سه سال پیش در جلسه «ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور» برنامه‌ای برنامه‌ای ۷ ساله به منظور حفاظت از تالاب انزلی تدوین و ابلاغ شد و قرار شد با اجرای یک برنامه جامع تالاب بین‌المللی انزلی که در آستانه خشکیدگی است دوباره احیا شود.

بندر انزلی

همشهری- زهرا رفیعی: از آن زمان تاکنون اقدامات مختلفی انجام شده است به طور مثال قرار بود با مهندسی معکوس و با کمک صنایع دریایی، نسخه کانادایی دستگاه «برداشت‌کننده علوفه از سطح آب» طراحی و ساخته شود  و هم اکنون، همزمان با هفته محیط زیست ۳۵ تن گیاه مهاجم سنبل آبی توسط محیط‌بانان با دستگاه دروگر مخصوص از سطح تالاب انزلی جمع آوری و از این پهنه آبی خارج شده است. همچنین قرار بود که با مدیریت رسوبات در محل اتصال ۱۱ رودخانه‌ به تالاب، جلوی تبدیل انزلی به زمینی خشک گرفته شود. حالا علی سلاجقه می‌گوید: اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز، ورود رسوب به تالاب را متوقف کرده است و هزینه‌های لایروبی را از بین برده است.

با وجود اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، احیای تالاب انزلی به مانند سایر تالاب‌های ساحلی در خزر درگیر مسئله تغییر اقلیم است. دریای خزر در یک نوسان طبیعی در حال پس روی است و تغییر اقلیم این نوسان را به مانند سایر پدیده‌های طبیعی با شدت و حدت بیشتری به انجام می‌رساند.  حجم آب دریای خزر متاثر از رودخانه‌های ورودی است  و رود ولگا با ۸۵ درصد بیشترین سهم را دارد. هر گونه تغییر انسانی (توسعه کشاورزی و سدسازی) و طبیعی در تراز آب این دریا موثر است. به همین دلیل در طول هزاران سال گذشته؛ آب خزر بارها دچار نوسان شده است. تناوب ۱۰ تا ۳۰ ساله برای نوسانات کوتاه مدت و ۲۰۰ تا ۵۰۰ ساله برای نوسانات بلند مدت شناسایی شده است. به گفته متخصص اکوبیولوژی دریایی اسناد نشان می‌دهد آخرین باری که آب دریای خزر فروکش کرد مربوط به سال ۱۳۵۷ می‌شود، به طوری که شبه جزیره میانکاله و گمیشان به کلی خشک شد و تالاب انزلی نیز با کاهش تراز مواجه شد. البته در آن زمان به دلیل رسوب‌گذاری کم در تالاب، کاهش تراز دریا در این قسمت کمتر بود.

چرا نجات انزلی دشوار و دور از دسترس است؟ | خارج کردن 35 تن گیاه مهاجم سنبل آبی از تالاب انزلی | کاهش تراز تالاب انزلی به دلیل پسروی خزر

بیش از یک دهه است که بالا آمدن تراز آب متوقف شده و روند برعکس شده است بطوری که در این سال‌ها ۱.۵ متر کاهش تراز ثبت شده است. به دلیل تغییرات اقلیم هوا گرم شده و باعث شده که سالانه میلیون‌ها متر مکعب اب در سطح ۴۰۰ هزار کیلومتر مربعی سطح دریا تبخیر شود. این آب جایگزین نخواهد داشت و روند گرمایش جهانی،   میزان تبخیر را افزایش می‌دهد. پس روی آب دریای خزر به اعتقاد متخصصان به معنای از دست رفتن طبیعی تالاب‌های ساحلی است. نجات انزلی دشوار است چون نه تنها با عوامل انسان‌ساخت باید مقابله کرد بلکه با عوامل طبیعی نیز کنار آمد.

بیشتر بخوانید:

چه کشوری از پسروی خزر بیشتر ضرر می‌کند؟

تراز خطرناک آب خزر در سال ۲۰۲۳؛ منفی ۲۹!  

پیش بینی تلخ دانشمندان آمریکایی و روسی | آب دریای خزر ۱۸ متر پایین می‌آید

کد خبر 783513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha