یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

اوباما در نخستین حضورش در اجلاس ناتو این پیمان نظامی را از فضاحت نجات داد.

روزنامه آلمانی ولت نوشت، رییس‌جمهوری آمریکا توانست در آخرین ثانیه مقاومت ترکیه را در برابر دبیرکلی آندرس فوگ راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک بر ناتو بشکند. بدین ترتیب راسموسن این سمت را از اول ماه اوت عهده‌دار می‌شود.

دعوا بر سر دبیرکلی راسموسن جشن 60 سالگی این پیمان نظامی را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. تا بعدازظهر روز شنبه هم به نظر می‌رسید اجلاس سران با شکست مواجه شود. اما اوباما در نهایت توانست نظر موافق ترکیه را جلب کند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت اوباما تضمین داد که یکی از معاونان راسموسن از اتباع ترکیه باشد. حتی با حضور نماینده‌ای از ترکیه در ساختار فرماندهی ناتو نیز موافقت شده است.

اردوغان تا پیش از رسیدن به این توافق با دبیرکلی راسموسن به این خاطر مخالفت می‌کرد که وی در طول دوره مناقشه بر سر کاریکاتورهای موهن علیه مقدسات اسلامی در سال 2006 که در دانمارک به چاپ رسید، حاضر به گفت‌وگو با جهان اسلام نشد.

در اجلاس سران ناتو که در بادن-بادن آلمان و استراسبورگ فرانسه برگزار شد، فرانسه پس از 43 سال به شکل رسمی به ساختار نظامی ناتو بازگشت. همچنین این پیمان نظامی راه را برای ایجاد راهبرد امنیتی جدیدی باز کرد. بر این اساس قرار است ناتو "نقش مهمی را در مدیریت بحران و غلبه بر مناقشات ایفا کند که در جهت منافعش باشد."

علاوه بر این، این پیمان نظامی نیروهایش را در افغانستان با اعزام 5000 سرباز دیگر تقویت می‌کند. اوباما تاکید کرد شرکای ناتو را برای مداخله بیشتر در افغانستان زیر فشار نگذاشته است.

در همین حال اجلاس دو روزه سران ناتو روز شنبه تحت‌الشعاع درگیری‌های خشونت‌آمیز در استراسبورگ قرار گرفت و حتی تظاهرکنندگان یک هتل شش طبقه را آتش زدند. درگیری تظاهرکنندگان با پلیس به حدی بود که نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور و شلیک تیرهوایی برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. هنوز خبری از میزان تلفات این درگیری‌ها منتشر نشده است.

کد خبر 78175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز