایی برای کودکان درد را کم می کند

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از روش‌های معمول این است که برای تزریق یا آزمایش خون، پاشنه پای نوزادان هدف سوزن قرار می‌گیرد. درواقع برخی استدلال می‌کنند که مغز نوزادان به اندازه‌ای رشد نکرده که واقعا درد را احساس کنند.

این در حالی است که پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که نوزادان آنچه تجربه می‌کنند بسیار شبییه به دردی است که بزرگسالان حس می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

گاردین به نقل از سامیناتان آنبالاگان، متخصص اطفال بیمارستان دانشگاه توماس جفرسون که هدایت این پژوهش را به عهده داشته، می‌گوید: «مطالعات نشان داده‌اند که تجربه‌های اولیه درد ممکن است واکنش به درد را در مراحل بعدی زندگی تغییر دهد و منجر به پیامدهای نامطلوبی شود. بنابراین انتخاب یک روش آسان و قابل اعتماد برای کاهش درد در نوزادان بسیار مهم است.»

آنها تصمیم گرفتند برای ۱۰۰ نوزاد از طریق پاشنه پا آزمایش خون انجام دهند. به همه آنها ۲ دقیقه قبل از عمل دوز کمی از محلول قند داده شد. اما برای ۵۴ نوزاد لالایی موتسارت را ۲۰ دقیقه قبل از زدن سوزن، ۵ دقیقه حین خونگیری و ۵ دقیقه بعد از خونگیری پخش کردند. آنها برای ۴۶ نوزاد دیگر لالایی موتسارت را پخش نکردند.

کاهش درد نوزادان با موسیقی | لالایی به تسکین درد نوزادان کمک می‌کند

محققی که از هدفون‌های حذف کننده صدا استفاده می‌کرد، سطح درد نوزادان را با استفاده از یک سیستم امتیازدهی استاندارد که حالات چهره، گریه، الگوهای تنفسی، حرکات اندام و هوشیاری را با حداکثر نمره ممکن ارزیابی می‌کرد، بررسی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطالعه نشان داد امتیاز درد برای هر دو گروه قبل از فرو کردن سوزن به پاشنه پا صفر بود. اما میانگین نمره درد نوزادانی که در حین و بلافاصله بعد از فروکردن سوزن به لالایی گوش می‌دادند در مقایسه با نوزادانی که به موسیقی گوش نمی‌دادند به‌طور قابل‌توجهی کمتر بود.

نمرات درد نوزادانی که به لالایی گوش می‌دادند در طول خونگیری ۴ بود که یک دقیقه بعد به صفر رسید. میانگین نمرات درد برای نوزادانی که لالایی را نشنیده‌اند در زمان سوزن زدن به پاشنه ۷ بود که پس از یک دقیقه به ۵.۵ و طی ۲ دقیقه به ۲ کاهش یافت.

آنبالاگان می‌گوید: «مداخله موسیقی ابزاری آسان، قابل تکرار و ارزان برای تسکین درد ناشی از اقدامات جزئی در نوزادان سالم است. ما پیشنهاد می‌کنیم که مطالعات آتی هم به شدت بررسی اثرات مداخلات مشابه، مانند صدای ضبط شده والدین به جای موسیقی موتزارت را در نظر بگیرند.»

کد خبر 784584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha