سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برف در یازدهمین روز بهار بخش‌هاى وسیعى از ایران را سفیدپوش کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر ،‌ محورهاى هراز، بیجار - دیواندره و بیجار، قروه در استان‌هاى تهران و کردستان از ساعت 9 و 20 امروز - سه شنبه - به علت بارش شدید برف و کولاک براى تردد وسایل نقلیه تا اطلاع بعدى بسته شده است.

همچنین درپی وزش باد و بارندگى هاى متناوب در استان مرکزی، از بامداد امروز - سه شنبه - بارش برف در شهر اراک و بیشتر مناطق این استان آغاز شده است .

بارش برف 5 شهر استان لرستان را نیز سفید پوش کرد.

با ورود یک سامانه بارش زا به لرستان، بارش برف بامداد امروزشهر های الیگودرز، درود، ازنا، بروجرد و نورآباد را سفید پوش کرد.

بارش برف که از بامداد امروز در الیگودرز آغاز شده همچنان ادامه داردو ارتفاع برف در این شهر به 10 سانتی متر و در ارتفاعات به حدود 20 سانتی متر رسیده است.

در دیگر شهرهای لرستان نیز پدیده غالب از دیروز - دوشنبه - تاکنون بارش باران است که همچنان به صورت متناوب ادامه دارد.

به گزارش اداره کل هواشناسی لرستان در 24 ساعت گذشته در خرم آباد 31 میلیمتر، بروجرد 23 و نیم میلیمتر، درود 13 میلیمتر ، الیگودرز 12 میلیمتر ، ازنا 24 و نیم میلیمتر، الشتر29 میلیمتر، نورآباد 12 میلیمتر، کوهدشت 17 میلیمتر و در پلدختر 9 میلیمتر باران باریده است. بارش باران و برف همچنین موجب کاهش 4 تا 5 درجه‌ای دما در مناطق مختلف استان شده است. در این حال در اغلب محورهای ارتباطی این استان، راه‌های اصلی باز است و رفت و آمد در آنها جریان دارد.

جاده همدان - کرمانشاه در گردنه اسدآباد و  کرج - چالوس هم از ساعت 3 بامداد امروز - سه شنبه - به علت ریزش سنگین برف و کولاک شدید تا اطلاع بعدی بسته شدند.

مرکز مدیریت راه‌های کشور از مسافرانی که قصد سفر در جاده همدان - کرمانشاه  را دارند خواست از جاده‌های جایگزین ملایر، نهاوند، کنگاور، کرمانشاه استفاده کنند. محور دلگان به زهکلوت در شهرستان ایرانشهر نیز بسته شده است.

فرماندهى پلیس راه استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌اى اعلام کرد: این محور از ساعت 7 و 30 دقیقه بامداد امروز به علت بارندگى و طغیان رودخانه هاى محلى بسته شده است.

پلیس  محور بندر حاجى آباد در استان هرمزگان را نیز از ساعت 3 بامداد امروز - سه شنبه - تا اطلاع بعدى بسته اعلام کرد.

پلیس راه علت انسداد مسیرها را بارش باران و آب گرفتگى معابر اعلام کرد و گفت : شماره تلفن 88255555 براى اطلاع رسانى در باره وضع جاده هاى کشور در همه ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی به هموطنان است.

همچنین بارش باران که از روز یکشنبه در استان بوشهر آغاز شده است در برخى از شهرستانهاى استان همچنان ادامه دارد. به گزارش هواشناسی استان بوشهر، بارندگى روزهاى اخیر در 15 سال اخیر بى‌سابقه بوده است. در 24 ساعت گذشته در جم 59 میلى متر، کنگان 50 و دیر 42 میلى متر باران بارید.

راستگو کارشناس اداره کل هواشناسى استان بوشهر گفت: به علت وزش باد دیروز که سرعت آن 72 کیلومتر در ساعت بود گردو غبار آسمان بوشهر را فرا گرفت و میزان دید در مناطق جنوبى به 3 تا 2 هزار متر و در مناطق مرکزى به 5 تا 4 هزار متر کاهش یافت. هم اکنون سرعت باد در بوشهر 32 کیلومتر در ساعت است. سامانه باران زا تا فردا در استان بوشهر فعال خواهد بود و از اواخر جمعه دوباره سامانه اى باران زا استان را فرا خواهد گرفت. همچنین بارش 54 میلیمترى باران در دیلم، شمالى‌ترین شهرستان استان بوشهر، موجب آبگرفتگى معابر و جاده‌ها شد. بارش باران موجب مسدود شدن جاده دیلم، اهواز و دیلم، گچساران و دیلم، بهبهان شده است و ارتباط روستاى عامرى در نزدیکى دیلم نیز قطع شده است. همچنین بارش باران سبب شد مسافرانى که در ساحل دیلم در چادرهایشان اسکان داشتند به مساجد، حسینیه‌ها و مدارس منتقل شوند.

دیلم با داشتن ساحل ماسه‌اى و مراکز خرید در همسایگى استان‌هاى کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان قرار دارد و از ابتداى تعطیلات نوروز تا کنون میزبان بیش از یک میلیون مسافر بوده است. محورهاى تنگه سرحه به نیکشهر و محور اسپکه به فنوج در شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان بسته شد.

فرماندهى پلیس راه استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد این محورها از ساعت 10 صبح امروز به علت بارندگى و طغیان رودخانه هاى محلى تا اطلاع بعدى مسدود است. در این حال سیل و آبگرفتگى معابر در شهرستان کاشان خسارت زیادى برجاى گذاشت.

مدیر کل بازسازى و حوادث غیر مترقبه استان اصفهان گفت: در پى بارندگى‌هاى 24 ساعت گذشته وقوع سیل و آبگرفتگى در بخش مرکزى کاشان و نیاسر از جمله روستاهاى قه، سار و ارمک (بخش نیاسر)،‌ شهر مشکات و روستاهاى سن سن و آب شیرین (شهر مشکات) خسارت‌هاى مالى زیادى بر جاى گذاشت.

شیشه فروش با بیان اینکه میزان بارندگى در این شهرستان 28 میلیمتر گزارش شده است، افزود: میزان خسارتهاى وارد شده به راه‌هاى ارتباطى، پل‌ها، محصولات باغى و زراعى و مناطق مسکونى و تاسیسات در حال بررسى است.

وى در این حال گفت: با توجه به بسته شدن بزرگراه جدید قم، کاشان در شب گذشته هم اکنون  راه‌هاى ارتباطى استان اصفهان باز است اما با احتمال طغیان مجدد رودخانه‌ها رانندگان باید با رعایت نکات ایمنى در جاده ها تردد کنند.

بارش برف دیروز نیز در شهرهای فریدونشهر و سیمرم در استان اصفهان، مسافران نوروزی را متعجب و غافلگیر کرد. ارتفاع برف دیروز در فریدونشهر به 10 سانتی متر و در ارتفاعات این شهر به بیش از 20 سانتیمتر رسید. در شهر سمیرم 4 سانتیمتر و در ارتفاعات آن حدود 10 سانتیمتر برف بارید.

 برای رانندگی پیر شده‌ام؟

نحوه رانندگی در باران

پاهایتان را بیدار کنید

چطور پشت رل بیدار بمانیم؟

آشنایی با روش‌های کمک رسانی در تصادفات جاده‌ای

آشنایی با توصیه‌های وزارت راه به مسافران

 رانندگان می‌توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها با شماره تلفن های 110 و 2183630 تماس بگیرند

کد خبر 77894

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز