دبیر انجمن پسته کشور در مورد وضعیت تولید پسته امسال گفت: تولید ما نسبت به پارسال ۲ برابر شده است. پارسال میزان تولید پسته در کشور ۱۱۰ هزار تن بود که امسال ۲۱۰ هزار تن شده است.

پسته

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: فصل برداشت پسته آغاز شده است. ایران ۲۸ استان پسته‌خیز دارد که در رأس آنها، استان کرمان قرار دارد. پس از کرمان، استان‌های خراسان رضوی، یزد و فارس در رتبه‌های بعدی تولید پسته هستند.

دبیر انجمن پسته کشور در مورد وضعیت تولید پسته امسال به همشهری آنلاین گفت: طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که انجمن پسته ایران انجام داده است، تولید امسال ۲۱۰ هزار تن است که ۱۱۰ هزار تن آن مربوط به استان کرمان و ۷۰ هزار تن مربوط به رفسنجان است.

حسین رضایی با بیان اینکه تولید پسته امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته است، ادامه داد: تولید ما نسبت به پارسال ۲ برابر شده است. پارسال میزان تولید پسته در کشور ۱۱۰ هزار تن بود که امسال ۲۱۰ هزار تن شده است.

موانع بر سر راه صادرات باید برداشته شوند

بخش مهمی از پسته تولیدی ایران صادر می‌شود و تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در داخل کشور مصرف می‌شود. دبیر انجمن پسته کشور در مورد وضعیت صادرات برای امسال گفت: حجم تولید پسته امسال برای اولین بار در دنیا به بالای یک میلیون تن رسیده است که ۶۵۰ هزار تن آن را آمریکا، ۲۰۰ هزار تن ایران و بقیه از سمت کشورهای دیگر دنیا تولید می‌شود.

رضایی با انتقاد از موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: صادرکنندگان ما با ۲ مسئله جدی در مسیر صادرات روبه‌رو هستند که رفع تعهد ارزی از مهم‌ترین آنهاست و اگر بانک مرکزی در این زمینه فکری نکند پسته ما امسال روی دستمان می‌ماند.

دبیر انجمن پسته کشور ادامه داد: اگر ما نتوانیم در ۳ ماه اول برداشت پسته یعنی مهر، آبان و آذر ۷۰ تا ۸۰ هزار تن پسته را صادر کنیم دیگر نمی‌توانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم برای همین ما به شدت درخواست رفع تعهد ارزی محصولات کشاورزی را داریم و از دولت می‌خواهیم سختگیری را از روی ارز محصولات کشاورزی بردارند چرا که ارز محصولات کشاورزی ۵ تا ۷ درصد ارز کشور بیشتر نیست و مسئله مهم این است که این ارز به کشور برمی‌گردد. اگر هم دولت از برگشت ارز محصولات کشاورزی اطمینان ندارد می‌تواند آن را از محل تهاتر جبران کند.

رضایی در مورد وضعیت صادرات پسته ایران در سال‌های قبل گفت: از فروردین سال ۹۷ که مقررات تعهد ارزی ایجاد شد صادرات ما به شدت به مشکل خورد و تمام صادرکنندگان خوشنام ما از بحث صادرات خارج شدند. در سال‌های اولیه با کارت‌های یک بار مصرف صادرات انجام شد که مشکلات بزرگی به همراه داشت. سال گذشته هم که ما ۱۰۰ هزار تن تولید پسته داشتیم ۶۵ هزار تن بیشتر صادر نشد و هنوز ۳۰ هزار تن پسته ما باقی مانده است که واقعا این آمار برای ایران پایین است و طبیعت و قانون تجارت این است که هر لحظه شما در بازار نباشید رقیب جای محصول شما را می‌گیرد.

دبیر انجمن پسته کشور ادامه داد: نمی‌شود همه هزینه‌های کشاورز با ارز آزاد باشد و بعد محصولش را با ارز نیمایی تحویل بانک مرکزی بدهد و روی هر کیلو پسته ۳۰ هزار تومان ضرر کند. این اجحاف است و واقعا دردی هم از دولت دوا نمی‌کند. فرض کنید یک میلیارد دلار تعهد ارزی محصولی مانند پسته باشد این عدد در مقابل رقم ۷۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این محصول چیزی نیست و دولت باید به این موضوع توجه کند. علاوه بر آن، به صورت مستقیم زندگی یک میلیون نفر و به صورت غیرمستقیم معاش ۵ میلیون نفر از صنعت پسته تامین می‌شود. بنابراین، بحث تعهد ارزی برای محصولات کشاورزی در محصولی مانند پسته علاو بر اینکه به تولید پسته و معاش ۵ میلیون نفر آسیب می‌زند صادرات را هم تعطیل خواهد کرد.

مصرف پسته در داخل کاهش یافت؟

دبیر انجمن پسته کشور در مورد میزان مصرف پسته در داخل کشور گفت: در مورد میزان مصرف داخلی پسته به طور دقیق نمی‌شود آمار ارائه کرد چون به جز مصرف خود محصول پسته، بخشی از پسته در صنایع شیرینی‌پزی مانند گز و سوهان و باقلوا استفاده می‌شود و به دست آوردن مجموع اینها راحت نیست اما به صورت کلی، اوج میزان مصرف پسته در کشور ما ۴۰ هزار تن در سال بوده که در حال حاضر این عدد به ۲۰ تا ۳۰ هزار تن رسیده است.

رضایی در مورد علت گرانی پسته هم بیان کرد: هزینه‌های تولید محصولاتی مانند پسته، گردو و بادام به شدت بالا رفته است. این را هم در نظر بگیریم که به خاطر دو سال سرمازدگی محصولی در کشور نبود. اما در حال حاضر قیمت پسته به توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد به نسبت مناسب است و ما پسته را بر اساس قیمت جهانی عرضه می‌کنیم که بین حدود ۷ تا ۸ دلار است.

دبیر انجمن پسته در مورد اینکه آیا گرانی در کاهش مصرف پسته در داخل کشور موثر بوده است؟ گفت: گرانی بی‌تاثیر نبوده است ولی یک مسئله دیگر این است که مغز پسته رقیب‌های دیگری مانند مغز بادام و بادام هندی و بادام زمینی دارد و وقتی اختلاف قیمتی پیش می‌آید مردم مغزی که ارزان‌تر است را می‌خرند.

کد خبر 783508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 35
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    20 7
    صادر کنید کشورهای خلیج فارس
  • CZ ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    58 2
    به لطف مسئولین باسواد وخردمند مصرف پسته گوشت قرمز مرغ آجیل برنج ایرانی لبنیات تخم مرغ برای بسیاری ازمردم به صفررسیده وففط خوابش شایدببینن
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    32 8
    ایقدر‌هزینه ها باغ‌داری زیاد است که سر سام آور می باشد
  • زیگنس2 IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    29 5
    ارزون بدید خود ملت بخوره
  • ایرانی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    41 6
    مصرف پسته برای مردم ایران حرام است. حراااام درد یکی دوتا نیست چند سال مزه پسته رو مردم ما فراموش کردن😪😪
  • موظفی بگیر کشوری IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    46 3
    بهترین پسته وگردو همین الان ش هم در کشورهای مثل کانادا وامریکا هست که محصولات درجه یک ایران اینا رو مردم ان کشور که بی دین هستند وبنظر دولت کافر دارند میخرند با قیمت مناسب چون پولشون ارزش داره اونوقت پسته وگردوی که مال ایرانه درجه سه شو با گرانترین قیمت به مردم کشور اسلامی ایران میدهند
  • DE ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    49 4
    مسئولین توانمند، ملت را آنچنان فقیر و درمانده کرده است که خریدن و خوردن پسته برایشان آرزو و رویا شده است ! چه بلایی سر کشور و مردم آوردید ؟؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    35 2
    اگه‌قیمت‌نصف‌هم‌بده‌کسی‌توانایی‌خرید‌نداره
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    29 3
    پسته روبه قیمت بدیدبزارفقیرهاهم بتونن بخرن بخورن
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    32 2
    بدرک که می‌ماند چقدر حرص چقدر طمع ما و بچه‌ها مون چه گناهی کردیم که ۵سال هست یک دونه پسته ندیدیم
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    26 6
    بخدایی که میپرستین ،ازحال کشاورز خبر ندارین ،ازشب عید تاالان سه روزی یه بارسم پاشی ،سم لیتری یه تومن ،هرتانکر دولیتر سم ،هزینه تانر یه تومن،،هر۲۰ روزی یه اب ،هراب باید ۲۰ میلیون کود مصرف بشه ،بخدا اخرکارحساب کنی ،کشاورز الکی الکی
  • ms IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    30 3
    چراپسته راکیلویی یک ملیون بالا به مردم می‌فروشند آنهم ازنوع بی‌کیفیت اگه دلار 60هزار تمن هم بگیریم می‌شود حدود 500هزارتمن
  • نادر IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    19 1
    کود و سم کوفت و زهر مار با دلار آزاد فروش با دلار دولتی
    • کاربر IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      هر شهری که هستید به بنکداران همون شهر مراجعه کنید واگر توان خرید دارید پسته رو نصف قیمت مغازه دار بخرید مثلا توی شهر شیراز بنکداران شیراز پسته از کیلویی 510 هست تا 700 بادام زرین هم از کیلویی 300 هست انشاالله روزی برسه که مردم سرزمینم آرزوی بزرگتر کنند نه اینکه نیاز اولیه شون رو هم نتونن برآورده کنن
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    14 14
    خوش به حال خودمون که تویزدفصل پسته یه گروه ۲۰تا۳۰نفری میشه حمله میکنیم توباغ پسته هادوساعت سه ساعت پست ترمیخوریم وفرارمیکنیم
  • ناشناس IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 1
    جناب اقای رضایی علت گرانی پسته ودیگر تنقلات و حتی گوشت قرمز،افزایش قیمت هزینه ها نیست بلکه انصاف و رحم و مروت است که این قلم جنس در بین ما ایرانیان در حال از بین رفتن است.اگر خدا رحم نکند برکت از همه اموال ما خواهد رفت.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 0
    من پسته تر را که کیلوی چهار هزار تومان بود خریدم دیگه وقتی که ازاین قیمت بالاتر کم کم رفته بالادیگر فکر نمی کنم خریده باشم
  • ناشناس IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 0
    چندین ساله که نه اونی که محصولی تولید میکنه سود میکنه( چون همه ش شده دلال بازی) نه مردم فقیر وعادی وسعشون میرسه بخرند. این روزها که بیشترمون زیرفقر هستیم حتی چیزای ضروری رو با زور میتونیم بخریم اونم درحدی که ازگشنگی نمیریم چه برسه به پسته ی به این گرونی
  • ناشناس HK ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    2 0
    پسته بی کیفیت رو خیلی گرون میفروشن, ملت باید خریدن و خوردن پسته رو تحریم کنن, نفرین بر گرانفروش و کم فروش ..
  • علی IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    کی می‌تونه پسته بخره ،خیلی مواد غذایی یواش یواش دیگه برای مردم ایران قابل خریدن نیستند، قدیم هر روز داخل مدرسه پسته می‌خوردیم یادش بخیر.
  • علی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 1
    سلام الان با همین قیمت برای کشاورز بصرفه نیست از قیمت سم و کود و کارگر خبر دارین هفته ای 3بار بایذگد سم پاشی بشه کود بدی سرما میزنه گرما میزنه مردم این منطقه هم تک محصول چند سال پسته نشده امسال خوبه اینم بازار خرابه
  • مهدی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 0
    پسته کیلوی۲۲۰ هزار تومن کی میتونه بخوره حقوق ی کارگر ۳۰۰ تومن از کجا بیاره برید به فکر خودتون باشید نه مردم
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      0 0
      نکنه با اصحاب کهف خواب موندی پسته ۲۲۰ کجامیفروشند بریم بخریم کاکا
  • محمد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    سلام اگر وزیر امور خارجه و دولت بتواند صادرات پسته به عربستان و کشورهای عربی را در دستور کار قرار دهد.باعث رونق صادرات پسته می شود.
  • امید IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    قیمت پسته اینقدر رفته بالا که الان چند روزه دخترم میگه بخر قدرت خرید ندارم
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    0 0
    سلام قیمت پسته واقعی باشد مردم هم خرید میکنن وقتی که قیمت پسته زیاد باشد مجبور نیستی بخریم موا غذایی مورد نیاز واجب تر است که همین هم به سختی وبدبختی خریداری می شود
  • آشنا IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    0 0
    هفته پیش ازدامغان پسته ترخریدم۱۸۰۰۰۰تومن ۲۱۰و۲۲۰تومن هم بود