همشهری آنلاین: دولت باید هرچه سریعتر راهکار عرضه بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی را مشخص کند.

حسین امیری خامکانی - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی - در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر این مطلب، گفت: براساس مصوبه مجلس برای بودجه سال ۸۸ کشور، دولت باید از ابتدای سال جاری بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی را به قیمت تمام شده واردات به مردم عرضه کند و این قیمت نباید کمتر و یا بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه فرمول قیمت بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی برای دولت مشخص است، گفت: دولت از همین الان باید به فکر تامین بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی تا پایان سال باشد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان با بیان اینکه در صورت نوسان قیمت نفت، قیمت بنزین نیز تغییر خواهد کرد، افزود: بدین ترتیب قیمت بنزین آزاد در کشور شناور خواهد بود.

امیری با تاکید بر اینکه دولت باید زودتر در این خصوص تصمیم‌گیری کند، افزود: دولت باید میزان سهمیه بنزین در سال جاری را مشخص کند و روش واردات بنزین و فروش بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی با قیمت تمام شده، را تعیین کند.

در این خصوص باید گفت، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور سهمیه بنزین هر خودروی شخصی برای بهار ۸۸ را ۳۰۰ لیتر به قیمت هر لیتر یک هزار ریال تعیین کرده است. میزان سهمیه برای ماه‌های آتی سال جاری مشخص نشده است و هر لیتر بنزین آزاد نیز به قیمت سال گذشته ۴ هزار ریال در زمان حاضر عرضه می‌شود.[بهای بنزین در سال ۸۸ تغییر نمی​کند]

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی که بنزین تولید داخل باید در چارچوب سهمیه‌بندی به مردم عرضه شود، احتمال کاهش سهمیه‌های بنزین از تیرماه تا پایان سال جاری وجود دارد. میزان تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور روزانه ۴۵ میلیون لیتر و تعداد خودروها نیز حدود ۷ میلیون دستگاه است.

اگر قرار باشد براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، بنزین وارداتی به قیمت تمام شده به مردم عرضه شود، این قیمت ثابت نبوده و متغیر خواهد بود. اما در خصوص شناور بودن قیمت بنزین یا ثابت ماندن قیمت آن برای یک دوره مشخص، اظهارنظرهای مختلفی ازسوی مسئولان دولتی مطرح می‌شود.

کد خبر 78281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز