سقوط درخت فرسوده و پوسیده روی بانوی جوان (جمیله اسماعیلیان) سبب جراحت وی شد. این حادثه در محله مهرآباد جنوبی (منطقه۹) اتفاق افتاد و براساس گفته‌های همسر این خانم (آقای چناری) جراحت های وارد آن چنان عمیق است که او در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ضیاییان بستری شده است.

سقوط درخت

به گزارش خبرنگار همشهری، همچنین براساس اظهار نظر پزشکان احتمال دارد این خانم از ناحیه کمر قطع نخاع شود. این اولین حادثه‌ای نیست که به دلیل سقوط درختان پوسیده و فرسوده رخ داده و قطعا آخرین هم نخواهد بود.

برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی که در برخی از موارد حتی جبران ناپذیر هستند، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اوایل سال ۱۴۰۰ طی نامه‌ای اسکن درختان را به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کرد. در این نامه ذکر شده است: «با توجه به این که برخی از درختان در سطح شهر تهران با وجود ظاهر سالم به دلایل مختلف (به ویژه نقش میکروارگانیسم ها نظیر قارچ ها) از درون پوسیده اند (اصطلاحا پوک) بوده و در اثر ناپایداری جوی احتمال سقوط و مخاطرات (جانی و مالی) را به همراه دارند. لذا در راستای شناسایی و بررسی وضعیت سلامت درختان، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اسکن (توموگرافی) درختان خطرآفرین و ارزیابی خط سقوط آن ها در برابر باد (به منظور تشخیص علمی و دقیق معایب و آسیب های احتمالی با استفاده از برش های مجازی و تصاویر اکوستیکی و انجام تدابیر لازم جهت احیای درختان) اقدام و پیشرفت امور به صورت مستمر و ماهیانه به این سازمان اعلام گردد.»

ابلاغیه ای که در دستور مناطق قرار گرفت اما هر بار که در نقطه ای از شهر درختی قطع شد، طرفداران به ظاهر محیط زیست بدون پرداختن به اصل ماجرا موضوع درخت کشی توسط مدیریت شهر را مطرح کردند و سبب تشویش اذهان عمومی شدند. درست مانند سناریویی که در خصوص قطع کنده (تنه درخت) پوسیده خیابان شریعتی که هنرمندان مشغول حکاکی تصویر مولانا روی آن بودند، پیاده کردند.

هنرمندان هنگام کار متوجه پوسیدگی این تنه درخت شدند و ادامه کار امکان پذیر نبود و از این رو کار متوقف شد و شهرداری منطقه هم اقدام به قطع درخت کرد. البته که این کار در راستای جلوگیری از سقوط آن انجام شد اما افراد به ظاهر دوستدار طبیعت موضوع را وارونه جلوه دادند و قطع درخت را بدون اشاره به پوسیدگی به تصویر زن ارتباط دادند. مشابه چنین سناریوسازی مربوط به درخت کشی توسط شهرداری تهران کم نیستند.

حالا رسانه هایی که مدام در برابر قطع درختان قد علم می کردند و فریاد صیانت از محیط زیست می زدند، چرا در برابر حادثه سقوط درخت روی زن جوان سکوت کرده‌اند؟ چرا مدام عملکرد مدیریت شهری در حوزه فضای سبز را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که گویا شهرداری تیشه برداشته تا به ریشه درختان شهر بزند؟ چه بسا اگر جوسازی‌های بیهوده و دور از واقعیت این رسانه‌ها نبود، شهرداری در فضای امن تری می‌توانست درختان پوسیده و فرسوده را شناسایی و قطع آنها را انجام می‌داد و در ازا درختان جدیدی می‌کاشت. کاری که همگان شاهد انجام آن در محور خیابان ولیعصر بودند. امروز کسانی که شهرداری تهران را متهم به درخت کشی می‌کردند، چگونه می‌توانند با وجدانی آسوده از کنار حادثه محله مهرآباد جنوبی گذر کنند.

کد خبر 781996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • خودم IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    چگونه یک درخت پوسیده می شود.؟!!!!!!!!!!!!!!! احتمال دارد که از هوای آلوده تهران باشد ؟ درختانی چند هزار ساله در زمین وجود دارند که باد ها و سیل ها و زلزله ها دیده اند.
    • کیوان US ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      البته درخت ابتدا خشک می شود که دلایل آن متعدد است مثل بی آبی آلودگی هوا، بیماری های مختلف درختان و برخی حشرات و غیره، سپس اگر به موقع اقداماتی پیشگیرانه انجام نگیرد درخت به تدریج می پوسد. بهتر است شهرداری تابلوهای مخصوصی به مدت چند روز روی چنین درختهایی نصب کنند و اعلام کنند که این درخت به چه دلیل و چه موقع قطع خواهد شد. مدیریت این کارها بسیار مهم است و لازم است اشخاص کارآمد و خلاق در پستهای مدیریتی چنین کارهایی گمارده شوند
  • میلاد IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    درختان پوسیده شمال تهران قطع شود