سخنگوی وزارت خارجه گفت: میان ایران و عراق توافقی شکل گرفته و بر اساس آن دولت عراق متعهد شده که تا پایان شهریور جاری گروه‌های تروریستی مسلح در خاک عراق را خلع سلاح کند.

کنعانی - سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش همشهری آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره هفته دولت و نمایشگاه گفت: نمایشگاه در هفته دولت و در سالروز شهادت شهید والا مقام رجایی و همچنین یار باوفای آن دکتر باهنر است. هفته دولت را گرامی می‌داریم. همه دولت‌ها تلاش کردند که مشی این دو شهید بزرگوار را سرلوحه خود قرار دهند.

وی در خصوص روز مبارزه با تروریسم گفت: شاید کمتر دولتی باشد که شهروندان آن گرفتار تروریسم کور شده بودند. ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است.

دولت عراق متعهد شده که تا پایان شهریور گروه‌های تروریستی مسلح را خلع سلاح کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشره درباره توافق ایران و عراق گفت: در خصوص تحرکات آمریکا در منطقه موضع ما روشن است. حضور آمریکا کاملا غیرقانونی است و دولت سوریه هیچ دعوتی از آمریکایی‌ها نکرده است. تحولات سوریه نشان داده که حضور نظامی آمریکا عامل استمرار بی ثباتی است. آمریکا هم مبتنی بر مقررات ملزم است خاک این کشور را ترک کند. در چارچوب توافق آمریکا و عراق هم موضع عراق روشن است. ما حضور آمریکا در منطقه را مغایر با صلح منطقه می‌دانیم. این حضور همواره مخل صلح بوده است.

درباره توافق ایران و عراق در خصوص تروریست‌های مسلح، میان ایران و عراق توافقی شکل گرفته و بر اساس آن دولت عراق متعهد شده که تا پایان شهریور جاری اولا گروه‌های تروریستی مسلح در خاک عراق را خلع سلاح کند و دوم از پادگان‌های نظامی که ایجاد کردند خالی کند و اینان را به اردوگاه‌های درنظر گرفته توسط عراق منتقل کند. دولت عراق مفاد را برای اجرا به مقامات کردستان عراق ابلاغ کرده است. موعد ۲۸ شهریور ماه به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. در گفتگوها با مقامات عراق این موضوع منتقل شده است.

روابط ایران و عراق کاملا دوستانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. اما موضوع حضور نیروهای تروریستی در اقلیم کردستان یک نقطه سیاه در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه بر طرف شود. امنیت برای ایران حائز اهمیت است.

وی در خصوص توسعه روابط با اقلیم کردستان گفت: روابط ما خوشبختانه روابط حسنه‌ای است و این همکاری برقرار است. اقلیم به عنوان بخشی از ساختار سیاسی عراق شریک مناسبات حسنه با ایران در زمینه‌های مختلف است. ایران انتظار دارد که این نقطه سیاه هم در روند مناسبات پاک شود. از اقدام کریمانه مقامات اقلیم برای پذیرایی از زوار اربعین تشکر می‌کنم و امسال الحمدالله ما این میزبانی را شاهد هستیم. سفر آقای وزیر در چارچوب مناسبات با عراق ممکن است در بازه زمانی انجام شود اما اکنون برنامه و زمان بندی خاصی انجام نشده است. گفتگوهای مقامات در سطوح مختلف ادامه دارد.

رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما یک اولویت است

وی در پاسخ به تسنیم درباره اقدامات دولت قطر برای مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه دو رویکردی است که دولت سیزدهم به طور متوازن این رویکرد را همواره پیگیری کرده است. مذاکرات رفع تحریم‌ها با واسطه انجام شده است. ما به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات مستقیم برای بازگشت همه به توافق و هم مسیر بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه.

ما در بازه زمانی اخیر یک تفاهمی را با آمریکا داشتیم و در چارچوب آن بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. برای ما آزادی زندانیان ایرانی که به طور ظالمانه به گروگان گرفته شده‌اند اولویت دارد. تفاهم تبادل را با زندانیان انجام دادیم، در کنارش رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم. در این مسیر خوشبختانه ما شاهد پیشرفت کار هستیم. در این خصوص دولت‌هایی هستند که به دنبال ایفای نقش هستند. ما از آنان استقبال می‌کنیم و رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما یک اولویت است و در کنار ان بی اثر کردن تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد.

انتخاب وزارت خارجه به عنوان دستگاه برگزیده

کنعانی در خصوص انتخاب وزارت خارجه به عنوان دستگاه برگزیده گفت: خوشحالیم که عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ارکان دولت در دو سال گذشته مورد توجه دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته و در چارچوب ارزیابی‌های دستگاهی مورد تشویق قرار گرفته است. هم از این جهت خرسندم و هم از حسن توجه شخص آقای دکتر رئیسی و هم مسئولان نظارتی تشکر می‌کنم که دستگاه دیپلماسی را به عنوان نمونه موفق انتخاب کردند. ما در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی عمل می‌کنیم. در عملکرد دستگاه دیپلماسی شخص جناب آقای وزیر و همچنین همه نمایندگی‌ها در خارج دخیل بودند و ننیجه کارکرد دسته جمعی است.

سرنوشت امام موسی صدر

وی درباره سرنوشت امام موسی صدر گفت: موضوع مهم مورد توجه ایران است. شخصیت امام موسی صدر و خدماتی که در منطقه انجام داد به ویژه خدمات به محور مقاومت، مردم لبنان و ملت‌های منطقه فراموش نشدنی است. موضوع تعیین سرنوشت ایشان به طور جدی همچنان مورد توجه ایران و دولت لبنان است. در چارچوب مذاکرات با دولت لیبی این موضوع مورد پیگیری بوده است. در این ارتباط توافقی هم میان دولت لبنان و لیبی وجود دارد و انتظار این است که طرف لیبیایی اهتمام ویژه به خرج دهد. ما این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

مذاکرات وزیر برای برگزاری مسابقات فوتبال بین ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وزیر برای برگزاری مسابقات فوتبال بین ایران و عربستان گفت: این موضوع بسیار مهم است. ما در منطقه مشترک حضور داریم و بازی‌های دو کشور هم بازی‌های پرهیجان بوده است. انتظار این است که رخدادهای ورزشی دو کشور هم همگام با مناسبات سیاسی و اقتصادی پیش رود. در گفتگوهای دو وزیر خارجه در ریاض در خصوص سرعت بخشیدن و فعال‌تر کردن همکاری‌های ورزشی میان دو کشور گفتگوهای خوبی صورت گرفته است.

برگزاری بازی‌های تیم‌های دو کشور در زمین ثالث تصمیم فدراسیون فوتبال آسیا در زمانی رخ داده بود که ما شاهد انقطاع روابط دو کشور بودیم. اکنون انتظار این است که بازی‌های دو کشور در زمین‌های ملی انجام شود. در روزهای اخیر هم وزیر امور خارجه با همتای خودشان تبادل پیام داشته و تاکید کردند که اجرای مصوبه قبلی موضوعیت ندارد و بازی‌ها می‌تواند در زمین دو کشور برگزار شود. ما خوشبین هستیم که با وجود نگاه مشترک این موضوع حل شود. بر اساس آخرین اخبار بین مقامات ورزشی دو کشور هم گفتگوهای خوبی صورت گرفته است.

ایران به عملکرد آمریکا نگاه می‌کند و به ادبیات آمریکا توجهی نخواهد کرد

کنعانی درباره ادعای بلومبرگ در خصوص کاهش غنی سازی ایران و فروش نفت گفت: در ارتباط با صادرات نفت خوشبختانه به رغم تحریم‌های ظالمانه صادرات نفت ایران انجام می‌شود. ما مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها دنبال می‌کنیم که صادرات نفت ایران هیچ محدودیتی را شاهد نباشد. در چارچوب خنثی سازی تحریم‌ها صادرات نفتمان با شرکا ادامه دارد و در این زمینه با جدیت به احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم.

ما در مقطع اخیر شاهد اقدام غیرسازنده از سوی آمریکا بودیم و توقیف نفت ایران کاملا غیرسازنده است. آمریکا از طرفی می‌گوید که علاقه به گفتگوی مستقیم با ایران دارد از طرف دیگر شاهد انجام برخی از تحریم‌های جدید و توقیف نفت ایران هستیم. این اقدامات با پیام‌های ارسالی به ایران مبنی بر گفتگوی مستقیم سازگار نیست. ما در این ارتباط هم در غیاب سفیر سوئیس کاردار این کشور را احضار کرده و اعتراض شدید کردیم و هم دو یادداشت اعتراضی رسمی به سفارت سوئیس دادیم و هم نمایندگی ایران در نیویورک اقداماتی را انجام داد. آمریکا باید بداند این رویکرد با ادعاها سازگار نیست. در این خصوص ایران به عملکرد آمریکا نگاه می‌کند و به ادبیات آمریکا توجهی نخواهد کرد.

برگزاری گفتگوهای ۸ کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

وی درباره انتظارت ایران از مجمع گفتگوهای منطقه‌ای گفت: گفتگوهای ۸ کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد. در چارچوب نگاه مشترکی است که شکل گرفته تا کشورها بتوانند به منافع مشترک جامه عمل بپوشانند. ایران به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده است. این نشست ان شاالله در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد، ایران این ایده را به کشورهای خلیج فارس ارائه کرد. در هر صورت این یک روند است و نیازمند گفتگو و نشست‌های مشورتی است. امیدواریم ما شاهد پیشرفت چنین سازوکاری باشیم.

ایران از هیچ فرصتی برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهد کرد

کنعانی در خصوص گفته معاون سیاسی وزارت خارجه مبنی بر نشست با مذاکره کنندگان در حاشیه نشست مجمع عمومی گفت: همانطور که عرض کردم ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پاییندیم و ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهد کرد. همانطور که در اجلاس سال گذشته با علاقه مندی طرف مقابل گفتگوهایی در حاشیه مجمع عمومی برگزار شد، البته مستقیم با شرکای برجام و غیر مستقیم با آمریکا، نشست آتی هم فرصت مناسبی است که گفتگوهای دیپلماتیک صورت گیرد. جزئیاتی بیش از این نمی‌شود قرار داد. ایران از هیچ فرصتی برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهد کرد و این کار ویژه دستگاه دیپلماسی است.

گفتگوهای غیرمستقیم با بحرین در خصوص ازسرگیری روابط

کنعانی در خصوص روابط با بحرین گفت: در چارچوب خاص خودش مورد اهتمام ایران است و این مسیر را دنبال خواهیم کرد. پیام‌هایی مبادله شده و گفتگوهایی به صورت غیرمستقیم جریان دارد. برای ایران این یک اصل است که روابط خودش را با همه کشورهای منطقه توسعه دهد اما در عین حال در چارچوب اصولی که داریم. راجع به بحرین ملاحظات و انتظاراتی داریم و این ملاحظات منتقل می‌شود.

بازدید کارشناسان ایرانی از مرکز آب‌سنجی دهراوود باید به‌طور دوره‌ای صورت بگیرد

وی درباره حق آبه هیرمند گفت: بازدید هیات فنی ایران از مرکز آب سنجی دهراوود صورت گرفته است. بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ این بازدید صورت گرفته و این را به عنوان یک اقدام توام با حسن نیت تلقی می‌کنیم. این بازدیدها باید به طور دوره‌ای صورت بگیرد و میزان آب ورودی به سد برآورد شود و حق آبه ایران بر آن مبنا داده شود. این اقدام در گام اول صورت گرفته اما نیازمند گام‌های تکمیلی است و گفتگوهای ما ادامه دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.

به محاصره سوریه پایان داده شود

کنعانی در خصوص اوضاع سوریه گفت: در جریان جزئیات نیستم. در ارتباط با سوریه یک موضوع حائز اهمیت است. بحران سوریه نتیجه اقدامات کشورهای خارجی است. ما معتقدیم دولتی که بیش از یک دهه در مسیر مبارزه با تروریسم قرار داشته، اکنون با فشار موازی دیگری یعنی تحریم‌های ظالمانه مواجه است. انتظار ما این است که به محاصره سوریه پایان داده شود و اجازه داده شود و کمک‌های انساندوستانه وارد خاک این کشور شود. انتظار این است که جامعه جهانی هم به وضعیت سوریه رسیدگی کند. ایران در چارچوب مذاکرات دو و چندجانبه این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و خواهد داد.

ایران همکاری دفاعی را با کشورهای دوست ادامه خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه درباره عضویت در بریکس و همکارها با اعضا گفت: در حوزه بریکس هدف گذاری دولت استفاده از ظرفیت‌های این سازوکار برای تحقق اهداف تجاری و اقتصادی دولت است. با ظرفیت‌های این گروه، و با هدف گذاری که صورت گرفت، ایران برای پیوستن به این سازوکار اهداف دولت را مورد توجه قرار داده است. این رویکرد را ما دنبال خواهیم کرد. در ارتباط با شانگهای هم ایران مبتنی بر منشور شانگهای اهداف مورد نظر را با دیگر اعضا دنبال خواهد کرد، عضویت در این دو مجموعه بخشی از هدفگذاری دولت برای استفاده از سازوکارهای چندجانبه در مسیر تحقق اهداف دولت است. در خصوص همکاری دفاعی ایران برنامه‌های خود را با کشورهای دوست ادامه خواهد داد.

وی درباره اینکه آیا مصوبه‌ای از سوی مجلس برای پیوستن به بریکس تنظیم شده، گفت: اطلاعات من دقیق نیست اما تا جایی که می‌دانم عضویت در بریکس به عنوان یک گروه، بر اساس مقررات داخلی ما نیاز به مصوبه مجلس نیست. این بر اساس اطلاعات عمومی است که عرض می‌کنم.

آمریکا باید در رفتار خود در قبال ایران تجدیدنظر کند

کنعانی در خصوص بدعهدی آمریکا و اقدامات تحریک آمیز این کشور گفت: دولت آمریکا باید اثبات کند که طرف قابل اعتمادی برای گفتگو است. این دولت در برجام بزرگترین بدعهدی را مرتکب شده است و از یک توافق بین‌المللی به طور یکجانبه خارج شد. این آمریکا است که اثبات کرد در مسیر گفتگو طرف قابل اطمینانی نیست. این طرف آمریکایی است که باید نقض عهد را جبران کند اما ما چنین چیزی را نمی‌بینیم. هم در بحث افزایش تحریم‌های جدید و هم کشتی حامل نفت ایران این اقدامات با پیام‌های ارسالی همخوانی ندارد و در تعارض است. آمریکا باید در رفتار خود در قبال ایران تجدیدنظر کند. اقدامات جدید آمریکا در گسیل نیروهای جدید به منطقه با همگرایی در منطقه همخوانی ندارد و متعارض و تحریک آمیز است و حضور آنان در منطقه هیچ‌گاه امنیت آفرین نبوده است.

ایران همچنان به تلاش‌های موثر برای مبارزه با گروه‌های تکفیری ادامه خواهد داد

وی در خصوص اقدامات ایران برای مبارزه با تروریسم گفت: در موضوع تامین امنیت هم برای ایران و هم کمک به تامین امنیت در منطقه، ایران یک طرف موثر و تعیین کننده است. ایران و دولت در حوزه تامین امنیت ملی به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد. در موضوع مبارزه با داعش، ایران یک شریک برای کشورهای منطقه بوده و ایران همچنان به تلاش‌های موثر برای مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعشی ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گروگان گرفتن زائران عراقی در ایران گفت: یک اقدام کاملا تحریک آمیز برای ایجاد خلل در مناسبات دوستانه دو ملت ایران و عراق است. خوشبختانه با هوشیاری نیروهای امنیتی دو کشور اینگونه اقدامات ایضایی تاثیری در مناسبات دو کشور نداشته است و گروگانگیرها بازداشت شده‌اند. در این خصوص نیروهای امنیتی اطلاعات دقیق دارند.

برای تبادل پیام میان ایران و مصر هیچ مانعی نداریم

کنعانی درباره روابط ایران و مصر و تبادل پیام گفت: با طرف مصری اتفاق نظر داریم که مناسبات دیپلماتیک دو کشور برقرار است. این گفتگو و تماس از طریق روسای دفاتر حفاظت منافع دو کشور ادامه دارد و برای تبادل پیام هیچ مانعی نداریم.

همکاری‌های ایران با روسیه به هیچ طرفی ارتباط ندارد

وی در خصوص همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت: موضوع همکاری‌های ایران با روسیه در چارچوب مناسبات دوجانبه و منافع مشترک و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از سال‌های گذشته در حال انجام است و ارتباطی به هیچ موضوع ثانویه‌ای ندارد. در ارتباط با پهپاد، شاهد استمرار فضاسازی طرف‌های غربی از جمله آمریکا هستیم. ما بارها رد کردیم و در این خصوص ما یک طرف جنگ نیستیم. اینکه ایران را متهم به ارسال سلاح می‌کنند باید به گسیل سلاح‌های خود به یک طرف جنگ خاتمه ببخشند. همکاری‌های ایران با روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین است و در چارچوب مناسبات دوجانبه ادامه پیدا خواهد کرد و علیه طرف ثالثی هم نیست و به هیچ طرفی هم ارتباط ندارد.

کد خبر 784114
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • مهندس نرم افزار IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 4
    اون نفت به چین صادر میشد آیا پولش در جیب من شهروند میرفت؟ پس چه فرقی کرد دزدی آمریکا یا صادرات به ...؟
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      4 0
      اصلا تو کی هستی؟
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 3
    سوریه چه منفعتی برای کشور دارد چندین میلیارد دلار در سوریه هزینه شده بدون هیچ دستاوردی از پول ملت ایران بدون اجازه مردم برای سوریه هزینه شده
  • US ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 3
    فرضا عراق به تعهدش پایبند نشد شما چکار می توانید بکنید
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 0
    خوشبختانه اخبار خوش دیپلماسی و اقتصادی و صنعتی و ورزشی و علمی در سال جدید بسیار زیاد شده و باید از همه کسانیکه در این موفقیت ها نقش داشته اند بخصوص جناب آقای رئیسی تشکر کنم امیداورم بازهم شاهد موفقیت های چشمگیرتر باشیم.