سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

بارها پای صحبت کوله‌برانی نشستیم که از رنج و سختی کارشان گفته‌اند، از اینکه چشم امیدشان به دست مسئولانی است که با اشتغال‌زایی، پایانی برای کوله‌بری ایجاد کنند. از میان مرزنشینان این بار به سراغ «علیرضا غفاری» می‌رویم که با کارآفرینی سعی دارد راه کوله‌بری را برای همشهریانش به اشتغال پایدار متصل کند.

کولبر

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: «علیرضا غفاری» اصالتا اهل روستای خانقاه در شهرستان پاوه است و37 سال دارد. اوایل دهه 90 که کارشناسی ارشد زبان انگلیسی را گرفت، در یک ساختمان کوچک استیجاری آموزشگاه زبان انگلیسی دایر کرد و بعدها آموزشگاه زبان به یک مجتمع آموزشی فنی حرفه‌ای تبدیل شد. غفاری در بیشتر روستاهای محروم منطقه اورامانات کارگاه‌های کارآموزی برگزار کرد. بارها و بارها هم بابت دوره‌های آموزشی از کارآموزان کم‌بضاعت شهریه‌ای نمی‌گیرد.
روایت علیرضا غفاری اما، بعد از اینجا آغاز می‌شود که در آموزشگاه خودش دوره‌های گردشگری برگزار و با دعوت از ده‌ها کوله‌بر منطقه به آنان آموزش گردشگری داد. هدفش هم حل معضل کوله‌بری در مناطق مرزی کشور بود. برخی از این کوله‌بران، حالا برای خودشان بوم‌گردی راه انداخته‌اند. برخی هم راهنمای گردشگران شده‌اند و به صنعت گردشگری منطقه پیوسته‌اند.
او که مترجم نمایندگان یونسکو در ماموریت ثبت جهانی اورامانات هم بود به همشهری می‌گوید: «کوله‌بری سرنوشت محترم بسیاری از نان‌آوران خانه در این منطقه است. من هم سعی کردم راهی برای اشتغال‌زایی و توسعه مشاغل پایدار در این منطقه پیدا کند.»
غفاری می‌گوید که اورامانات، پتانسیل ویژه‌ای برای اشتغال‌زایی دارد که با دید کارآفرینی باید به آن نگاه کرد: «با حمایت میراث فرهنگی می‌شود تک تک فرصت‌های شغلی را پیدا کرد. انتظار داریم در بحث جذب سرمایه، اتاق فکر تشکیل شود. باز شدن مرز شوشمی هم پای گردشگران بیشتری را به این منطقه می‌کشاند. با بیشتر شدن گردشگر باید به فکر زیرساخت‌ها هم باشیم و در مرحله بعد با ورود گردشگران خارجی، ارزآوری داشته باشیم.»
غفاری معتقد است با نگاه کارآفرینی می‌شود کوله‌بری را برای همیشه از این منطقه حذف و مشاغل پایدار را جایگزین کرد.

کد خبر 782310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha