دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل بدون هیچ نتیجه‌ای جلسه یکشنبه خود را درباره درخواست ژاپن و آمریکا برای صدور قطعنامه علیه پرتاب ماهواره‌بر کره شمالی به فضا پایان داد.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، شورای امنیت 15 عضوی نشستی غیرعلنی را برای بررسی این اقدام که پیونگ‌یانگ آن را پرتاب ماهواره اعلام کرده است، برگزار کردند.

آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی این ادعا را که کره شمالی ماهواره در مدار زمین قرار داده است، رد کرده و مدعی‌اند اقدام کره شمالی، آزمایش موشک بالستیک بوده است.

پس از آنکه این جلسه عصر یکشنبه خاتمه یافت، کلاود هلر، رییس شورای امنیت به خبرنگاران گفت اعضای هیات‌ها قصد دارند مذاکرات خود را یکشنبه شب هم ادامه دهند. مشخص نیست چه زمانی جلسه رسمی در این باره برگزار می‌شود.

کره شمالی با پرتاب این ماهواره‌بر درخواست‌های همسایگانش و برخی از کشورهای غربی را برای صرف‌نظر از این اقدام نادیده گرفت.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل اقدام کره شمالی را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت خواند و گفت اهمیتی ندارد که این پرتاب ماهواره‌ای را در فضا قرار داده باشد یا خیر. وی گفت صدور یک قطعنامه دیگر "مناسبت‌ترین پاسخ به چنین اقدامی است."

رایس گفت: "ما نیاز به پاسخی واضح و قوی از جانب شورای امنیت داریم."

یوکیو تاکاسو، سفیر ژاپن هم خواستار "پاسخی واضح، قاطع و متحد" شد. وی گفت: «این نشانه‌ای آشکار از نیت کره شمالی بود و تهدیدی برای صلح و امنیت محسوب می‌شود.»

کد خبر 78255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز