شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر مردم اوکراین علیه دولت غرب‌گرای این کشور و نحوه اداره بحران اقتصادی تظاهرات کردند

به گزارش الجزیره، در حدود 20 هزار نفر در تظاهراتی اعترض آمیز درمیدان استقلال واقع در کیف پایتخت اوکراین با شعار بحران سیاسی را متوقف و یو لیا تیموشنکو را برکنار کنید. این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که قرار است انتخابات پارلمانی اوکراین در ماه اکتبر سال جاری برگزاری شود.

ویکتور یوکانوویچ رئیس حزب مناطق و از  طرفداران روسیه که مهمترین مخالف سیاسی دولت محسوب می‌شود و پیش سر کار آمدن غرب گرایان نخست وزیر اوکراین بوده است، طی سخنانی خطاب به معترضین گفت: تصور می‌کنم همه آنانی که در این میدان گرد هم آمده‌اند آرزویی بزرگ دارند؛ انجام تغییرات برای زندگی بهتر...تنها یک راه برای تحقق این آرزو وجود دارد، رهایی از چنگ آنانی که اکنون قدرت را در دست دارند.

یانوکوویچ اما در ادامه اظهاراتش گفت که اعتراضات را تا 14 آوریل سال جاری متوقف خواهد کرد تا تیموشنکو بتواند طرحی جهت حل بحران اقتصادی ارائه دهد.

در جریان این تظاهرات معترضان همچنین خواستار ان شدند که ویکتور یوشچنکو نخست وزیر اوکراین که از زمان بروز بحران اقتصادی محبوبیتش سه درصد کاهش پیدا کرده است، از مقام خود استعفا دهد.

این دومین تظاهرات بزرگ طی چند هفته اخیر علیه دولت اوکراین و بزرگترین تظاهرات از این نوع از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی سال 2007 بود.

در مقابل ویکتور یوشچنکو رئیس جمهوری اوکراین و رئیس حزب اتحاد مردمی گفته است که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آمادگی دارد.

او گفت: من از انتخابات هراسی ندارم و این مساله شامل انتخابات ریاست جمهوری نیز می شود.

دولت یوشچنکو پیشتر اعلام کرده بود که  برگزاری زود هنگام انتخابات پارلمانی مغایر با قانون اساسی است و در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی دوره پنج ساله زمامداری رئیس جمهوری پیش از موعد و در ابتدای سال 2010 خاتمه می یابد.

اوکراین یکی از کشور هایی است که بیشترین آسیب را با افت قیمت فولاد - عمده ترین ماده صادراتی این کشور- از بحران اقتصادی دیده است، این مساله سبب شده است تا بسیاری از شاغلان اوکراینی بویژه آنانی که در صنایع فولاد این کشور اشتغال دارند، شغل خویش را از دست بدهند.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول سال گذشته به اوکراین پیشنهاد ارائه وام داده بود تا این کشور بتواند با بحران اقتصادی مقابله کند.

پارلمان اوکراین نیز به منظور مقابله با بحران اقتصادی در این کشور تعدادی طرح به تصویب رسانده است. از جمله آزاد سازی اعتباراتی که ارزش آن‌ها معادل میلیون‌ها دلار است.

کد خبر 78110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز