خیابان مصطفی خمینی را جست‌وجو می‌کنیم تا نام و نشانی از مسجد هفت دختران بیابیم. نمایان شدن گنبد فیروزه‌ای بقعه هفت‌دختران و تابلو راهنمای خیابان مصطفی‌ خمینی، بین چهارراه سرچشمه و کوچه تکیه رضا قلی خان، نشان می‌دهد که مقصد را درست آمده‌ایم.

هفت دختران

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی:  بقعه‌ای با طارمی مشبک آهنی سبز رنگ می‌بینیم و وقتی از چند پله مرمرین بالا می‌رویم، ضریح کوچکی مقابل دیدگانمان قرار می‌گیرد. این مکان متبرکه، فضای دنج راز و نیاز و بست‌نشینی برای برآورده شدن حاجات اهالی است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

روی کاشی‌های لاجوری سردر و گوشه و کنار آستان نوشته شده «بقعه مبارک هفت دختران موسی‌بن جعفر(ع)» و نام و عنوان دیگری از مسجد برده نشده و تهران‌شناس‌ها هم به اسناد تاریخی اشاره می‌کنند. برای مثال، در کتاب کنزالانساب آمده است که دختران سواد بن امام موسی کاظم(علیه السلام) به نام های «حبیبه، رقیه، فاطمه، ساره، هاجر و تاجر»، از بغداد روی به ولایت ری نهادند، چون به  تهران رسیدند ایشان را شهید کردند.»

حکایت هفت دختر مبارزی که صاحب مسجد هستند

همچنین میرزا محمودخان ثقفی به زبان انگلیسی در کتاب «در سایه امپراتوری» نقل کرده است: «هفت‌دختران امامزاده کوچکی نزدیک تکیه بود که در آن هفت دختر ایرانی از خانواده بزرگان که به تقدیس معروف است،قبل از دوران صفویه که اجداد ما با ترکمن‌ها جنگ می‌کردند، این هفت خواهر اجازه می‌خواستند تا به جنگ بروند. این اقدام در آن دوران مرسوم نبود و با مخالفت روبه‌رو شدند. به همین‌خاطر لباس مردانه پوشیده و صورت‌هایشان را بستند و به جنگ رفتند. هنگامی که پدرشان به خانه بازگشت آنان را در منزل نیافت به محل جنگ رفت و اجساد دختران خود را پیدا کرد. او آنها را در این محل به خاک سپرد و با گذشت زمان محل دفن آنها به محل زیارت اهالی تبدیل شد. این مکان بیشتر مورد توجه زنان تهران بود و اغلب هر شب جمعه خانواده‌ها هفت شمع بر روی مقبره روشن می‌کردند.»

حکایت هفت دختر مبارزی که صاحب مسجد هستند

وقتی از زائران و کاسبان در این باره می‌پرسیم، آنها هم اطلاعی ندارند. به همین‌خاطر به سراغ «رحیم طوبایی» یکی از ساکنان قدیمی این محل و متولی بقعه پیرعطا که در همین حوالی است می‌رویم. او با مرور خاطراتش از این محله، رمز و راز این تفاوت را اینطور روایت می‌کند و می‌گوید: «بیشتر از یک قرن پیش‌تر، کوچه شهید درویش نوری وجود نداشت. این محله با توجه به موقعیت و تردد بازاریان و تجار توسعه پیدا کرد و این کوچه ایجاد شد. به دلیل این اقدام بقعه به ۲ بخش تقسیم و آستان در نبش کوچه شهید درویش قرار گرفت و بخش دیگر آن به مسجد تبدیل و در خیابان مصطفی خمینی واقع شد. چون اغلب اهالی برای زیارت به این امامزاده می‌آنید، این مکان شناخته ‌تر است. اکنون متولی آستان هفت دختران اداره اوقاف و مسجد هفت دختران هم زیر نظر امور مساجد اداره می‌شود.»

مسجد هفت دختران هم مانند آستان، فضای کوچکی دارد که از قبل از اذان تا ساعتی بعد از اذان برای خواندن نماز باز است.

حکایت هفت دختر مبارزی که صاحب مسجد هستند

کد خبر 783343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha