دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا و آمریکا پس از سال‌ها سردی روابط رو به همکاری‌های جدید آورده‌اند، اما همچنان در خصوص روابط آینده‌شان با ترکیه اختلاف‌نظر دارند.

روزنامه راینیشه پست گزارش داد، سران دولت و روسای کشورهای 27 عضو اتحادیه اروپا با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا بر سر احیای روابط‌ دو طرف و به ویژه نقاط مشترک همکاری از خلع سلاح گرفته تا حفاظت در برابر تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند.

میرک توپولانک، رییس شورای اتحادیه اروپا پس از نشست دو ساعته طرفین از "روابط جدید" میان دو طرف سخن گفت. خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا هم یادآور شد که مبادلات اقتصادی دو طرف که به دو میلیارد دلار در روز می‌رسد، اقدام مشترک دو طرف را الزامی می‌سازد.

برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم این اجلاس یک موفقیت محسوب می‌شد به طوری که توانست موافقت اوباما را برای ایجاد شورای اقتصادی فراآتلانتیکی جلب کند. این شورا قرار است روابط اقتصادی دو طرف را نوسازی کرده و استانداردهای قانونگذاری دو جانبه را به رسمیت شناخته و حفاظت از مالکیت معنوی را تضمین کند.

اما اروپایی‌ها و آمریکا در موضوع عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا نتوانستند به توافق برسند. اوباما پیش از این نشست با پادرمیانی باعث شده بود مناقشه بر سر انتصاب دبیرکل جدید ناتو رفع شود. پس از مداخله وی و قول‌وقرارهای شخصی او به آنکار، ترکیه از مخالفت با دبیرکلی آندرس فوگ راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک بر ناتو دست کشید. اوباما گفت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا "سیگنال مهم" اروپا به جهان اسلام است. اما اتحادیه اروپا با دیده تردید به این اظهارات نگریست. مرکل تصریح کرد نزدیک‌تر شدن آنکارا به اتحادیه اروپا بحث شراکت با حق امتیاز را پیش می‌آورد.

کد خبر 78291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز