روزنامه‌نگاری علمی سلامت که بر اساس یافته‌های پژوهش‌های علمی پزشکی است، نیاز به رعایت معیارهایی دارد تا کیفیت بالایی داشته باشد.

health journalism

همشهری آنلاین- علی ملائکه: روزنامه‌نگاران سلامت باید این معیارها را در انجام دادن وظایفشان از جمله گزارش دادن یافته‌های پژوهشی پزشکی  رعایت کنند:

۱- دقت: یافته‌های پژوهشی باید با دقت و در بافتار (context) یا پس‌زمینه درست گزارش شوند، بدون اینکه درباره آنها غلو یا جنجال شود.

۲- وضوح: مفاهیم علمی باید به طور روشن و با زبانی ساده برای خوانندگان عمومی توضیح داده شوند و اصطلاحات فنی توضیح داده شوند.

۳-تعادل: در گزارش درباره یک موضوع تعادل را رعایت کنید، برای مثال هم منافع و هم مضار یک روش درمانی را توضیح دهید. تلاش کنید از طیف  گسترده‌تری از کارشناسان نظرخواهی کنید.

۴-شفافیت:‌  منابع مالی تامین‌کننده پژوهش‌ها یا تعارض منافع پژوهشگران را ذکر کنید. میان یافته‌های پژوهشی و تفسیر یافته‌های تفاوت بگذارید.

۵- پرسشگری: درباره فرض‌های پژوهش پرسشگری کنید. کیفیت شواهد گزارش‌شده را ارزیابی کنید و عدم قطعیت‌ها و محدودیت‌های پژوهش را برای خوانندگان ذکر کنید.

۶- مرتبط بودن: بر گزارش دادن یافته‌هایی متمرکز شوید که با نیازها و نگرانی‌های بهداشتی مخاطبانتان ارتباط دارند. پیامدهای این پژوهش را در دنیای واقعی ذکر کنید.

۷-اخلاق حرفه‌ای: در گزارش‌هایتان درباره بیماران حریم شخصی و محرمانگی اطلاعات مربوط به آنها را رعایت کنید. از کاربرد جنجال‌آفرینی و هراس‌افکنی خودداری کنید. به موضوعات مربوط به عدالت اجتماعی توجه داشته باشید.

۸- بافتار یا پس‌زمینه: یافته‌های جدید پژوهشی را در پس‌زمینه دانش موجود در آن حوزه قرار دهید. توضیح دهید که یافته‌های جدید چگونه بررسی‌های پیشین در این مورد را تایید یا نقض می‌کنند.

۹- ذکر منابع: منابع مورد استفاده‌تان را ذکر کنید و برای استفاده مجدد از محتواها از پدیدآورندگانشان اجازه بگیرید.

هدف این است که پوششی که روزنامه‌نگار سلامت از موضوعات می‌دهد، دقیق،‌ قابل‌فهم و  مبتنی بر اخلاق باشد و درک عمومی از پژوهش‌های علمی پزشکی را بالا ببرد.

حفظ این استانداردهای حرفه‌ای اعتماد عمومی را به روزنامه‌نگاری علمی افزایش می‌دهد.

کد خبر 779538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اخیرا روزنامه همشهری غلطهای املایی زیادی دارد