همزمان با موج جدیدی از کووید-19و نزدیک شدن به فصل پاییز و شیوع ویروس‌های تنفسی، مقامات بهداشتی از زرادخانه جدیدی از واکسن‌ها برای محافظت افراد آسیب پذیر و کادر درمان در برابر موج مورد انتظار کووید، آنفلوآنزا و سندروم حاد تنفسی رونمایی می‌کنند.

سویه اریس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، در این بین شرکت واکسن‌سازی‌ مدرنا انتظار دارد که واکسن به روز شده آنها، به‌زودی تأیید تنظیم‌کننده‌های سلامت در ایالات‌متحده، اروپا و سایر نقاط جهان را بگیرد. شرکت داروسازی مدرنا و دیگر سازندگان واکسن کووید-19مانند فایزر و بیوانتک نسخه‌هایی از دوزهای با هدف محافظت در برابر زیرسویه‌های XBB.1.5 تولید کرده‌اند. فایزر گزارش داد که دوز به روز شده واکسن کووید آنها که با همکاری شرکت BioNTech ساخته شده است، در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، فعالیت خنثی کننده‌ای را در برابر زیرشاخه Eris نشان داد. اریس، نام مستعار زیرسویه EG.5، شبیه به زیرمجموعه XBB.1.5 و گونه‌ای از نوع همچنان غالب اومیکرون است. براساس آخرین داده‌ها، EG.5 بیش از 17درصد موارد کووید-19در ایالات متحده را منجر شده است.

بازگشت ماسک و واکسن برای مقابله با اریس | هشدار جدید دانشمندان

بیشتر بخوانید: 

سازمان بهداشت جهانی EG.5 را به‌عنوان نوع نگران‌کننده ویروس طبقه بندی کرد که نشان می‌دهد به‌دلیل جهش‌هایی که ممکن است آن را مسری یا شدیدتر کند، باید نسبت به سایرین با دقت بیشتری تحت نظر قرار گیرد. یک دانشمند از مردم خواسته است، بار دیگر استفاده از ماسک و پوشش صورت را آغاز کنند. تریشا گرین‌هالگ، متخصص مراقبت‌های بهداشتی در دانشگاه آکسفورد هشدار داد: یک‌بار دیگر باید از ماسک به‌عنوان محافظت‌کننده استفاده کنیم. این سویه جدید جهش‌های جدید زیادی دارد که آن را از سویه‌های قبلی اومیکرون متفاوت می‌کند. این یعنی به‌طور بالقوه بیشتر قادر به ایجاد یک موج بزرگ است. با توجه به محافظت با واکسن‌ها و عفونت‌های گذشته، بعید است که این موج باعث افزایش بیماری یا مرگ‌ومیر در بیمارستان شود.

کد خبر 781674

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha