با وجود بالابودن ضریب روستانشینی در کردستان، برنامه‌های متنوعی برای رونق روستاهای کردستان در دست اجراست.

رئیسی - بازدید از روستای قلعه جی کردستان

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل امور توسعه روستایی استانداری به همشهری گفت: «30درصد جمعیت کردستان روستانشین هستند و برای تشویق روستانشینان کردستان برنامه توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه یا طرح تکام با جدیت بیشتری در استان در حال اجراست.» در توانمندسازی روستاهای کردستان، روستاهایی که نرخ رشد جمعیت آن در یک سال اخیر مثبت بوده به‌عنوان روستاهای هدف قرارگرفته‌اند.
سیروس بهرامی افزود: «جمعیت روستاهای کردستان در برخی از فصول سال که روستاییان برای کشاورزی بازمی‌گردند، بیشتر می‌شود و از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی با محوریت کشاورزی هم بیشتر می‌شود.»
به‌گفته بهرامی، در 6‌ماه نخست امسال جشنواره‌های فرهنگی و اجتماعی در روستاهای کردستان با استقبال گردشگران و روستاییان روبه‌رو شده‌است. او ادامه داد: «برگزاری جشنواره توت فرنگی در روستای شیان از توابع سیروان، به‌عنوان برند ملی این روستا ماندگار شد. همچنین روستای امروله با برگزاری جشنواره گلابگیری با استقبال 3هزار نفر روبه‌روشد. موضوعی که درآمدزایی برای روستاییان را نیز به‌دنبال داشته‌است.»
بهرامی تأکید کرد: «روستاییان در حوزه اقتصادی پنل‌های خورشیدی را نیز به‌کار گرفتند. برای توانمندسازی و اجرای طرح‌های کارآفرینی آنان وام اشتغال روستایی در حوزه صنعتی، کشاورزی و گردشگری با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان استان به روستاییان داده می‌شود.»
بهرامی درباره اقدامات برای توسعه متوازن در استان خاطرنشان کرد: «از 1680روستای کردستان 1314روستا دهیاری دارند و مابقی بدون دهیاری‌اند. تلاش ما این است که با راه‌اندازی دهیاری در تمام روستاها بتوانیم امکانات و اعتباری به آنها بدهیم تا براساس نیازهای روستانشینان کار را پیش ببرند. در این زمینه روستاهای مرزی کردستان هم برای توسعه امکانات مورد توجه است. روستاهای مرزی کردستان شاهرگ حیاتی کشور است. سرزندگی و پویایی روستاهای مرزی باعث امنیت کشور می‌شود.»

کد خبر 787085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha