۱۲روز به اربعین مانده و تردد زائران از مرزهای شش‌گانه میان ایران و عراق شور و حال دیگری گرفته است؛ خبرها حاکی از آغاز رسمی خدمات‌رسانی به زائران اربعین در مرز خسروی کرمانشاه است که در کنار مرزهای مهران(ایلام)، تمرچین(آذربایجان‌غربی)، شلمچه،چذابه(خوزستان) و باشماق(کردستان) به خدمات‌رسانی می‌پردازد.

اربعین 1

به گزارش همشهری آنلاین، آمارها نشان می‌دهد از ابتدای ماه صفر تاکنون ۶۰۰هزار زائر از مرزهای شش‌گانه به‌سمت عراق عبور کرده‌اند که ۵۰درصد معادل ۳۰۰هزار نفر این زائران از  مرز مهران تردد داشته‌اند و این، نشان می‌دهد این مرز همانند سال‌های گذشته اصلی‌ترین محور تردد زائران اربعین است.

بازدید ۲وزیر از مرز مهران

مرز مهران در ایلام به‌عنوان اصلی‌ترین مرز تردد زائران اربعین طی روزهای گذشته هم میزبان بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد وحیدی، وزیر کشور بود که از زیرساخت‌های این مرز، نحوه خدمات‌رسانی به زائران، روند تردد زائران و مراکز درمانی و بهداشتی این پایانه مرزی بازدید کردند. این دو وزیر روز جمعه(۳شهریور) به ایلام سفر کردند که طی این سفر، احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: «بیش از ۲میلیون‌و۶۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام و از این میان، ۶۰۰هزار نفر برای سفر اربعین حسینی از مرزهای شش‌گانه کشور تردد کرده‌اند. از این تعداد بیش از ۳۰۰هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند.»

افتتاح مرکز فوریت‌های پزشکی مهران

مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی پایانه مرزی مهران روز جمعه (۳شهریور) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، این مرکز با ۲۲۰۰مربع در ٢طبقه، طی یک سال با اعتبار ۴۰۰میلیارد ریال ساخته شده و ظرفیت آن۱۵۰تخت است. آنطور که جاسم محمدی، گفته، این مرکز امکان ارائه خدمات به ۲۵۰نفر را در روز دارد که امکان افزایش آن به ۴۰۰نفر نیز پیش‌بینی و در کنار آن، ۸کانکس سرد برای گرمازدگی زائران اربعین نیز در پایانه مستقر شده‌اند.

خدمات‌رسانی هزار نیروی وزارت بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سفر، خبرهایی هم درباره خدمات بهداشتی و درمانی به زائران داد. بهرام عین‌اللهی گفت: «درمجموع ۳۷۰آمبولانس، ۵۷اتوبوس‌آمبولانس، ۱۲بیمارستان صحرایی و ۱۲بالگرد با بیش از هزار نیروی بهداشتی و درمانی در حال خدمتگزاری هستند.» سعید کریمی، معاون درمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در سفر به شملچه، ‌از تجهیز این مرز به امکانات پیشرفته در حوزه سلامت خبر داد. در همین حال، از مرز دیگر خوزستان یعنی چذابه هم خبر رسید که پایگاه مراقبت بهداشتی اتباع غیرایرانی در پایانه مرزی چذابه راه‌اندازی شده است. این خبر را معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز داد و گفت: «در این پایگاه خدمات بهداشتی ازجمله غربالگری سندرمیک بیماری‌های واگیر، بیماریابی و نمونه‌برداری از موارد سندرمیک و انجام تست‌های تشخیصی سریع انجام می‌شود.» به‌گفته پژمان بختیاری‌نیا، تاکنون حدود ۱۲۰۰نفر از اتباع غیرایرانی در مرز چذابه از نظر سندرم‌های بیماری‌های واگیر بررسی شده‌اند و در این بررسی‌ها مورد خاصی مشاهده نشده است.

سایه‌بان‌های مه‌پاش در خسروی

در زمانی که خدمات مربوط به بهداشت و درمان در ایلام و خوزستان راه‌اندازی شده است، در کرمانشاه هم ۱۲هزار مترمربع سایبان مجهز به مه‌پاش برای جلوگیری‌ از گرمازدگی زائران ساخته شد. این خبر را فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه داد و گفت: «با توجه به آغاز سفرهای اربعینی از مرز خسروی و گرمای هوا، ۱۲هزار مترمربع سایبان مجهز به فن، مه‌پاش و روشنایی در مسیر تردد زائران احداث شد.» خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در این مرز، از روز جمعه (۳شهریور) با حضور استانداران کرمانشاه و دیالی عراق به‌صورت رسمی آغاز شد و پرچم «لبیک یاحسین» در این مرز به اهتزاز درآمد.

کد خبر 783285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha