رئیس فراکسیون مدیریت شهری وروستایی مجلس، گفت: قوه قضائیه و دولت مسئول تدوین لایحه جرم انگاری ساخت و سازهای غیرمجاز شده‌اند.

محسن پيرهادي

محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری وروستایی مجلس در گفتگو با همشهری آنلاین با تأکید بر اینکه مجازات متخلفان حوزه ساخت وساز باید آنچنان سختگیرانه باشد که منجر به بازدارندگی در ارتکاب جرم شود،گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده میان سه قوه؛ دولت و قوه قضاییه مسئول تدوین لایحه جرم انگاری ساخت و سازهای غیر قانونی شده‌اند و مجلس به محض دریافت این لایحه - با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع- به صورت اولویت دار به آن خواهد پرداخت .

پیرهادی ادامه داد: رفع خلاهای قانونی و جرم انگاری تخلفات حوزه ساخت و ساز، تقویت و تشدید قوانین نظارتی برای اخذ مجوز ساخت و سازها و آگاه کردن مردم به اهمیت ضرورت توجه به قانونی بودن سازه،سه گامی است که در کنار هم مانع از تکرار حوادثی چون پلاسکو،متروپل و خلازیر می‌شود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری وروستایی با تاکید بر ضرورت جرم انگاری تخلفات حوزه ساخت و ساز و برخورد بدون تسامح با سازندگان ساختمان‌های ناایمن افزود: حادثه تخریب ساختمان غیرمجاز در یکی از مناطق شهر تهران موجب شد تا جمعی از شهرداران کلانشهر خواستار جرم‌انگاری ساخت ‌و ساز غیرمجاز و تعیین جزای کیفری برای سازندگان این سازه‌ها بشوند، این خواسته باید در اولویت کاری سه قوه قرار بگیرد چرا که ثمرات آن در حوزه حق شهروندی و جلوگیری از تضییع حق آسیب دیدگان و مالباختگان ساخت و سازهای غیر مجاز بسیار قابل توجه خواهد بود.

سکوت قانون موجب سوء استفاده متخلفان شد

پیرهادی با بیان اینکه مجلس منتظر ارجاع لایحه تعیین مجازات برای متخلفان حوزه ساخت و ساز از سوی دولت و قوه قضاییه است، ادامه داد: در حوزه‌هایی که خلا قانونی وجود دارد،باید با قانون گذاری راه را بر سوء استفاده قانون گریزان بست. سکوت قانون در حوزه تخلفات ساخت و سازهای قانونی و جرم انگاری نشدن آن در قوانین جزائی ،مورد سوء استفاده متخلفان و سود جویان این حوزه قرار گرفته است. همانطور که در حادثه خلازیر عیان شد بی توجهی و عدم برخورد جدی با این سودجویان خسارات جانی و مالی جبران نا پذیری به دنبال خواهد داشت.

۲ قوه مسئول تدوین لایحه جرم انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز شدند | چطور می‌توان بازار سودجویان مسکن را کساد کرد؟

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس گفت: جرم انگاری ساخت و سازهای غیر مجاز و تعیین جزای کیفری سختگیرانه برای متخلفان این حوزه می‌تواند به عنوان اهرم ‌بازدارنده سبب کاهش تخلفات شود بنابراین شدت مجازات متخلفان این حوزه باید به نحوی باشد که کسب منافع مالی عامل ترغیب به قانون شکنی نشود.

سازه‌های غیرمجاز در مناطق محروم ساخته می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در کنار قانون گذاری باید توجه داشت که تقویت شیوه‌های نظارت بر حوزه ساخت و سازها نیز مهم و اثر گذار است. همه ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه اعم از شهرداری‌ها و بخشداری‌ها گرفته تا دادگستری و سازمان نظام مهندسی در این حوزه باید بسیار فعال و دقیق باشند و تعداد تخلفات را با نظارت جدی کاهش دهند.

او گفت: اطلاع رسانی به مردم درباره اهمیت توجه به مجاز یا غیر مجاز بودن سازه‌ها نیز در جلوگیری از تکرار حوادثی همچون متروپل آبادان یا خلازیر تهران اثرگذار است،اگر مردم اقبالی به سازه‌های غیر مجاز نداشته باشند بازار سودجویان کساد خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: از آنجا که متخلفان بازار مسکن و سازه‌های غیر مجاز اغلب در نقاط کم درآمد و محروم مشغول به فعالیت هستند و عموما زیر قیمت منطقه جذب مشتری می‌کنند، آگاه سازی مردم در این حوزه می‌تواند در کاهش خسارات این روند موثر باشد.

کد خبر 781528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha