موضوع حجاب همواره به‌عنوان یک بحث تمدنی در ایران اسلامی مطرح می‌شود. به همین دلیل جدای از بحث قضایی و جرم‌انگاری این موضوع، باید به بعد فرهنگی و تمدنی آن توجه شود.

تصویب لایحه بازرگانی در مجلس

به گزارش همشهری آنلاین لایحه عفاف و حجاب که توسط کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی و تدوین شده، قرار است امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود. به گزارش همشهری، این لایحه در 70ماده و 5فصل تدوین شده و در آن اقداماتی با محوریت خانواده و به‌منظور حفظ و حراست از کیان نهاد مهم خانواده درنظر گرفته شده است. لازم به ذکر است لایحه صیانت از حجاب و عفاف را قوه قضاییه تنظیم و آن را به دولت ارسال کرده که در دولت این لایحه اصلاح و عنوان آن به لایحه حمایت از عفاف و حجاب تغییر یافته و به مجلس ارائه شده است. در ادامه، این لایحه ۲۳ خردادماه در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به مخالفت نمایندگان، برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد و اکنون گزارش نهایی کمیسیون برای بررسی به هیأت رئیسه ارجاع شد و آماده بررسی در صحن علنی است. در ادامه روند تدوین و بررسی لایحه عفاف و حجاب را در قوای سه‌گانه مرور خواهیم کرد.

روز آزمون مجلس انقلابی | لایحه حجاب به پیچ بهارستان رسید

انتظارمان از مجلس انقلابی چیست؟
موضوع حجاب همواره به‌عنوان یک بحث تمدنی در ایران اسلامی مطرح می‌شود. به همین دلیل جدای از بحث قضایی و جرم‌انگاری این موضوع، باید به بعد فرهنگی و تمدنی آن توجه شود. اهمیت حجاب تا جایی است که دشمنان جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب در مبارزه‌ای فرهنگی قصد نابود کردن آن را در جامعه ایرانی داشته‌اند و با برنامه‌ریزی اغتشاشات در سال گذشته و همراهی عناصر داخلی و خارجی دشمن، تا حد زیادی تلاش شد تا بحث رعایت و توجه به عفاف و حجاب اسلامی در کشور کمرنگ شود و حجاب اختیاری رواج داده شود. قوای سه‌گانه اما چندی پس از آشوب‌های سال پیش، به فکر تدوین و اجرای لایحه‌ای افتادند که در عین نبود برخورد فیزیکی و خشن، مانع از تحقق اهداف دشمن مبنی بر رواج بی‌حجابی و بی‌بندوباری در کشور شوند؛ بنابراین کمی بعد لایحه عفاف و حجاب توسط مسئولان مربوطه به تقریر درآمد. حالا حدود 6 ‌ماه از تنظیم نهایی و رفت‌وآمد این لایحه میان قوای سه‌گانه و کارشناسان می‌گذرد و قرار است تعیین‌تکلیف نهایی آن در مجلس شورای اسلامی مشخص شود. توصیه دلسوزان ایران اسلامی و مادران و همسران شهدا همواره بر حفظ شعائر دینی در کشوری بوده است که 8 سال جوانانش برای عدم‌اشغال  آن از خون خود گذشتند. به همین دلیل در ماه‌های اخیر و با توجه به هنجارشکنی‌های عده‌ای در داخل کشور و عدم‌رعایت حجاب، بارها در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار دفاع از ارزش‌های دینی و فرهنگی جامعه ایرانی در قالب تنظیم و اجرای لایحه عفاف و حجاب شدند؛ بنابراین انتظار می‌رود مجلس انقلابی با قاطعیت و دلسوزی لایحه عفاف و حجاب را به‌منظور عدم‌تحقق اهداف دشمن به تصویب دستگاه‌های اجرایی برساند.

مقابله مقتدرانه با هنجارشکنی‌ها

امیرحسین بانکی‌پورفرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: 
 ساختارشکنی‌هایی که در حوزه عفاف و حجاب طی حدود یک سال‌گذشته رخ داده، نگرانی‌هایی را برای افکار عمومی جامعه به ‌دنبال داشته ‌است؛ دغدغه‌هایی که اکنون انتظار می‌رود با تصویب لایحه عفاف و حجاب، تا حدود بسیار زیادی مرتفع شود. طی ماه‌های گذشته شاهد هنجارشکنی‌هایی در حوزه حجاب از سوی عده‌ای معدود بوده‌ایم و برخی تلاش کردند با ترویج برهنگی و بدن‌نمایی، ارزش‌های اسلامی جامعه ایران را زیر سؤال ببرند. این درحالی‌است که باید توجه داشت، این موضوع خط قرمز جامعه مسلمان ما به ‌حساب می‌آید و مردم چنین رویه‌هایی را برنمی‌تابند و با عرف جامعه ما نیز سازگاری ندارد. مشاهده برخی ناهنجاری‌ها در این حوزه نگرانی‌های جدی برای خانواده‌های ایرانی ایجاد کرده ‌است و لایحه عفاف و حجاب، پاسخی برای این دغدغه‌ها محسوب می‌شود. با توجه به اینکه طی ماه‌های گذشته برخی کوشیدند اخلاق‌ عمومی را مورد هجمه قرار دهند، مدت‌ها بود که افکار عمومی انتظار انجام حرکتی مقتدرانه و البته حساب شده از سوی مسئولان مربوطه را داشت.معتقدم لایحه عفاف و حجاب در درجه نخست قانونی در حمایت از خانواده‌هاست و می‌تواند برخی دغدغه‌ها درباره جریحه‌دار شدن اخلاق ‌عمومی در جامعه طی یک‌سال گذشته را تا حدود زیادی مرتفع کند. در چنین شرایطی لایحه عفاف و حجاب از ساختار محکمی برخوردار است.

پشتوانه کارشناسی لایحه حجاب

محمود عباس‌زاده‌مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس: 
لایحه عفاف ‌و حجاب که از سوی قوه قضاییه و دولت به مجلس ارسال شده، قرار است از امروز (یکشنبه) در دستور کار صحن علنی بهارستان قرار گیرد تا نمایندگان مردم به بررسی لایحه‌ای بپردازند که طی هفته‌های اخیر بحث‌های دنباله‌داری را به‌همراه داشته ‌است. طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره محتوا و جزئیات این لایحه در افکار عمومی و همچنین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ‌است، اما باید درنظر داشت تا این لایحه در صحن علنی تعیین‌تکلیف نشود، نمی‌توان درباره جزئیات آن صحبت کرد. باید دید اکثریت نمایندگان چه تصمیمی درباره این لایحه می‌گیرند. در این میان اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که لایحه مراحل کارشناسی دقیقی را پشت ‌سر گذاشته است و کمیسیون‌های مربوطه به‌صورت مبسوطی درباره آن بحث و بررسی کرده‌اند. برهمین اساس هم بود که جلسه‌ها و نشست‌های قابل‌توجهی نیز با حضور متخصصان، اندیشمندان و فعالان عرصه‌های فرهنگی برگزار شد و لایحه‌ای که قرار است در صحن مورد بررسی قرار گیرد، حاصل بحث‌های کارشناسی گسترده ‌است. نکته اینجاست که با توجه به حساسیت‌های موجود درباره لایحه حجاب و عفاف و اهمیتی که جامعه برای آن قائل است، نباید انتظار داشت بررسی آن در صحن علنی یکی، ‌دو روزه به پایان برسد و قطعا درباره بندهای مختلف آن، شاهد بحث‌های کارشناسی گسترده‌ای از سوی نمایندگان خواهیم بود.

پاسخی به مطالبات جامعه

سیدکاظم موسوی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس:لایحه عفاف و حجاب از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت ویژه‌ای است و به‌همین‌خاطر هم هست که معتقدیم نمایندگان مردم دراین زمینه وظیفه خطیری برعهده دارند و باید پاسخگوی انتظارات جامعه در این حوزه باشند. طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره این لایحه مطرح شده ‌است، اما تا پایان بررسی آن از سوی نمایندگان مردم در صحن علنی، نمی‌توان درباره جزئیات آن سخنی به‌میان آورد. با وجود این اما باید گفت که مجلس تلاش کرده ‌است ضمن رفع نواقص، لایحه‌ای را تصویب کند که با نیازها و مطالبات جامعه اسلامی‌مان همخوانی داشته‌ باشد. مقام ‌معظم رهبری اخیرا درباره حجاب و عفاف نکات راهگشایی را بیان کردند و رهنمودهای ایشان فصل‌الخطاب همه است و باید در این مسیر گام برداریم. مجلس نیز به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل می‌کند. از جامعه هم انتظار می‌رود در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند تا شاهد نتیجه‌گیری مطلوب از این لایحه باشیم. از جوانان انتظار می‌رود با عزم راسخ‌تری در مسیر تحقق آرمان‌های جامعه اسلامی‌مان گام بردارند تا شاهد گسترش هرچه بیشتر ارزش‌های اسلامی در سطح جامعه باشیم.

کد خبر 778182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 64
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    فکر کردم گره های کور اقتصادی را ریشه یابی کرده اند.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      2 54
      اون .... .... که به خاطر برهنگی کشور را به آشوب کشیدند و باعث افزایش قیمت دلار و تورم شدند بهتر برای همیشه دهانشان بسته باشد
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      38 1
      کاربر۱۵:۱۴ چرا داری از واقعیت فرار میکنی چرا داری خودتو گول میزنی که چی بگی؟ ... ... ... .... همه چی تقصیر دشمنه؟ خدا همه گمراهان رو به راه راست هدایت کنه
    • متین IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      32 1
      پاسخ به 15:14 البته باید اشاره کنم که پارسال 15 شهریور قیمت دلار حدود 30 تا 31 هزار تومان قیمت داشت. و تورم هم در ادامه روند قبلی داشت می‌رفت بالا.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      26 2
      ۱۵:۱۴چرااشتباهات خودراقبول نمی کنیدشماباغنی سازی بدون اجازه،ساخت موشک بدون نظارت باعث شدیدتحریم هابه وجودبیایند
  • اردشیر IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    78 17
    کاش درد جامعه بی حجابی بود شکم سیر از گرسنه خبر ندارد این همه مفاسد اقتصاد و این همه مشکلات مملکت ول شده چسبیده اید به دو تار موی زنان واقعا جای تعجب نیست
    • DE ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      9 0
      دقیقا...یه آدم گرسنه و فقیر پیدا نمیشه که مشکلش حجاب و بی‌حجابی باشه!
  • حسین IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    36 16
    مجلس کجاش انقلابیه وقتی نماینده گان مجلس برعلیه استانداران سخن می گویند..و با دولت دارن بخاطر منافع خودشون تقابل میکنن...
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    60 8
    اگر این قانون تصویب شود علنا برای هشتاد درصد زنان اعلام جرم و تخلف صورت می‌گیرد .اگر پوشش عرفی در نظر گرفته شود حداکثر برای بیست درصد جرم و تخلف در نظر گرفته میشود .
    • حسام IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      12 70
      اشتباه میکنید بیش از ۹۰ درصد خانم ها رو توی خیابون و هر جای عمومی دیگه ببینید حجاب متعارف دارند و مابقی اقدام به هنجار شکمی میکنند
    • محمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      9 0
      اقای حسام شهروند محترم با تعریفی که اقایان مسئول از عرف دارند و این تعریف به خاطر این هست که تقریباً همگی آن ها جزو ده درصد طبقه خیلی مذهبی و متدین جامعه هستند نود درصد خانم ها همین حالا مشمول بدپوششی و برهنگی و بدحجابی می شوند و باید جریمه بدهند یا زندان بروند. وقتی می گوییم عرف باید نظر همه مردم را جویا شد چه مردم مذهبی و چه شهروندان غیر مذهبی. مثلاً اقایان می گویند مانتوی بدون دکمه خلاف عرف است اما الان خیلی از بانوان از این نوع مانتو استفاده می کنند و کسی هم آن را ناپسند نمی داند. پس باید نظر مردم را ملاک قرار داد.
    • DE ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      14 1
      ۹۵ درصد به حجاب اجباری اعتقاد ندارن...پیش از انقلاب هم یه عده بی‌حجاب بودن و عده‌ای هم محجبه! مگه کسی به کسی کار داشت... نسبت به جمعیت،مساجد هم پر بود
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    12 46
    لطفا در این لایحه لحاظ شود با افرادی که به هر نحو ممانعت از اجرای قوانین می کنند و با گرفتن فیلم یا تهدید و فحاشی و تحریک سایرین و مانع از فعالیت پلیس یا ماموران نیروی انتظامی میشوند چه مرد باشند و چه زن برخورد قانونی و بازدارنده صورت بگیرد.
  • M e h d i IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    15 59
    اگر این لایحه قانون شود که وای بر حال عریان طلب ها
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      19 3
      زودحرف نزن ازاینده هاهیچ کسی خبرنداره
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    60 9
    مجلس انقلابی فقط واسه حجاب برنامه داره؟!! گرانی،تورم،تحریم،فساد اداری،کاهش آمار ازدواج،افزایش طلاق و...واسش مهم نیست؟!
  • حسن IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    8 52
    با این همه تاخیر در ابلاغ و اجر ا لایحه حجاب کشف حجابها و برهنه ها هر روز جسورتر و امثال ما از رواج این همه فساد فقط عذاب میکشیم
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    38 3
    با مدرک سیستان و بلوچستان و طوفان‌های مستمر اون، خراسان هم از بین خواهد رفت. ورود غبارهای آلوده به مشهد در 100 سال پیش بی سابقه بوده. هیچ طرحی برای جلوگیری ندارید؟
  • FR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    4 5
    مجلس خانه ملت و نماینده مردم
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    16 1
    وقتی دولت ومجلس حرفی برای زندگی و معاش مردم ندارند ...