دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

گویی سرنوشت نانوشته برخی از نان‌آوران خانه در شهرستان‌های مرزی کرمانشاه با کوله‌بری گره خورده است، اما برخی از کوله‌بران راه تازه‌ای برای تغییر مسیر زندگی خود پیدا کرده‌اند.

اورامانات

روزنامه همشهری- راحله‌عبدالحسینی: برخی از آن‌هایی که کسب‌و کار سابقشان کوله‌بری بوده است، در شهرستان مرزی پاوه در استان کرمانشاه با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی سعی کرده‌اند برای خود و چند نفر دیگر اشتغال‌زایی کنند. زبان انگلیسی یاد گرفته و میزبان گردشگران خارجی شده‌اند. آنان معتقدند راه‌اندازی بوم‌گردی در شهرهای مرزی فقط یکی از داشته‌های استان‌های مرزی به عنوان مشاغل جایگزین کوله‌بری است.


بعد از ۱۲ سال کوله‌بری
«مهران قادری» ۱۲ سال تجربه کوله‌بری دارد. کوله بار خاطراتش را باز می‌کند و به همشهری می‌گوید: «وقتی هیچ کاری نیست مجبوریم کوله‌بری کنیم. یکی از اعضای خانواده‌ام را به خاطر کوله‌بری از دست دادم و یکی دیگر از ناحیه پا قطع عضو شد. هیچکس نمی‌خواهد کوله‌بر باشد.»
قبل از سال ۱۳۹۸ و شیوع کرونا بود که دوره آموزش گردشگری در یک آموزشگاه فنی در کرمانشاه برگزار شد. کلاسی که شاید خیلی‌ها از کنارش به راحتی عبور کردند، اما برای مهران قادری بارقه‌ای شد که راهی تازه پیش پیش بگذارد. او می‌گوید: «دوره گردشگری را که گذراندم، تصمیم گرفتم در همان شهرستان محل زندگی‌ام پاوه و با همان امکاناتی که دارم و تسهیلاتی که می‌توانم بگیرم، بوم‌گردی راه بیاندازم.» بوم‌گردی او حالا دو سوئیت مجزا و مجهز دارد و در تلاش است تا با دریافت تسهیلات دیگر، سوئیت دیگری برای اقامتگاه دست و پا کند.
راه‌اندازی بوم‌گردی باعث شده تا برای همشهری‌هایش هم شغلی ایجاد شود. قادری می‌گوید: «خواهرم امور نظافت و آشپزخانه این اقامتگاه را بر عهده دارد. غذای محلی که می‌پزد خیلی مشتری دارد؛ در بهار بساز دلمه و کلانه (نان محلی همراه با روغن حیوانی که به پیتزای کردی مشهور است) و در فصل سرد آش ترخینه.»
«مهمان‌های خارجی که برای دیدن اورامانات می‌ایند، باعث شدند تا ما برای یادگیری زبان بیشتر تلاش کنیم.» مهران قادری این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «اپلیکیشن زبان انگلیسی را بر روی گوشی همراهم دارم، اما پذیرایی از مهمانان خارجی فقط به سرو غذا و این مسائل مربوط نمی‌شود. باید بتوانیم تاریخ و فرهنگ منطقه را به آنان معرفی کنیم. از سویی دیگر تجربه پذیرایی از مهمانان آلمانی و اسپانیایی نابلد به زبان انگلیسی هم می‌گوید که باید به فکر یادگیری زبان‌های دیگر هم باشیم.»

بفرمایید بوم‌گردی کوله‌بران

بوم‌گردی و گردشگری سلامت
«وفا ولی‌زاده» فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی و اهل پاوه است که برای گذران زندگی روزهایی را با کوله‌بری سپری کرده‌. ولی‌زاده هم بعد از ثبت جهانی اورامانات به عنوان نقطه قوت این منطقه، با گذراندن دوره گردشگری برای خودش یک مجتمع گردشگری راه‌انداخته‌است که همراه با پدر و مادر و ۳برادرش آن را می‌چرخانند.
او می‌گوید: «خصوصیت خاص این منطقه هم‌جواری با کردستان عراق است. این یعنی می‌توانیم با مردمی که هم زبان ما هستند، در تعامل باشیم. آنان بیشتر برای بحث درمان به ایران می‌آیند. با همکاری بخش خصوصی باید به فکر اسکان آنان و همراه‌سراها بود. در مرحله بعد در بوم‌گردی‌ها از آنان پذیرایی می‌کند و به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی، می‌توانیم مطمئن باشیم که دفعات بعدی نیز میزبان خودشان یا کسانی که معرفی می‌کنند باشیم.» 
ولی‌زاده معتقد است اگر بحث دلالی از گردشگری سلامت در کرمانشاه حذف شود، راهی برای اشتغال‌زایی در کرمانشاه و شهرستان‌های مرزی باز می‌شود.

بفرمایید بوم‌گردی کوله‌بران

* گزارش کامل را می‌توانید در صفحه ایرانشهر (۱۲) روزنامه همشهری (سه‌شنبه، ۳۱ مرداد) بخوانید.

کد خبر 782316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha