سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر روسیه به دنبال کنارگذاشته شدن کشورش در اجرای طرح مدرنیزه کردن شبکه ترانزیت گاز اوکراین، به اتحادیه اروپا هشدار داد.

 به گزارش ایرنا از مسکو و به نقل از ریانووستی، ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه در کنفرانس خبری در شهر بندری سوچی این کشور اعلام کرد، در صورتیکه منافع این کشور از سوی اتحادیه اروپا نادیده گرفته شود، مسکو در روابط خود با کشورهای عضو این اتحادیه تجدید نظر خواهد کرد.

اوکراین و اتحادیه اروپا روز دوشنبه در کنفرانس بین‌المللی سرمایه گذاری در امور مدرنیزاسیون شبکه‌های ترانزیت گاز اوکراین در بروکسل یک قرارداد دوجانبه و بدون مشارکت روسیه امضاء و متعهد شدند که بازار گازی مطمئنی را ایجاد کنند.

روسیه که خواستارعقد توافقنامه سه جانبه درباره مدرنیزاسیون شبکه انتقال گاز اوکراین بود عملا از شرکت در مباحث این مسئله کنار گذاشته شد.

پوتین گفت: اگر منافع روسیه در نظر گرفته نشود مسکو در روابط اصولی خود با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تجدید نظر می‌کند.

وزارت امورخارجه روسیه نیز دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای از کنارگذاشته شدن روسیه در طرح مدرنیزه کردن شبکه گاز رسانی اوکراین ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه همچنین نادیده گرفتن نقش روسیه در اجرای طرح مدرنیزه کردن شبکه گازرسانی اوکراین را مورد نکوهش قرار دادو تاکید کرد: بخش انرژی از ارگان بسیار مهم امنیت در اروپا می‌باشد و نادیده گرفتن مشارکت روسیه در این طرح حرکتی نسنجیده بوده و ممکن است با توجه به بروز خطرات ناشی از اجرای آن، این امر به قطع تحویل گاز روسیه به اوکراین و در نتیجه انتقال آن به اتحادیه اروپا منجر شود.

کد خبر 77643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز