گروه بین‌الملل: رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشست فوق‌العاده‌ای را با هدف دستیابی به واکنشی واحد در برابر بحران اقتصادی در جهان آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست برگزاری این اجلاس از سوی میرک توپولانک، نخست‌وزیر جمهوری چک - رئیس ادواری اتحادیه اروپا، پس از آن مطرح شد که نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه قول داد 3 میلیارد یورو به صنعت اتومبیل‌سازی‌ فرانسه کمک کند.

سارکوزی در این باره گفته است: اگر آمریکا از صنایع خود دفاع می‌کند شاید اروپا هم باید اقدامی مشابه را در پیش بگیرد.

بحران اقتصادی، فشار فراوانی را بر کشورهای اروپایی وارد کرده و باعث ایجاد تنش بین اعضای با سابقه و اعضای تازه  و همچنین میان کشورهای کوچک‌تر و بزرگ‌تر شده است.  مجارستان و لتونی میلیاردها یورو از یک صندوق اضطراری اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند و احتمالا رومانی، کشور بعدی در این مسیر خواهد بود.

مجارستان درخواست کمکی 180 میلیارد یورویی را برای کشورهای مرکز و شرق اروپا مطرح کرده است اما مقام‌های اتحادیه اروپا احتمال اتخاذ تصمیمی درباره آن درخواست را رد کرده‌اند.

خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در آغاز این اجلا س گفت: تصور می‌کنم در زمان دشواری، مهم است که تمامی رهبران اروپا عزم مشترک خود را به نمایش بگذارند.
وی همچنین هشدار داده است که نباید از کمک‌های دولتی برای تقویت صنایع بحران زده داخلی استفاده کرد؛ زیرا این مسئله روند پیشرفت اتحادیه اروپا به سمت ایجاد بازارهای رقابتی فرامرزی را معکوس خواهد کرد.

اجلاس فوق‌العاده سران اتحادیه اروپا در حالی برگزار می‌شود که کشورهای مرکز و شرق اروپا نگرانند که کشورهای اروپای غربی بدون اقدامی کافی برای کمک به کشورهای ضعیف، تنها برای نجات بانک‌ها و صنایع بی‌رونق خود از ورشکستگی وارد عمل شوند.

میزان این نگرانی تا حدی است که سران   ۹ کشور شرق اروپا تصمیم گرفتند پیش از برگزاری اجلاس اصلی اتحادیه اروپا، در بروکسل تشکیل جلسه دهند تا بتوانند حرف‌ها و مواضع خود را هماهنگ کنند.

بخش خودروسازی در اروپا با  ۱۲ میلیون شاغل که به‌شدت تحت‌تأثیر بحران اقتصاد جهانی قرار گرفته است، موضوع اصلی بحث‌های بعدی  سران اتحادیه اروپا خواهد بود.

کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا - تولیدکنندگان اصلی خودرو در اروپا - اقداماتی را برای حمایت از بخش خودروسازی اعلام کرده‌اند و کشور سوئد نیز قصد دارد به بخش خودروسازی خود کمک کند؛ هرچند جزئیات این طرح را اعلام نکرده است.

آینده ناامیدکننده

20 دی ماه سال‌جاری آماری منتشر شد که نگرانی شدید رهبران قاره سبز از آینده اقتصاد این کشورها را در پی داشت. براساس گزارش یوراستات (اداره آمار اروپا) تولید ناخالص ملی در 16 کشور عضو ناحیه پول واحد اروپا(یورو)  در 3ماهه پایانی 2008 در مقایسه با 3ماهه سوم همین سال 2/0درصد کاهش یافته است.

این گزارش اشاره دارد که رشد اقتصادی ناحیه یورو در 3ماهه دوم سال 2008 منهای 2/0درصد بوده که به معنای این است که این ناحیه در این مدت نخستین رکود اقتصادی را از زمان به جریان افتادن یورو تجربه کرده است.

رشد اقتصادی در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا هم در 3ماهه دوم سال 2008، 2/0درصد کاهش یافته که به معنای قرار گرفتن بر لبه رکود است.

در همین حال، اسلواکی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین رشد اقتصادی را داشته، به‌طوری که در 3ماهه سوم سال 2008، 5/1درصد رشد اقتصادی داشته است. ایرلند و پرتغال در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

براساس گزارش مؤسسه آمار اروپا، صادرات کشورهای اروپایی در3ماهه پایانی سال 2008 به 1/0- درصد رسیده و در این میان آلمان از سایر کشورهای اروپایی بیشترین کاهش صادرات را داشته است.

در این مدت، صادرات آلمان که قوی‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود، بیش از 5/10درصد کاهش یافته است

کد خبر 76251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز