دم کردن برگ‌های چای فقط بخشی از مرحله لذت بردن از یک فنجان چای خوب است. در این میان انتخاب یک چای با کیفیت و مرغوب مهمترین نکته‌ای است که باید برای نوشیدن یک فنجان چای خوش عطر و طعم در نظر بگیرید. در این مطلب به شرح ۵ روش مهم برای تشخیص چای مرغوب و باکیفیت از تقلبی می‌پردازیم.

انواع چای - نوشیدنی - چای

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی صحبت از چای به میان می‌آید، کمتر کسی پیدا می‌شود که همان لحظه دلش نخواهد یک استکان چای لب‌سوز، تازه‌دم و خوشرنگ مقابلش نداشته باشد. چای به‌خصوص در میان ایرانیان نوشیدنی بدون رقیبی است که سال‌هاست یکه‌تاز میدان است و در فصل گرما و سرما همچنان محبوب‌ترین و دل‌انگیزترین نوشیدنی برای رفع عطش است. یک استکان چای همیشه بهانه بسیاری از گفت و گوهای دوستانه، دورهمی، درد و دل و رازهای نگفته است.

برای لذت بردن از یک فنجان چای خوب، دم کردن برگ‌های چای فقط بخشی از ماجراست. در این میان انتخاب یک چای با کیفیت و مرغوب مهمترین نکته‌ای است که باید برای نوشیدن یک فنجان چای خوش عطر و طعم در نظر بگیرید. معمولا تشخیص چای خوب و با کیفیت از چای تقلبی کار ساده‌ای نیست و نیاز به دانستن برخی نکات مهم دارد. در این مطلب به شرح ۵ روش مهم برای تشخیص چای مرغوب و باکیفیت از تقلبی می‌پردازیم.

۵ روش ساده برای تشخیص چای مرغوب و باکیفیت از تقلبی | از شکل ظاهری چای تا رنگ و طعم آن

چگونه چای تقلبی را از اصیل تشخیص دهید

۱ـ شکل ظاهری چای

برگ‌های چای باید کاملا سالم و بدون شکستگی باشند. لبه برگ‌های چای باید حالت دندانه‌ای داشته باشد و برگ‌های گیاه چای نباید تیره و مایل به سیاه باشند. همچنین برگ‌های چای خوب باید کمی ضخیم باشند.

۲ـ عطر و بو

هنگامی که می‌خواهید چای بخرید، می‌توانید عطر و بوی چای را امتحان کنید. برای این کار بهتر است مقداری از چای را بردارید و خیلی آرام بو بکشید. چای باکیفیت نباید بوی عطر مصنوعی داشته باشد. چای اصیل باید رایحه قوی و تازه داشته باشد. اگر از چای بوی ماندگی و کهنگی را احساس کردید، از خرید آن صرف‌نظر کنید.

۳ـ رنگ چای

انواع چای بعد از دم کشیدن رنگ‌های مختلفی دارند؛ اما چای مرغوب و باکیفیت باید رنگ روشن و درخشان داشته باشد. اگر چای بی‌کیفیت و مانده باشد، معمولا بعد از دم کردن رسوب می‌کند و رنگ کدر دارد.

۴ـ طعم چای

چای سیاه خوب و باکیفیت طعم شیرین و قوی دارد و شما هنگام نوشیدن آن می‌توانید طعم گس تازگی، خنکی و رایحه گل را احساس کنید. اگر چای طعم ماندگی یا کهنگی داشته باشد، قطعا چای مرغوبی نیست.

۵ـ نداشتن رنگ مصنوعی و مواد شیمیایی

بهترین راه برای تشخیص نداشتن رنگ مصنوعی چای، توجه به رنگ آن بعد از دم کردن است. اگر چای بعد از دم کردن رنگ سیاه و غلیظ داشته باشد و اثر آن راحت از روی لیوان پاک نشود؛ یعنی رنگ چای دستکاری شده و کیفیت آن نامرغوب است. چای طبیعی و خالص باید کم رنگ و روشن باشد و بعد از نوشیدن به راحتی از روی لیوان و قوری شسته شود.

منبع: فرادید

کد خبر 783286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha