مردی که «بیمار ژنو» لقب گرفته است، آخرین شخصی اچ‌آی‌وی مثبتی است که فروکش کردن درازمدت عفونتش اعلام می‌شود- اما این مرد برخلاف چند مورد پیشین قبلی پیوند سلول‌های بنیادی حاوی جهش ژنتیکی مسدودکننده ورود ویروس ایدز را دریافت نکرده بود.

HIV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال اکسپرس البته پزشکان از گفتن اینکه این مرد از اچ‌آی‌وی «علاج‌یافته» است، خودداری کردند و این احتیاط را ابراز کردند که هنوز ممکن است عفونت ویروس ایدز در او بازگردد.

تا به حال پنج نفر علاج‌یافته از اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز اعلام شده‌اند که به آنها بیماران برلین، لندن، دوسلدورف، نیویورک و شهر هوپ کالیفرنیا می‌گویند.

همه این بیماران برای درمان سرطان‌های خونی‌ وخیم‌شان با پیوند مغز استخوان درمان شده بودند و به طور اتفاقی سلول‌های بنیادی مغز استخوان را از اهداکننده‌های دریافت کرده بودند که دارای جهش ژنتیکی در ژن CCR5  بودند. این جهش ورود اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز را به سلول‌های بدن مهار می‌کند.

بیمار ژنو در سال ۲۰۱۸ به طور مشابهی پیوند سلول بنیادی برای درمان از یک شکل به شدت مهاجم سرطان خون یا لوسمی دریافت کرده بود.

اما به گفته پژوهشگران فرانسوی و سوئیسی در یک کنفرانس ایدز در شهر بریزبین در استرالیا این بار پیوند از اهداکننده‌ای صورت گرفته بود که حامل جهش در ژن CCR5 نبود. به این ترتیب ویروس هنوز می‌تواند وارد سلول‌های بیمار بشود.

اما ۲۰ ماه پس از اینکه این مرد مصرف داروهای ضد ویروس ایدز (ضد رتروویروس) را متوقف کرد- داروهایی که میزان ویروس ایدز را در خون کاهش می‌دهند- پزشکان در بیمارستان‌های دانشگاهی ژنو دیگر ردی از ویروس در بدن او پیدا نکردند.

پژوهشگران می‌گویند با اینکه نمی‌توان بازگشت آینده اچ‌آی‌وی در این مرد را به کلی رد کرد، اما آنها او را وضعیت فروکش درازمدت عفونت محسوب می‌کنند.

دو بیمار دیگر اچ‌آی‌وی مثبت که به بیماران بوستون معروفند نیز در حین پیوند مغز استخوان سلول‌های بنیادی به اصطلاح طبیعی یا بدون جهش دریافت کردند، اما در هر دو مورد، اچ‌آی‌وی چند ماه بعد پس از متوقف کردن داروهای ضد رتروویروسی بازگشت پیدا کرد.

پژوهشگران علت اینکه در این بیمار پس از پیوند مغز استخوان عفونت ویروسی دیگر بازنگشته است، ممکن است این باشد که همه سلول‌های آلوده بدون نیاز به آن جهش معروف از بین رفته‌اند یا اینکه داروهای مهارکننده ایمنی که پس از پیوند مصرف می‌شوند، نقشی در این مورد داشته‌اند.

کد خبر 775244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha