مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

بازار رمزارزها در ایران با وجود تمام شرایط مثبت و منفی بازاری با حدود ۱۰ میلیون کاربر و شاید ارزشی حدود ۱۵ میلیارد دلار است.

رمز ارز

به گزارش همشهری آنلاین، بازار رمزارزها در ایران با وجود تمام شرایط مثبت و منفی بازاری با حدود ۱۰ میلیون کاربر و شاید ارزشی حدود ۱۵ میلیارد دلار است.
از جمله شرایط مثبت می‌توان به ۳ فاکتور زیر اشاره کرد:
۱. انرژی فراوان برای استخراج رمزارز
۲. در شرایط تحریم‌های اقتصادی رمزارزها یکی از مسیرهای تبادلات بین‌المللی است.
۳. نیروی انسانی جوان و متخصص
در ایران این بازار به ۳ قسمت تقسیم شده است. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار ایران در اختیار پلتفرم‌های خارجی است. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار در اختیار پلتفرم‌های بومی است و حدود ۲۰ درصد تبادلات نیز در بازار زیرزمینی است.
حداقل ۲ شاخص کمی می‌توان برای موفقیت ملی در این صنعت تعریف کرد:
یک: میزان رمزارز و به‌خصوص بیت‌کوین استخراج شده در کشور که علاوه بر ارزآوری فراوان، تراز کلی دلار/ریال را به نفع ریال مثبت نگه می‌دارد.
دو: سهم پلتفرم‌های بومی از کل تبادلات در شرایطی که هم‌اکنون با توجه به محدودیت‌های فراوان حاکمیتی برای توسعه پلتفرم‌های بومی، بخش عمده سرمایه و تبادلات در اختیار پلتفرم‌های خارجی است.
ایران از ۳ طریق توسط رمزارزها ارزآوری دارد:
استخراج: رشد مستمر ارزش رمزارزهای
 خریداری شده توسط کاربران ایرانی به‌خصوص که رمزارزها در ۱۰ ‌سال گذشته با اختلاف بهترین عملکرد را میان تمام کلاس‌های دارایی در دنیا داشته‌اند. مبادلات تجاری در ازای رمزارز که با توجه به تحریم‌ها نیاز حیاتی برای کشور محسوب می‌شود.
به‌طور خلاصه پاشنه آشیل کشور برای توسعه وب۳، در حکمرانی و رگولاتوری است و مهم‌ترین اولویت‌های حکمرانی را می‌توان به‌صورت زیر برشمرد:
تصویب قانون جامع رمرزارزها: معافیت مالیاتی برای افزایش مشاهده‌پذیری و پیشگیری از خروج ارز به‌خصوص که در این بازار سیال و جهانی، وضع مالیات
 به سرعت سرمایه‌ها را به پلتفرم‌های خارجی تقدیم می‌کند. رفع موانع فراوان که دستگاه‌های مختلف برابر توسعه استخراج رمزارز قرار داده‌اند.
حمایت از پلتفرم‌های داخلی برای تصاحب سهم رقبای خارجی: حمایت از شرکت‌های فعال در زمینه تحقیق و توسعه بلاک چین و وب۳
همکاری بین‌المللی با شرکایی نظیر روسیه در توسعه تجارت با رمزارز: بلاک‌چین از شاخه‌هایی از فناوری و اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود که توان کارشناسی و سرمایه موجود در کشور برای توسعه آن تا بالاترین مدارج، کافی است و تنها رفع موانع و خاتمه مانع‌تراشی‌ها می‌تواند یک تحول تاریخی رقم بزند.
 

کد خبر 776846
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha