گروه اجتماعی: نماینده مریوان وسروآباد در مجلس هشتم اعلام کرد: سالانه 200 نفر در کشور بر اثر برخورد با مین جان خود را از دست می‌دهند.

اقبال محمدی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه مردم در مناطق آلوده به مین مجبور به تردد هستند، گفت: سالانه حدود 200 نفر در 5استان غربی کشور که آلوده به مین هستند جان خود را از دست داده یا مجروح می‌شوند. وی اظهار کرد: در مناطق جنگی غرب کشور بالغ بر 3میلیون هکتار زمین آلوده به مین وجود دارد و در حدود 5میلیون نفر در این مناطق به وسیله مین تهدید می‌شوند.

نماینده مریوان و سروآباد ابراز کرد: درحالی که قیمت هر مین یک دلار است برای خنثی کردن هر مین حدود هزار دلار هزینه می‌شود.

نماینده مریوان و سروآباد هزینه هر هکتار مین‌روبی را بالغ بر یک میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: علاوه بر اعتباری که برای پاکسازی زمین‌های آلوده به مین در کشور باید صرف شود، 40 سال نیز وقت لازم است که پاکسازی صورت گیرد و این در حالی است که پاکسازی صورت گرفته نیز صد در صد نبوده و از ضریب اطمینان 80درصد برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه علاوه بر تلفات انسانی، سالانه تعداد بی‌شماری از دام‌های اهالی این مناطق بر اثر مین کشته می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر فرصت‌های از دست رفته یا عمر ساکنان این منطقه را براساس فرمول عمر متوسط ایرانیان که 65 سال است در تعداد کشته‌های هر ساله (200 نفر) ضرب کنیم، می‌توانیم به یکی از شاخص‌های منفی توسعه‌نیافتگی در کشور پی ببریم.

محمدی با بیان اینکه کردستان استانی است که در رابطه با مین مشکلات مضاعفی دارد، تاکید کرد: جنگ داخلی و 8سال دفاع مقدس باعث شده است که انبوهی از پایگاه‌های آلوده به مین در این استان به‌وجود بیاید که این پایگاه‌ها نه مین‌روبی شده‌ا‌ند و نه مین‌کوبی.

وی ضمن تشکر از ستاد پاکسازی مین از این ستاد درخواست کرد که علاوه بر تهیه نقشه مناطق آلوده به مین به تفکیک پایگاه‌های موجود در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف با ارائه گزارش عملکرد، میزان پیشرفت فیزیکی مین‌کوبی و مین‌روبی را به اطلاع مردم یا حداقل نمایندگان مجلس برسانند.

نماینده مریوان و سروآباد  همچنین از نهادهایی مانند بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست با فرهنگ‌سازی‌ و ارائه آموزش‌ها به‌خصوص به کودکان و دانش‌آموزان سطوح ابتدایی و راهنمایی با ارائه وسایل کمک آموزشی مثل اسباب بازی و پازل نسبت به آگاه‌سازی‌ مردم در رابطه با خطرهای مین اقدام کنند.

محمدی در پایان خواستار توجه جدی به حادثه‌دیدگان از مین شد و اضافه کرد: باید مصدومان و مجروحان مین در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه این حادثه دیدگان بی‌گناه هستند و تنها گناه آنها مجروح‌شدن به وسیله مین است، عنوان کرد: این افراد نباید طی سالیان متمادی در گیر‌ودار بوروکراسی اداری قرار گیرند و تعیین تکلیف نشوند.

پاکسازی مناطق آلوده طی 2 سال آینده

از سوی دیگر رئیس مرکز مین‌زدایی کشور، از پاکسازی مناطق آلوده به مین باقیمانده در مرزهای کشور طی دو سال آینده خبر داد.

امیرحسین سعیدی در نشست خبری که به مناسبت 4آوریل روز جهانی آگاه‌سازی از خطرات مین برگزار شد، اظهار کرد: ابتدای سال 84 یک میلیون و 28 هزار هکتار زمین آلوده به مین در کشور اعلام شده بود که تاکنون حدود 930‌هزار هکتار آن شناسایی، پاکسازی، بازنگری و تحویل شده است و زمین‌های باقیمانده در خوزستان، ایلام و کرمانشاه نیز شناسایی شده‌اند و در برنامه‌ای 2ساله پاکسازی خواهند شد.

وی گفت: فعالیت‌های مرکز مین‌زدایی در 4محور عمده است؛ محور اول پاکسازی میادین مین و ایمن‌سازی آنها و نیز نظارت بر کار پاکسازی کیفی و دقیق است و محور دوم آموزش نیروهای پاکساز و تجهیز شرکت‌های فعال در این زمینه است که در حال حاضر 50 شرکت در این زمینه وجود دارد. محورهای بعدی فعالیت این مرکز تامین تجهیزات دستی و مکانیزه‌ مین‌زدایی و نیز انهدام مین‌ها و گلوله‌های کشف شده است.

سعیدی در پایان تاکید کرد: از جمله اقدامات موفق مرکز مین‌زدایی کشور قراردادهایی بوده است که با سازمان بیمه‌ نیروهای مسلح امضا شده و بدین ترتیب تاکنون تمام مصدومان نیروهای مسلح تحت پوشش این بیمه قرار داده شده‌اند.

در ادامه‌ این نشست، پیتر جی اشتوکر نماینده‌ کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های ایران در زمینه پاکسازی میادین مین، اظهار کرد: کنوانسیون منع استفاده از مین از سال 1997 یعنی از زمان تشکیل، موفقیت‌های قابل توجهی داشته است و تاکنون 156 کشور به این کنوانسیون ملحق شده‌اند.

وی ابراز کرد: یک اصل مهم این است که درد و رنجی که در نتیجه درگیری‌های مسلحانه امروز بروز می‌کند، آن‌قدر بزرگ هستند که نباید اجازه داد با استفاده از سلاح‌هایی مانند مین، این درد و رنج تا سال‌ها بعد از جنگ نیز ادامه پیدا کند.

این اصل کم کم به‌صورت یک قانون در دنیا درآمد. در حال حاضر از تمامی کشورها انتظار می‌رود که برای جلوگیری از استفاده از چنین سلاح‌هایی تلاش کنند و مسئولیت مواد منفجره‌ باقیمانده از جنگ را به‌عهده بگیرند.

کد خبر 78141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز