میدان آزادی این شب‌ها میزبان شهروندان به ویژه نوجوانان در برنامه‌های متنوع مذهبی و آیینی به همت اداره کل فرهنگی شهرداری است.

ميدان ازادي

به گزارش همشهری، برنامه‌های فرهنگی محرم ویژه نوجوانان با عنوان رویداد «محرم شهر» به همت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۹، پیش‌بینی‌ شده و با حضور خانواده‌ها در میدان آزادی اجرا می‌شوند. امسال در یک اقدام خلاقانه، کشتی بزرگی با عنوان «سفینه النجاه» طراحی شده که اعضای خانواده می‌توانند با حضور در آن، از مجموعه برنامه‌های فرهنگی، معنوی و آیینی بهره‌مند شوند.

به‌گفته مصطفی زیبایی نژاد، مدیرکل اداره فرهنگی شهرداری تهران، محوطه پیرامونی میدان آزادی هم از طریق المان‌های نوری و تجسمی برای برگزاری مراسم سوگواری طراحی و فضاسازی شده است و تا ۵ صفر (۳۱مرداد) هم اجرای برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. این مقام مسئول در ادامه به تشریح اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده «محرم شهر» پرداخت.

غرفه‌های ویژه کودکان و نوجوانان

تلاش شده تا انتقال مفاهیم آموزشی و موضوعات ارزشی و... با لحن کودکی و نوجوانی به گروه هدف منتقل شود. به همین دلیل غرفه‌های نقاشی، مسابقه و... با موضوع اهل‌بیت برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی‌ شده است. همچنین در این غرفه‌ها برنامه‌های نقال خوانی و اجرای تئاتر و... هم اجرا می‌شود.

برپایی حسینیه کودک

رویکرد معاونت اجتماعی «خانواده‌محور» است و موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی دغدغه متولیان فرهنگی محسوب می‌شود؛ لذا در بخشی از کشتی، حسینیه کودک دایر شده که امکان حضور اعضای خانواده همراه با کودکان خردسال در آن فراهم شده است که از ساعت ۱۸ می‌توانند به سینه‌زنی بپردازند.

اجرای برنامه روی عرشه کشتی

در محرم شهر به هیئت‌های نوجوانان هم توجه ویژه‌ای شده و هر روز قبل از اذان مغرب هیئت‌های دانش‌آموزی روی عرشه کشتی، برنامه اجرا می‌کنند و شهروندان می‌توانند همراه با آنها به سوگواری بپردازند.

نمایشگاه ملزومات اربعین

زائران اربعین نیاز به ملزومات دارند و از این‌رو در حاشیه محرم شهر نمایشگاهی دایر شده تا زائران پیاده‌روی اربعین بتوانند به‌طور تجمیعی ملزومات این سفر معنوی را تهیه کنند.

کمک به نیازمندان

رویکرد بچه‌های هیئتی توجه به موضوعات اجتماعی و کمک به نیازمندان است. در راستای این رویکرد مجموعه‌هایی اعلام آمادگی کرده‌اند و پویش «مرهم زائر» راه‌اندازی شده است که خانواده‌ها می‌توانند داروهای مازاد خود را تحویل دهند تا در مراسم اربعین مورد استفاده قرار بگیرد. ویزیت رایگان، پاکت آرزوهای ویژه کودکان، تهیه جهیزیه برای نوعروسان، نذر آب و آزادسازی زندانیان هم از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده، هستند.

صدور گذرنامه زیارتی

برای تسریع فرایند صدور گذرنامه زیارتی زائران اربعین، هماهنگی‌های لازم با فراجا و اداره گذرنامه انجام شده و شهروندان می‌توانند برای دریافت گذرنامه خود اقدام کنند.

سوگواری در میدان آزادی

هر شب نماز جماعت مغرب و عشا  در میدان آزادی اقامه می‌شود و بعد از آن گروه‌های هنری و سوگواری اقدام به اجرای برنامه می‌کنند. دمادمه‌زنی،  نقالی‌خوانی، عزاداری اقوام، مداحی، سخنرانی و... برنامه‌های پیش‌بینی ‌شده هستند.

کد خبر 779716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha