شهردار ارومیه گفت: جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز در قوانین جزایی کشور به‌عنوان یک راه‌حل پیشنهادی مطرح می‌شود.

شهردار اروميه

حسین مهدی زاده در گفتگو با همشهری با بیان اینکه جرم‌انگاری در قوانین جزایی به‌عنوان یک عامل بازدارنده در پیشگیری از بروز و وقوع جرم و تأمین و تثبیت نظم عمومی و اجتماعی نقش اجتناب‌ناپذیری دارد، گفت: ساخت‌وساز غیرمجاز هم که با نقض قوانین و ضوابط طرح‌های توسعه شهری به‌صورت تخلفات شهری بروز پیدا می‌کند. اگر چه قانونگذار در ماده ۱۰۰قانون شهرداری‌ها به این مقوله توجه نشان داده و با هدف ایجاد محدودیت یا ممنوعیت بازدارنده، تمهیداتی برای رسیدگی به آنها اندیشیده است لیکن تجربه شهرداری‌ها از بدو تصویب و اجرایی‌شدن این قانون تا به امروز نشان داده است سازوکارهای پیش‌بینی‌شده آنگونه که باید و شاید نتوانسته‌اند به‌عنوان یک عامل بازدارنده از بروز ساخت‌ و سازهای غیرمجاز شهری جلوگیری کند.

او افزود: همچنین جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز در قوانین جزایی کشور به‌عنوان یک راه‌حل پیشنهادی مطرح شد تا خلأ قانونی موجود در قانون شهرداری‌ها برطرف شود. هر چند واجد وصف کیفری نمودن ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهری و یا جرم‌انگاری تخلفات شهری ممکن است علاوه بر فواید و منافع دارای جنبه‌های منفی نظیر افزایش میزان پرونده‌های کیفری دادگاه‌ها و محاکم قضایی هم باشد، اما طرح و بررسی موضوع در مجلس شورای اسلامی با ارجاع موضوع به کمیسیون‌های ذیربط می‌تواند نقاط قوت و ضعف این راه‌حل را آشکار سازد.

شهردار ارومیه گفت: درخواست مجمع کلانشهرهای ایران از رؤسای ۳قوه این بود تا در صورت صلاحدید، راه‌حل پیشنهادی مجمع در قالب طرح یا لایحه در مجلس، مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر 779623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha