چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
۰ نفر

دشت‌آزادگان با 17روستا هر سال پذیرای زائران اربعین است؛ فردا اما اتفاق دیگری رقم می خورد و 30 هزار زائر با مشایه یا پیاده روی خود مهمان روستای «جلالیه» هستند.

استقبال اهالی خلیفه حیدر از زائران کربلا

همشهری آنلاین-محمود مولایی: پذیرایی از زائران اربعین حسینی از ابتدای ‌ماه صفر شروع می‌شود و نزدیک به یک هفته بعد از روز اربعین ادامه دارد. با توجه به اینکه زائران از مرزهای مختلفی برای سفر به عراق سفر می‌کنند، در این روزها برخی روستاهای کشور از آنها پذیرایی می‌کنند. «جلالیه» در مسیر منتهی به مرز چذابه یکی از این روستاها به‌حساب می‌آید که قرار است ظهر پنجشنبه (2شهریور) پذیرای کاروان 30هزار نفری از اهواز باشد.

روستای «جلالیه» در سال‌های اخیر (به غیراز 2سال پاندمی کرونا) از مشایه بزرگ پذیرایی کرده است. سیدهادی فاطمی از اهالی روستا در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پیش از پاندمی کرونا، جلالیه علاوه بر پذیرایی هر روزه از زائران، برنامه ویژه‌ای نیز داشت و آن پذیرایی از مشایه بزرگ (20تا 30هزار نفری) بود. از آنجایی که جمعیت زیادی را شامل می‌شود، یک سفره چند کیلومتری برای پذیرایی از آنها پهن می‌شد تا زائران با خیالی راحت در جلالیه بمانند.»

او با اشاره به سفره چند کیلومتری در روز پنجشنبه، 2شهریور عنوان می‌کند: «پنجشنبه مشایه (کاروان پیاده) بزرگ از اهواز وارد روستای جلالیه می‌شود و مسئولیت ناهار و استراحت آنها با اهالی جلالیه است؛ به همین دلیل، ما دیروز جلسه‌ای با اهالی روستا داشتیم تا هماهنگی لازم برای پذیرایی و اسکان چندین هزار نفر زوار اهل‌بیت صورت بگیرد.»

میزبانی در دشت آزادگان

به غیر از «جلالیه» اما این روزها دشت آزادگان در شهرستان اهواز با همه روستاهای خود،در حال میزبانی از زائران اربعین است. برنامه‌ریزی برای پذیرایی و اسکان  زائران در روستاهای دشت‌آزادگان تقریبا در 2محور صورت می‌گیرد. سیلاوی، یکی از اهالی دشت‌آزادگان با اشاره به این موضوع به همشهری می‌گوید: «یک مورد زواری هستند که به‌صورت مشایه وارد مرز چذابه می‌شوند؛ به این ترتیب که از محل سکونت خود تا مرز چذابه با پای پیاده می‌آیند. آنها را به محض اینکه وارد مسیرهای منتهی به چذابه می‌شوند، اسکان می‌دهیم و از آنها پذیرایی می‌کنیم. در دشت آزادگان وضعیت همین گونه است.» او ادامه می‌دهد: «مورد بعدی زواری هستند که با خودرو به مرز چذابه مراجعه می‌کنند و آنها هم با هماهنگی لازم سعی می‌کنیم تردد خودرو دچار وقفه نشود و بدون ترافیک به مسیر خود ادامه دهند.»

مهمانی 20 روزه 

17روستا در دشت آزادگان در مسیر زائران برای رسیدن به مرز چذابه و عبور از مرز قرار دارند. این روستاها بیشتر از 20روز از زائران پذیرایی می‌کنند و حتی در خانه‌های خود، آنها را اسکان می‌دهند. عیسی دحیمی،‌ دهیار روستای «ام‌الدبس» نیز به‌عنوان مسئول و خادم موکب سیدالشهدا(ع) در این روستا به همشهری می‌گوید: «در هر ساعتی از شبانه‌روز اهالی روستاهایی که در مسیر مرز چذابه قرار دارند، خدمت‌رسانی می‌کنند. اهالی روستاها در هر سنی، چه بچه و چه پیرمرد و پیرزن این روزها از زائران اربعین حسینی در حال پذیرایی هستند.»

گزارش کامل را می‌تواند در صفحه ایرانشهر روزنامه همشهری (12) چهارشنبه، 1 شهریور بخوانید.

کد خبر 782745
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha