مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
۱ نفر

شب‌های دهه سوم مرداد ماه و هفته آخر محرم در حوزه هنری انقلاب اسلامی حال وهوای دیگری به خود گرفته است.

سوگواره رستخیز

همشهری آنلاین؛ فاطمه عسگری نیا:حیاط با کتیبه‌های مشکی آذین بسته و غرفه‌بندی شده است. هر غرفه به بخشی از سوگواره اختصاص دارد. مهمانان در بدو ورود به رسم مهمانوازی هیئت، با شربت و خرما و عدسی پذیرایی می‌شوند. شربت خنک زعفران به جان می‌نشیند. صدای نوحه حاج محمود کریمی در محوطه حوزه هنری طنین‌انداز شده است. با وجودی که شب اول سوگواره است، اما خانواده‌ها استقبال خوبی از این رویداد بزرگ مذهبی کرده‌اند. در جای جای محوطه حوزه هنری، خانواده‌هایی را می‌توان دید که به همراه فرزندان قد و نیم‌قدشان برای بهره‌بردن از این سوگواره هر شب به حوزه هنری آمده‌اند. از گالری نمایشگاه نسخ و ادوات تعزیه گرفته تا غرفه قهرمان رویایی من. در گالری استاد ابوالفضل عالی مجموعه‌ای از ابزار و لوازم‌های تعزیه در بخش‌های البسه، ابزار و تجهیزات، ماسک‌ها و عروسک‌ها و نسخ تعزیه در گالری استاد ابوالفضل عالی به نمایش درآمده است که اغلبشان قدمتی کهن دارند و  از دوره‌های مختلف صفویه، زندیه، قاجار و پهلوی به یه یادگار مانده‌اند این گالری  از چهار بخش تخصصی «البسه»، «ابزار و تجهیزات»، «ماسک‌ها و عروسک‌ها» و «نسخ تعزیه» تشکیل شده است.

به جرات می توان گفت یکی از  بخش‌های جذاب این سوگواره بخش «قهرمان رویایی من» است. بخشی که به بچه‌های خردسال اختصاص دارد. و در آن  بچه‌ها در کنار پدر و مادرهایشان مشغول نقاشی‌اند. مادران و پدران قصه می‌گویند و فرزندان آن‌ها را به روی کاغذ با مدادهای رنگی ترسیم می‌کنند.

همینطور که از کنار غرفه نقاشی های زنده عبور می‌کنیم به سالن مهر می رسیم سالنی مملو از کودکان و نوجوانانی که به همراه خانواده‌هایشان برای تماشای نمایش «قهرمان کوچک» آمده‌اند. این نمایش عروسکی که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان به روی صحنه می‌رود، به طور هنرمندانه‌ای به واقعه کربلا می‌پردازد.

در این سوگواره می توانید حتی سفری به کربلا کنید آنهم در نمایشگاه عکسی که  حمید وکیلی دایر کرده است. این هنرمند عکاس در نمایشگاه عکس عطش وصل خود که از پایانه چزابه شروع می‌شود و به صحنه‌های زیبای پیاده‌روی اربعین ختم می‌شود.

وقت گذرانی در این سوگواره همراه با خانواده‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کند  بعد از این که دل را روانه کربلای حسین کردید بچه ها را به آتلیه عکس کودک ببرید و یک یادگاری عاشورایی را در کنار دکور زیبای این آتلیه به ثبت برسانید.

سوگواره عاشورایی رستخیز عام حتی برای شاعران و علاقمندان به شعر عاشورایی هم فرصت خوبیست تا در کنار خانواده خود در محفلی گرم  و صمیمی به شعرخوانی بپردازند. شب شعر ادبیات عاشورایی با عنوان «گنجشک و جبرئیل» هر شب در این سوگواره برقرار است و استاد محمود حبیبی کسبی مجری برنامه و شاعران آئینی احمد بابایی، محمدرضا طهماسبی و مهدی سیار مهمانان این شب شعر عاشورایی هستند.

در بخش آواها و نواهای عاشورایی هم خانواده‌ها  شاهد اجرای زنده موسیقی آئینی دکتر «محمد عبدالحسینی» بودند  که فضای سنتی آن در محوطه سبز پشت تالار اندیشه، اجرای موسیقی زیبایی اجرا را دو چندان کرده بود.

یکی از برنامه‌های جذاب این سوگواره برگزاری تعزیه حضرتمسلم ابن عقیل در در جوار مزار شهدای گمنام  است تعزیه‌خوان‌ها به رسم تعزیه خوانی غربت حضرت مسلم را در کوچه‌های کوفه به نمایش می‌گذارند.

غرفه مکتب مهر هم با هدف معرفی ظرفیت‌های آموزشی موجود در حوزه هنری و مرکز تخصصی آموزش و مکتب مهر به مدت یک هفته همراه با سایر برنامه‌های عاشورایی رستخیز عام فعال خواهد بود.

در بخش دیگر این سوگواره بانوان سوگواره عاشورایی ده را برگزار می کنند و در در آن داستانک های کوتاه عاشورایی را روایت می‌کنند که حسابی مورد استقبال نویسندگان جوان قرار گرفته است. غرفه سوره مهر، مرکز معماری در رواق آیینه با آثار تصویرسازی شده از کتاب طوفان بکا، رادیو تئاترو گالری خانه از دیگر بخش‌های جذاب و سرگرم کننده این سوگواره است.

سوگواره عاشورایی «رستخیز عام» ادای دینی هنرمندانه به ساحت سید و سالار شهیدان کربلاست، که در آخرین هفته از ماه محرم، از ۲۰ تا ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۲ در حوزه هنری انقلاب اسلامی درحال برگزاری است. ‌

کد خبر 780127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha