جاجرود یکی از مهم‌ترین رودخانه‌ها و گردشگاه‌های زیبای استان تهران است که از دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه چند سرشاخه دارد که مهم‌ترین آنها از دامنه‌های جنوبی خرسنگ حرکت خود را آغاز می‌کند.

جاجرود

همشهری- پریسا نوری: شاخه مهم دیگر رودخانه جاجرود از  دامنه‌های کلون بستک نشأت می‌گیرد و پس از عبور از دربند، شمشک و میگون در ناحیه فشم با شاخه خرسنگ به‌هم پیوسته و رودخانه جاجرود را به‌وجود می‌آورد. رودخانه آهار که از دامنه‌های شمالی توچال سرازیر می‌شود، در دهکده اوشان به این رودخانه می‌پیوندد و در پایین‌تر نیز شاخه امامه به آن متصل می‌شود. شاخه‌های فرعی لوارک، کنده‌رود و افجه نیز مستقیما به دریاچه سد لتیان که از جاهای دیدنی تهران است، می‌ریزند. روی این رودخانه، سدی به‌نام لتیان ساخته شده و این رودخانه پس از عبور از سد لتیان و در ۲۳ کیلومتر که قسمت اعظم آن از منطقه حفاظت‌شده جاجرود و پارک‌ ملی خجیر می‌گذرد، در منتهی‌الیه پارک‌ ملی خجیر با رودخانه دماوند تلاقی پیدا می‌کند. همچنین این رود تأمین‌کننده بخشی از آب شرب ساکنان شرق تهران است.

 گشت وگذار کنار پل تاریخی

در شمال رودخانه جاجرود شهر تاریخی جاجرود قرار دارد که در تمام فصول از آب و هوایی پاکیزه و خنک برخوردار است و همین آب و هوای مطبوع به‌ویژه در فصل تابستان این شهر را به مقصد گردشگران و مسافران تبدیل کرده است. اما اهمیت این شهر صرفا به طبیعت زیبا و آب و هوای خنک آن نیست؛ جاجرود از نظر تاریخی قدمت بسیاری دارد و طبق اسناد پیشینه این شهر که روزگاری نه چندان دور روستا و آبادی بوده به دوره صفوی و سلجوقیان می‌رسد. از همین روی منطقه جاجرود را می‌توان دهستانی تاریخی و همچنین توریستی دانست که جاذبه‌های طبیعی و تفریحی بسیاری را در قلب خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های شهر و رودخانه جاجرود پل تاریخی شاه‌عباسی است. این پل که در ۱۰کیلومتری شمال شرق استان تهران روی رود جاجرود قرار دارد در دوره سلجوقیان ساخته شده و در دوره صفویه و قاجاریه بازسازی و مرمت شده است. پل شاه‌عباسی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بناهای تاریخی تهران در فهرست آثار ملی و تاریخی به ثبت رسیده است. این پل تاریخی در گذشته به‌علت بالا بودن از سطح رودخانه جاجرود معبر آبی خروشان بوده است که در چند دهه اخیر با ساخت سد لتیان حجم این شریان کاسته شده است.

کد خبر 783824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha