جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به موارد نقض حقوق‌بشر که توسط اسرائیلی‌ها در نوار غزه صورت گرفته است،در سال 2009 ایجاد شد

gaza

شورای حقوق بشر سازمان ملل ریچارد گلدستون، سردادستان سابق دادگاه‌های بین‌المللی برای یوگسلاوی و رواندا را به عنوان رییس گروه حقیقت‌یاب برای رسیدگی به نقض حقوق‌بشر در نوار غزه تعیین کرد.

more  آشنایی با روز جهانی حقوق بشر

گلدستون که تبعه آفریقای جنوبی است، تاکنون در شورای دیده‌بان حقوق‌بشر و فیزیکدانان برنده جایزه نوبل حامی حقوق‌بشر فعالیت کرده است. او در دانشگاه‌های هاروارد و نیویورک تدریس می‌کند.

وی همچنین ریاست کمیسیونی را بر عهده داشته که با هدف انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در آفریقای جنوبی از حکام آپارتاید به دموکراسی کنونی تشکیل شد. گلدستون همچنین ریاست تحقیقات درباره برنامه نفت در برابر غذا در عراق را بر عهده داشت.

دسن

پرونده‌ها:

more  خالد مشعل / محمود عباس / اسماعیل هنیهسعید صیام / سلام فیاض / احمد یاسین / جرج حبش /

more   تاریخ فلسطین 1 / تاریخ فلسطین 2 / تاریخ فلسطین 3 / آشنایی با حماس بیت‌المقدس / سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) / سازمان‌ جهاد اسلامی‌ فلسطین / گروه فتح / نوار غزه / کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در غزه / کرانه‌ باختری‌ رود اردن / ‌روز جهانی قدس / کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین / گروه چهارجانبه /

دسن

دیگر اعضای این هیات که به بررسی جنایت‌ها در دوره یورش اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌پردازد، شامل هینا جیلانی، قاضی پاکستانی و فرستاده سابق دبیرکل سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر است.

کریستین چینکین، استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه لندن هم عضو دیگر این هیات است. چینکین پیش‌تر عضو هیات تحقیق سازمان ملل در بیت حانون در غزه بود که ریاست آن را اسقف دزموند توتو بر عهده داشت.

دزموند تراورس، سرهنگ سابق نیروهای مسلح ایرلند هم از دیگر اعضای این گروه است. وی فرماندهی نیروهای صلح‌بان سازمان ملل را در خاورمیانه و یوگسلاوی سابق بر عهده داشته و در حال حاضر با موسسه تحقیقات جنایت‌های بین‌المللی همکاری می‌کند.

انتصاب این افراد توسط مارتین ایهوگیان اومویبی، رییس شورای حقوق‌بشر در ژنو، پس از نشست ویژه این شورا در ماه ژانویه و زمانی انجام گرفت که 47 کشور عضو این شورا با اعزام این هیات به غزه موافقت کردند

کد خبر 78004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز