ستاره‌شناسان دنباله‌داری را مشاهده کرده‌اند که یک بار در عمرتان می‌توانید ببینید و شبیه به شاهین هزاره در جنگ ستارگان است. رصدکنندگان آسمان احتمالا به زودی بتوانند آن را بدون تلسکوپ ببینند.

شاهین هزاره

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، دنباله‌دار «۱۲P/Pons-Brooks» در ۲۰ ژوئیه به طور ناگهانی ۱۰۰ برابر درخشان‌تر شد، زیرا توده‌هایی از گرد و غبار و یخ از آن به فضا پرتاب شد.

این اتفاق باعث شد که این دنباله‌دار شکل نعل اسبی بگیرد و به سفینه فضایی شاهین هزاره در «جنگ ستارگان» شبیه شود. این دنباله‌دار سال آینده نزدیکترین فاصله خود از خورشید را خواهد داشت و در ۲ ژوئن ۲۰۲۴ از فاصله ۱۴۴ میلیون مایلی سیاره ما عبور خواهد کرد.

دنباله‌دار «۱۲P/Pons-Brooks» اولین‌بار در سال ۱۸۱۲ مشاهده شد و هر ۷۱ سال یکبار به دور خورشید می‌گردد. چیزی که مشاهده این دنباله‌دار را هیجان‌انگیزتر می‌کند این است که عبور آن تنها چند هفته پس از خورشیدگرفتگی کامل آمریکای شمالی در ۸ آوریل ۲۰۲۴ رخ خواهد داد.

ریچارد مایلز از انجمن نجوم بریتانیا گفت: «احتمالا بتوانید دنباله‌دار را با چشم غیرمسلح ببینید، اما استفاده از دوربین دوچشمی توصیه می‌شود.» ستاره‌شناسان دقیقا نمی‌دانند که چرا این دنباله‌دار که هر ۷۱ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد، در هفته‌های اخیر به‌شدت درخشان‌تر شده است.

مایلز گفت که ممکن است یک آتشفشان یخی فعال روی سطح آن وجود داشته باشد که باعث روشن‌شدن آسمان شده است. این که یک دنباله‌دار حاوی مایع باشد، یک ایده انقلابی است که دانشمندان برای دهه‌ها نمی‌توانستند با آن کنار بیایند. 

او افزود: «رفتاری مانند این در یک دنباله‌دار را جز اینکه بگوییم، علاوه بر جامدات و گازها، مایعاتی در دنباله‌دار وجود دارد،  جور دیگری نمی‌توان توضیح داد.»

مایلز گفت: این کشف به تایید این نظریه کمک می‌کند که دنباله‌دارها نه تنها آب را به زمین آورده‌اند بلکه به گسترش میکروب‌های حیات در سیاره ما نیز کمک کرده‌اند.

دکتر ادوارد گومز از رصدخانه لاس کامبرس در کاردیف گفت: دنباله‌دارها از ابر اورت می‌آیند که بسیار فراتر از مدار نپتون و اورانوس است. این‌ها چیزهایی هستند که از زمان ساخت منظومه شمسی باقی‌مانده است. هر چیزی که به سیاره تبدیل شده برای ۴.۵ میلیارد سال (مثلا از طریق فرآیندهای ژئوفیزیکی و آب و هوا) در حال تکامل بوده است، اما ابر اورت بکر است.»

بیشتر بخوانید:

طغیان دنباله‌دار «۱۲P/Pons-Brooks» در ۲۰ ژوئیه توسط الک تاماس از رصدخانه هارسونا در مجارستان کشف شد. 

به گفته کری هولت از دانشگاه مریلند در گفت‌وگو با ساینتیفیک امریکن، این دنباله‌دار احتمالا ۱۰ میلیارد کیلوگرم غبار و یخ را به فضا منتقل کرده است.

در حالی که اغلب مردم برای دیدن این دنباله‌دار باید تا سال آینده صبر کنند، ستاره‌شناسان آماتور می‌توانند اکنون با استفاده از یک تلسکوپ ۱۵۰ میلی‌متری آن را در صورت فلکی دراکو در آسمان نیمکره شمالی تماشا کنند. 

کد خبر 776569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    3 1
    انشالله که همون ستاره طارق باشه که در روایت داریم که به این شکل در آسمان دیده میشه قبل ظهور حضرت
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 1
    خلقت عجیب است ناشناخته ها بی نهایت نسبت شناخته هاست ??