طرح ریحان‌شهر جای پیشرفت دارد. مزیت بارز آن پرداختن به موضوعات ریزی است که برای اهالی محله اهمیت دارد و شاید خیلی به چشم نیاید.

ریحان شهر

به گزارش همشهری آنلاین، دومین رویداد ریحان‌شهر داوری شد؛ اتفاقی نیک برای ارزیابی ایده‌ها و نظرات شهروندانی که رفاه و آبادانی شهرشان را در اولویت کارهای خود دارند. داورها از خود مردم و دل محله‌ها بودند و با توجه به اشرافی که در امور اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، ‌آسیب‌های اجتماعی، زیست‌ محیطی و ... داشتند طرح شهروندان را بررسی کردند. آنها از بین ایده‌های دریافت شده، بهترین‌ها را انتخاب و برای بررسی بیشتر معرفی کردند.

 

همه چیز درباره ایران شهر | ایده‌های ناب شهروندان برای داشتن شهری آباد
دکتر امیرحسین زمردیان، داور توسعه اجتماعات محلی


دکتر امیرحسین زمردیان، داور حوزه توسعه اجتماعات محلی در این‌باره می‌گوید:‌ «این طرح اجتماع‌محور است و رویکرد مردمی دارد. با کمترین دخالت نهاد شهرداری انجام می‌شود. ریحان‌شهر طرح مفید و خوبی برای کسانی است که دغدغه محله خود را دارند.» افرادی که نگران کاستی‌ها هستند و تلاش‌شان بر این است که از ظرفیت محله، بهترین استفاده را کنند.
اغلب کسانی که طرح‌های خود را به دبیرخانه ریحان‌شهر فرستادند به سراهای محله رفت‌وآمد دارند. او در ادامه به نکته مهمی اشاره می‌کند:‌ «طرح ریحان‌شهر جای پیشرفت دارد. مزیت بارز آن پرداختن به موضوعات ریزی است که برای اهالی محله اهمیت دارد و شاید خیلی به چشم نیاید.» دکتر زمردیان از بین ۱۴۸  طرح ارسال شده،۴۰ طرح را داوری کرده است. به باور او ایده بازی‌های محلی در سنگلج و پاکسازی رودخانه فرحزاد با مشارکت خانواده‌های محله از همه جذاب‌تر بودند.

 

همه چیز درباره ایران شهر | ایده‌های ناب شهروندان برای داشتن شهری آباد
مرجان ریحانیان، کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان


مرجان ریحانیان، داور حوزه فرهنگی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. او طرح ریحان‌شهر را جامع با چشم‌اندازی موفق می‌داند. ریحانیان معتقد است:‌ «در حوزه فرهنگی، شهروندان ایده‌های کارسازی را ارائه دادند و با توجه به دیدگاهی که داشتند می‌شد پی برد تا چه اندازه به کتاب و کتابخوانی اهمیت می‌دهند. البته خیلی از طرح‌ها کلیشه‌ای بود؛ به‌طور مثال بعضی از شهروندان درخواست برگزاری کارگاه‌های حافظ‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و ... را داده بودند، اما چون روش‌های قدیمی را پیشنهاد داده بودند خیلی جذاب به‌نظر نمی‌رسیدند. می‌توان گفت این نقطه‌ضعف طرح‌ها بود. از بین ۹ طرحی که به‌ دست من رسید، ایده بازی‌وارسازی خیلی خوب بود چون می‌تواند مخاطب را درگیر کند و با بازی کردن لذت می‌برد و یاد می‌گیرد.» این کارشناس در ادامه می‌افزاید:‌ «البته بعضی از مناطق جنوب شهر خواستار ترویج فرهنگ کتابخوانی بودند. می‌گفتند سرانه کتابخانه در آنجا کم است. پیشنهادهایشان خوب بود. شاید نبود کتابخانه یک ضعف بزرگ در آن منطقه تلقی می‌شد، اما همین که شهروندان علاقه به کتابخوانی داشتند و می‌خواستند مکان‌های بدون استفاده تبدیل به کتابخانه شود برایم قابل احترام بود.»


 

همه چیز درباره ایران شهر | ایده‌های ناب شهروندان برای داشتن شهری آباد
دکتر مسلم خانی، مشاور و مدرس کسب‌وکار و کارآفرینی
 


دکتر مسلم خانی، مشاور و مدرس کسب‌وکار، داور حوزه اقتصادی در دومین رویداد طرح ریحان‌شهر معتقد است کشف استعدادها به ظرفیت‌های شهر کمک می‌کند. او که در زمینه کارآفرینی فعالیت‌های زیادی انجام داده، می‌گوید:‌ «در نظام حکمرانی شهر حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های کارآمد یک ارزش است. طرح ریحان‌شهر توانایی آن را دارد که بهینه‌سازی‌ شده و ارتقا پیدا کند. اگر آن را در ۵ بعد بازسازی کنند به جایگاهی می‌رسیم که این طرح در دیگر کشورها هم استفاده شود.» این مدرس کسب‌وکار در ادامه ابعاد بهسازی طرح ریحان‌شهر را توضیح می‌دهد:‌ «اولین گام این است که ایده‌های اقتصادی و کسب‌وکار شناسایی شوند. شهروندان با بهره‌گیری از ایده‌های خوب، کسب‌وکار خانگی ایجاد کنند. این کار به بهتر شدن شرایط اقتصادی خانواده کمک می‌کند و کم‌کم مسیر را برای دیگر اعضای خانواده هموار می‌کند تا در کنار هم خوداشتغالی را تجربه کنند. در مرحله بعد باید کارآفرینی اجتماعی را تقویت کرد. مسئولان این حوزه زمینه کار و فعالیت معلولان و مددجویان بهزیستی را فراهم کنند. اشتغال‌زایی افراد کم‌توان، هم به اقتصاد آنها کمک می‌کند و هم باعث نشاط آنها می‌شود. اما آخرین مرحله، به‌وجود آوردن حلقه اتصال بین افراد مستعد و کارآفرین‌ها با کسانی است که مسئولیت اجتماعی دارند. در این صورت می‌توان گفت طرح ریحان‌شهر نقش چشمگیری در بهبود شرایط اقتصادی شهر داشته است.» 
 

همه چیز درباره ایران شهر | ایده‌های ناب شهروندان برای داشتن شهری آباد

همه چیز درباره ایران شهر | ایده‌های ناب شهروندان برای داشتن شهری آباد


 

همه چیز درباره ایران شهر | ایده‌های ناب شهروندان برای داشتن شهری آباد

هر محله یک بانک ایده داشته باشد

 موضوع دیگری که دکتر خانی به آن اشاره می‌کند، طراحی الگوی المپیادی برای ریحان‌شهر است. او به مراحل کار اشاره می‌کند: «تأیید ایده‌ها باید طبق روند خاصی پیش برود. در نخستین گام طرح‌ها باید در سراها بررسی شوند. بعد از انتخاب بهترین طرح‌ها از سوی داوران منتخب سراها، ایده‌های ارسالی به مناطق ۲۲ گانه شهرداری ارائه شود. در آنجا طرح‌ها دوباره تفکیک شده و از بین آنها برترین‌ها انتخاب شود. در آخر هم کل شهر تهران ارزیابی شود.» درگیر شدن مدارس، مساجد و کانون‌های مرتبط با مردم در رویداد ریحان‌شهر از دیگر مزایای این طرح است. خانی می‌گوید:‌ «با حضور شهروندان در ایده‌پروری برای کسب‌وکار بهترین استعدادها کشف می‌شود. چه خوب که هر محله، بانک ایده داشته باشد تا درصورت نیاز از آنها استفاده شود. به جرأت می‌گویم اگر طرح ریحان‌شهر با الگوی مناسب پیش برود، می‌تواند به یک طرح بین‌المللی تبدیل شود.»
 

کد خبر 780951
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha