شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دفاع آمریکا قصد دارد روز دوشنبه برنامه جدیدی را برای تخصیص بودجه نظامی در این کشور اعلام کند.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، محافل نزدیک به پنتاگون در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی از "تغییر جهت بنیادین" در صرف بودجه خبر دادند.

انتظار می‌رود تعداد بسیاری از برنامه‌های تسلیحاتی پرهزینه از این بودجه حذف شوند.

در همین رابطه جف مورل، سخنگوی وزات دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد: رابرت گیتس، وزیر دفاع نخست پیشنهادهای خود را خطاب به نمایندگان آمریکا و سپس در نخستین ساعات بعد از ظهر در یک کنفرانس مطبوعاتی مطرح خواهد کرد و پس از آن، این پیشنهادها را در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد.

به گفته وی، این پیشنهادها برای بودجه وزارت دفاع، تغییرات حاشیه‌ای را شامل نمی‌شود، بلکه تغییراتی اساسی در رویکرد است که پس از سه ماه تجزیه و تحلیل دقیق ارایه شده است.

در همین حال برخی محافل و ناظران سیاسی می‌گویند این بودجه ممکن است آغازگر جنجال در کنگره و به ویژه در میان آن دسته از نمایندگانی شود که لابی‌گر کارتل‌های تسلیحاتی هستند که احتمال حذف آنها وجود دارد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درباره تغییرات بودجه نظامی خبر داد این تغییری است که از نظر گیتس و دیگران احتمالا شکل غالب درگیری‌های آمریکا را در دهه‌های آینده تعریف می‌کند.

انتظار می‌رود در بین این برنامه‌ها بودجه «سامانه‌های رزمی آینده ارتش» به شدت کاهش یابد. این سامانه‌ها شبکه‌ای از وسایل نقلیه مجهز به فن‌آوری بسیار پیشرفته مخابراتی است که به علت مشکلات فنی استفاده از آن با تاخیر همراه بوده است و هزینه آن از 150 میلیارد دلار فراتر می‌رود. این یکی از پرهزینه‌ترین برنامه‌های نظامی پنتاگون به شمار می‌رود.

گیتس همچنین در نظر دارد بودجه برنامه 20 میلیارد دلاری جدید ماهواره‌های مخابراتی را کاهش دهد و تعداد ناوهای هواپیمابر را از 11 فروند به 10 فروند برساند. به گفته منابع دولتی و صنایع نظامی آمریکا وی همچنین قصد دارد بخش‌هایی از اقدامات دفاع موشکی قدیمی را که پرهزینه و ناکارآمد به شمار می‌رود، حذف کند.

با این حال به گفته این منابع، هنوز به طور کامل درباره جزییات این تغییرات تصمیم‌گیری نشده است.

کد خبر 78109

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز