یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

شبنم شکوریان: اگر شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که وقت زیادی برای شرکت در کلاس‌های ورزشی ندارید

یا از هزینه‌های زیاد باشگاه‌های خصوصی گله‌مندید و به دنبال استفاده از باشگاه ورزشی با قیمت مناسب و یا رایگان می‌شد توصیه می‌کنیم  سری به پارک نزدیک منزلتان بزنید. احتمالا هرآنچه را برای انجام تمرینات ورزشی نیاز دارید در آنجا پیدا می‌کنید.در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت اقشار مختلف مردم راهی برای پیشگیری از به وجود آمدن آسیب‌های جدید شده است و در این میان ورزش نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها، نقش بسیار موثری در جلوگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی دارد.

 از همین رو وجود فضاهای ورزشی در همه جای دنیا به‌عنوان یک حق شهروندی محسوب می‌شود. بر همین اساس امکاناتی مهیا شده تا شهروندان با کمترین هزینه و امکانات، سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنند.نگاهی به سیاستگذاری کشورهای مختلف در زمینه توسعه اماکن ورزشی نشان می‌دهد در بسیاری از کشورهای جهان توسعه اماکن ورزشی به‌عنوان یک اصل از اهمیت زیادی برخوردار است.

 به‌طور مثال در کشوری مانند انگلیس 5/1 میلیارد پوند برای ۱۰ سال آینده به توسعه ورزش شهروندی اختصاص یافته است. در کشوری مانند ژاپن نیز همه ساله بودجه‌ای چند میلیاردی را به توسعه ورزش شهروندی و ساخت فضاهای ورزشی اختصاص می‌دهند. این موضوع نشان دهنده اهمیت فراوان ورزش شهروندی است که کشورها برای گسترش آن تا این اندازه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در طرح جامع ورزش ایران نیز «ورزش همگانی» به مفهوم «تربیت‌بدنی» و برای عامه مردم، به خصوص شهرنشینان که از زندگی صنعتی برخوردارند، یکی از ضرورت‌های زندگی قلمداد شده است و بر همین اساس توجه مسئولان شهری به ضرورت همگانی شدن ورزش، موجب گسترش این بعد از ورزش شده است.

 رئیس سازمان تربیت‌بدنی در همین باره می‌گوید: مدیریت فعلی شهرداری توجه بیشتری به این بعد از ورزش دارد. وی با اشاره به تجهیز پارک‌ها به وسایل ورزشی، راه‌اندازی تیم‌های مختلف در محلات و ساخت سالن‌های ورزشی در نقاط مختلف شیمی می‌گوید: متاسفانه ورزش همگانی تا به امروز در کشور ما اولویت نبوده و اهمیت چندانی هم به آن داده نشده است اما سعی داریم تا با ایده‌های متنوع مردم را به هر نحوی به سمت این رشته جذب کنیم.

 یکی از اولویت‌ها و اهداف شهرداری‌ها، توسعه ورزش شهروندی از طریق نهادینه‌کردن فرهنگ ورزش در میان خانواده‌ها است. رشد صعودی میزان حضور مردم در عرصه‌های مختلف ورزش محلات، جای بسی خوشحالی است و البته ما می‌دانیم که هنوز تا رسیدن به فضای مطلوب جای کار زیادی داریم.»

بدنسازی در پارک‌ها

نصب وسایل ورزشی در پارک‌ها یکی از مهمترین اقدامات مسئولان شهری در جهت توسعه ورزش شهروندی است.اگر صبح‌ها گشتی در بوستان‌ها و پارک‌های نزدیک خانه‌تان بزنید، ورزش کاران زیادی را در سنین مختلف می‌بینیید که برای راهپیمایی و استفاده از وسایل ورزشی به پارک آمده‌اند تا در زیر سایه درختان پارک به بدنسازی بپردازند.

در بسیاری از محلات شهرهای مختلف ایران علاوه بر نصب وسایل ورزشی مربیان ورزش نیز حضور دارند تا روش صحیح استفاده از این وسایل را به ورزشکاران نشان دهند. بسیاری معتقدند تجهیز پارک‌ها به وسایل ورزشی یکی از مهمترین اقدامات شهرداری‌ها برای توسعه ورزش شهروندی است و کمک می‌کند اقشار مختلف جامعه با استفاده از این وسایل بتوانند به‌صورت رایگان ورزش کنند.

سارا سعیدیان، دکتر ارتوپد در این باره می‌گوید:«ناهنجاری‌های جسمانی موجود میان کودکان و نوجوانان، به ویژه دختران، آمار بالای سکته‌های قلبی میان جوانان ایرانی و آمار بیمارانی که تحت عمل قلب باز یا آنژیوپلاستی قرار گرفته‌اند، نرخ بالا‌ی ابتلا‌ی زنان ایرانی به پوکی استخوان نسبت به نرخ جهانی آن و مواردی از این قبیل، لزوم توجه به موضوع ورزش شهروندی را نشان می‌دهد.

انجام تحرکات جسمی منظم نه تنها به افزایش آمادگی جسمانی می‌انجامد، بلکه برای تقویت روح و روان نیز مفید است. به همین دلیل به نظر می‌رسد نصب وسایل ورزشی در پارک‌ها از اقدامات بسیار مهم شهرداری در زمینه توسعه ورزش شهروندی است که کمک می‌کند تا کسانی هم که وضعیت مالی خوبی ندارند بتوانند با استفاده از وسایل ورزشی به بدنسازی بپردازند.»

سعیده سروری، شهروند کرمانشاهی و یکی از کسانی که به طور مداوم از وسایل ورزشی پارک‌ها استفاده می‌کند در این باره معتقد است: «این طرح شهرداری‌ها موجب شده بسیاری از کسانی که تا به حال ورزش نمی‌کردنداز خانه بیرون بیایند، ورزش صبحگاهی سلامتی به همراه دارد، حتی مشکلات روحی- روانی را از بین می‌برد؛ در این مدت که به پارک آمده‌ام با خیلی‌ها دوست شده‌ام، اسمش ورزش صبحگاهی است ولی اهداف خیلی سودمند دیگری هم در کنارش هست.

اگر شهرداری‌های کشور علاوه بر این‌ها برنامه‌های متنوع اجتماعی- فرهنگی دیگری هم بگذارد، ما استفاده می‌کنیم.»محمدتقی ساکی و عذرا بهبهانی از کرمان و تبریز نیز از کسانی هستند که برای استفاده از وسایل ورزشی به پارک می‌رود.

 محمدتقی که حدودا 60 ساله به نظر می‌رسد در ارتباط با استفاده از وسایل ورزشی پارک‌ها می‌گوید:«من حوصله ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی را ندارم اما از زمانی که این دستگاه‌های ورزشی در پارک نصب شده است، به پارک می‌آیم و ورزش می‌کنم. اوایل طریقه استفاده از این وسایل را بلد نبودم اما با کمک‌های مربی که صبح‌ها می‌آید حالا طرز استفاده از برخی از وسایل را یاد گرفته‌ام و می‌دانم که برای من کدامیک از این‌ها بهتر است.»

ساخت سوله‌های ورزشی

علاوه بر نصب وسایل ورزشی در پارک‌های گوناگون سطح کشور، ساخت اماکن ورزشی در نقاط مختلف بعضی از شهرها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و آنطور که گفته می‌شود علاوه بر تربیت‌بدنی که متولی ساخت مجموعه‌های ورزشی در کشور است.

شهرداری تهران نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده است که از آن جمله می‌توان به ساخت زمین‌های چمن مصنوعی و سالن‌های ورزشی ویژه بانوان اشاره کرد. «در چند سال اخیر ساخت فضاهای ورزشی در کشور رشد زیادی داشته است و این امر به خصوص در استان‌های جنوبی بیشتر دیده می‌شود.

علاوه بر آن گسترش فضاهای ورزشی در کلانشهرها اتفاقی است که در اکثر کشور‌های پیشرفته می‌افتد و به نظر می‌رسد در این زمینه رشد خوبی داشته‌ایم.توسعه فضاهای ورزشی علاوه بر اثرات مثبتی که در بالا بردن سرانه ورزشی و نزدیک شدن به جوامع توسعه یافته دارد باعث ایجاد برخوردهای عمیق اجتماعی میان شهروندان می‌شود.»

زنان و ورزش شهری

 از سوی دیگر یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان سازمان ورزش، مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی است و ساخت سوله‌های ورزشی مخصوص بانوان در نقاط مختلف شهر و احداث پارک‌های ویژه زنان در چهار گوشه کشور از جمله اقداماتی است که باید در زمینه توسعه ورزش شهروندی میان بانوان انجام پذیرد. امری که تاکنون به غیر از پایتخت در شهر‌های دیگر به آن توجه چندانی نشده است.

همشهری استانها

کد خبر 77585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز