مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

خانه‌نشین شدن و تمام‌وقت رسیدگی کردن به بچه‌ها، حتی اگر تصمیم همه مادران نباشد، رؤیای بسیاری‌شان است. خیلی از مادران کارمند مدام در کشمکش بالا رفتن از نردبان ترقی و رؤیای ۲۴ ساعته مادری کردن هستند.

مادر و فرزند

همشهری آنلاین: آن‌هایی که کارشان را رها می‌کنند، نگران دور شدن از آرزوهایشان هستند و آن‌هایی که نیمی از روز را باکارشان می‌گذرانند، نگران آسیب دیدن فرزندی هستند که پرستار و مربی مهدکودک باید برایش مادری کنند. اگر شما هم یکی از زنانی هستید که نمی‌توانید بدون عذاب وجدان تزریق کردن به خودتان، یکی از این دو راه را انتخاب کنید، نتایج پژوهش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم را بخوانید. محققان تهدیدها و فرصت‌هایی که کار کردن بیرون از خانه پیش پایتان می‌گذارند را با شما در میان می‌گذارند.

کار نکنید مضطرب می‌شوید

خیلی‌ها می‌گویند مادرانی که خودشان را وقف بزرگ کردن فرزندشان می‌کنند، استرس کمتری را تجربه کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اضطراب خانم‌ها در محیط کار، کمتر از خانه است.

به نوشته فاکس نیوز، حتی زنانی که از شغل خود شکایت دارند، در خانه احساس اضطراب بیشتری را نسبت به محیط کار دارند. این پژوهشگران می‌گویند گرچه اغلب مردها در خانه شادتر از محیط کار هستند، اما زن‌ها در محیط کارشان احساس شادی بیشتری می‌کنند.

در جریان این بررسی‌ها مشخص شد که سطح اضطراب مردها در بسیاری موارد در محیط کار و خانه تغییری نمی‌کند و در موارد دیگر هم اضطراب آقایان با وارد شدنشان به خانه پایین‌تر می‌آید؛ اما خانم‌ها درست برعکس همسرانشان، با وارد شدن به محیط کار آرام‌تر می‌شوند. همین یافته‌ها کافی بود تا محققان خانه‌داری را به‌عنوان یکی از پراسترس‌ترین شغل‌ها برای خانم‌ها معرفی کنند و ادعا کنند که انجام کارهای خانه و رسیدگی به کارهای فرزندان، بیشتر از کلنجار رفتن با رئیس و همکاران به خانم‌ها استرس وارد می‌کند.

درحالی‌که محققان می‌گویند بیرون از خانه کار نکردن ممکن است به افسرده شدن خانم‌ها بینجامد، پژوهش‌های دیگری می‌گویند زنان ترجیح می‌دهند خانه‌دار باشند و مردها هم دوست دارند با زنی خانه‌دار که خودش را وقف رسیدگی به کارهای خانه و بچه‌ها می‌کند ازدواج کنند.

خانه بمانید تا سالم بماند

درست است که حال خوشی که با خود به خانه می‌آورید، می‌تواند در فرزندتان هم احساس بهتری ایجاد کند؛ اما تزریق کردن شادی به فرزندتان همیشه به سالم‌تر ماندنش کمک نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرزندان مادران شاغل، وضعیت سلامت نامطلوب‌تری دارند و بیشتر از بچه‌هایی که مادرشان خانه‌دار است غذای ناسالم می‌خورند.

به نوشته گاردین، تنها یک‌سوم زنان شاغل بعد از مادر شدن کارشان را رها می‌کنند و فرزندان مادرانی که نیمه‌وقت یا تمام‌وقت کار می‌کنند، بیشتر نوشیدنی‌های قنددار و خوراکی‌های ناسالم دیگر را مصرف می‌کنند و بیشتر از بچه‌های دیگر با رایانه و تلویزیون سرشان را گرم می‌کنند.

از آنجا که مادران این بچه‌ها، دغدغه زور به محل کار رسیدن را دارند، بچه‌هایشان را با وسایل نقلیه به مدرسه می‌برند و به خاطر همین عجله داشتن‌ها، فرزندانشان کم‌تحرک‌ترند.

محققان می‌گویند همه این عوامل باعث می‌شود که فرزندان خانم‌های شاغل تا سه‌سالگی بیشتر در معرض خطر اضافه‌وزن یا چاقی قرار داشته باشند؛ اما با وجود همه این‌ها، محققان می‌گویند کار کردن مادران به‌خودی‌خود فرزندان را در معرض آسیب قرار نمی‌دهد، بلکه سبک زندگی و شرایط کاری نامناسب این زنان است که چنین مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

به خاطر سلامتتان کارکنید

شاید فرزند شمایی که کار می‌کنید، چاق‌تر از بچه‌های دیگر باشه و بیشتر از آن‌ها در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار داشته باشد، اما محققان می‌گویند کار کردن باعث می‌شود که خودتان سالم‌تر از خانم‌های دیگر باشید.

به نوشته لایوساینس زنان شاغل نه‌تنها کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند، بلکه کمتر از خانم‌های خانه‌دار دچار بیماری‌های جسمی می‌شوند. پژوهشگران می‌گویند استرس‌هایی که به روان مادران خانه‌دار آسیب می‌زند، می‌تواند جسمشان را هم بیمار کند.

اگر دختر دارید، کار کنید

شاید نتایج ضدونقیضی که پژوهشگران آن‌ها را در بررسی‌های مختلف ثابت می‌کنند، شما را دچار تردید کند؛ اما اگر دختردار باشید، با خواندن نتایج این بررسی تردیدهایتان برطرف می‌شود. محققان می‌گویند گرچه مادران شاغل، وقت کمتری برای بودن در کنار فرزندشان دارند، اما واقعیت این است که این زن‌ها، دختران موفق‌تری را به جامعه تحویل می‌دهند.

به نوشته فوربس، با توجه به بررسی‌های انجام شده، دختران این مادرها در آینده فرصت‌های شغلی بهتری را پیدا می‌کنند، شانس بیشتری برای مدیر شدن در کارشان دارند و درآمدشان هم حداقل چهار درصد بیشتر از دختران مادرهای خانه‌دار می‌شود. بررسی‌هایی که محققان انجام داده‌اند نشان می‌دهد این دخترها ارتباطات اجتماعی موفق‌تری دارند و بلوغشان از دختران مادرهای خانه‌دار بیشتر است. علاوه بر این، پسران و دختران مادران شاغل، کمتر گرفتار کلیشه‌های جنسیتی می‌شوند و می‌توانند در روابط آینده‌شان رفتاری منطقی‌تر و بالغانه‌تر را از خود نشان می‌دهند؛ علاوه بر این، پسران این خانم‌ها به‌طور متوسط هر هفته ۵۵ دقیقه بیشتر برای اعضای خانواده‌شان وقت صرف می‌کنند و بیشتر از پسران مادران خانه‌دار حتی بعد از اینکه ازدواج می‌کنند درگیر مناسبات خانوادگی می‌شوند.

کد خبر 778284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha