دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیسان جمهور ترکیه و آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک تاکید کردند، روابط استراتژیک، اقتصادی، نظامی، تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم محور گفت‌وگوهای نشست مشترک‌شان بود.

به گزارش ایسنا، عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه، در کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، با تقدیر از اوباما به این دلیل که ترکیه را به عنوان اولین کشورها در سفر به اروپا انتخاب کرده است، اظهار داشت: از آنجا که آمریکا به عنوان یک قدرت بین‌المللی و ترکیه نیز به عنوان یک کشور مهم منطقه‌‌ای توجه زیادی به تحولات مهم جهان و منطقه دارند، از دیدگاه‌های مهمی نیز برخوردار هستند.

وی افزود: دو کشور درخصوص بسیاری از مسایل از جمله مبارزه با تروریسم تفاهم داشته و تا کنون نیز همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه مبذول داشته‌اند.

عبدالله گل تاکید کرد: هدف اصلی ما تلاش جهت گسترش این روابط و همکاری‌ها در زمینه‌ مبارزه با تروریسم در مناطق مختلف از جمله افغانستان، بالکان و خاورمیانه است و آمادگی خود را برای ادامه‌ این همکاری‌ها اعلام می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از حمایت‌های اوباما از کشورش برای عضویت در اتحادیه‌ اروپا تقدیر کرده و نتایج مذاکراتش با اوباما را سازنده اعلام کرد.

بر اساس گزارش شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، اوباما نیز ترکیه را یک کشور مهم نه تنها برای آمریکا بلکه برای کل جهان دانست.

وی افزود: ترکیه کانال ارتباطی شرق و غرب محسوب می‌شود و کشوری است که با وجود تعدد قومی و مذهبی و با داشتن میراث‌ ارزشمند، به دموکراسی و حقوق بشر احترام می‌گذارد.

اوباما تاکید کرد: ترکیه همچنین درایت لازم در رویارویی با تهدیدهای استراتژیک را در اختیار دارد و من توجه ویژه‌ رهبران ترکیه را نسبت به این مساله احساس کردم.

وی آمادگی کشورش را برای گسترش و تحکیم روابط با ترکیه اعلام نموده و افزود: ما در مذاکرات خود با رئیس جمهور ترکیه به بررسی مسائل مختلف منطقه و جهان پرداختیم.

اوباما تاکید کرد: باید از تلاش‌های ترکیه در افغانستان و سهم به سزای این کشور در نیروهای ایساف، قدردانی کنیم.

وی همچنین با اشاره به نقش موثر ترکیه و حمایت‌های این کشور از عراق، این نقش را در پیشرفت روند امور در عراق تاثیرگذار دانسته و بر ضرورت ادامه‌ حمایت‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور آ‌مریکا عنوان داشت: تحولات مربوط به فرآیند صلح خاورمیانه، دیدگاه مشترک دو طرف درباره‌ تهدید سلاح‌های هسته‌‌ای و مسائل اقتصادی نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

وی افزود: روابط ترکیه و آمریکا تنها در بعد نظامی منحصر نیست، بلکه اقتصاد و تجارت بین دو کشور نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اوباما همچنین تاکید کرد: موضوع مبارزه با تروریسم از دیگر مسائل مورد بحث در این نشست بود و ما از حمایت‌های ترکیه در امر مبارزه با تهدیدهای تروریستی استقبال نمودیم.

رئیس جمهور آمریکا نهایتا مذاکراتش با رهبران ترکیه را سازنده توصیف کرده و عنوان داشت: من معتقدم ما می‌توانیم روند رو به جلویی در روابط و همکاری‌های مشترک حتی در زمینه‌ کاهش مشکلات بین جهان اسلام و غرب داشته باشیم

وی گفت: من به شراکت با ترکیه افتخار می‌کنم و در راستای گسترش این روابط در آینده تلاش خواهم کرد.

اوباما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر موضع‌گیری دولتش در قبال بحران ترکیه و ارمنستان مربوط به کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی گفت: موضع آمریکا مشخص است و تغییری نکرده و ما شاهد مذاکراتی بین دولت ترکیه تحت ریاست عبدالله گل با ارمنستان جهت حل و فصل مسائل و مشکلات بودیم.

وی ادامه داد: ما از این مذاکرات حمایت کرده و دو طرف را جهت پیشبرد مذاکرات ترغیب می‌کنیم.

اوباما اظهار داشت: ما شریک حل و فصل بحران ترکیه و ارمنستان محسوب می‌شویم و تلاش می‌کنیم تا دو طرف با ادامه‌ مذاکرات سازنده مشکلات‌شان را حل و فصل کنند.

عبدالله گل نیز با تاکید بر تلاش جهت ادامه مذاکرات با ارمنستان جهت حل و فصل مشکلات گفت: ما آماده‌ رویارویی با حقایق در مورد آنچه که درباره‌ ارمن‌ها مطرح شده هستیم.

وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم که یک کمیته‌ تاریخی مشترک برای بررسی این موضوع و حل و فصل مسائل تشکیل شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش خواهان روابط خوب و سازنده با کشورهای منطقه است و روابط این کشور با ارمنستان نیز پیشرفت‌های زیادی داشته است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر وجود تنش‌هایی در روابط ترکیه و آمریکا در دوره‌ ریاست جمهوری جورج بوش و موضع‌گیری دولت جدید در قبال این روابط گفت: روابط دو طرف با تحولات و پیشرفت‌هایی روبرو بوده و ما تمام تلاش خود را برای ادامه‌ی این روند رو به جلو به کار می‌بندیم.

وی درباره‌ همکاری‌های مشترک آمریکا و ترکیه در مبارزه با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) گفت: این حزب در فهرست نظارتی و کنترل ویژه‌ ما قرار دارد و ما با هم‌پیمان ترکیه‌‌ای خود در رویارویی با تهدیدهای این حزب و کاهش این تهدیدها همکاری می‌کنیم.

اوباما تاکید کرد: طی ماه‌های گذشته حمایتهای آمریکا در این زمینه در کاهش تهدیدهای تروریستی تاثیرگذار بوده و ما همچنان به این حمایت‌ها ادامه خواهیم داد زیرا تروریسم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: مهمترین مساله اعتراف به این موضوع است که آ‌مریکا و ترکیه می‌توانند یک شراکت نمونه را ایجاد کرده و به عنوان دو کشور با اکثریت مسلمان و مسیحی در راستای ادامه‌ روابط بین شرق و غرب تلاش کنند.

وی گفت: ما تمام تلاش‌مان را برای ساخت یک جامعه‌ بین‌المللی که از امنیت برخوردار باشد و هیچ گونه تنشی بین تمدن‌های آن وجود نداشته باشد، به کار می‌بندیم

کد خبر 78345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز