سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: عنوان «متقلب» برای ۱۰۳۶ داوطلب کنکور ۱۴۰۱ عنوان درستی نیست. چون در مورد بعضی از داوطلبان «شبهه تقلب» وجود داشته است، نه تقلب. وقتی می‌گویند متقلب، یعنی کل این داوطلبان با تقلب وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و این حرف درست نیست.

کنکور - پاسخنامه کنکور - آزمون کارشناسی

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: با فرا رسیدن کنکور سال ۱۴۰۲، بحث ورود بیش از هزار داوطلب متقلب سال ۱۴۰۱ به دانشگاه دوباره داغ شد. هزار داوطلبی که گفته می‌شود در رشته‌های پرطرفداری مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دو سه رشته علوم انسانی و چند رشته مهندسی پذیرفته شدند و حالا مشغول تحصیلند.

مجلس شورای اسلامی اما ورود داوطلبان متقلب به دانشگاه‌ها را قبول ندارد و می‌گوید: همان تابستان سال ۱۴۰۱ این مشکل را که ناشی از طرز کار غلط سازمان سنجش بوده، با تصویب طرح استفساریه مجلس حل و فصل کرد.

هفته گذشته وزیر علوم در جمع خبرنگاران گفت: دانشجویان مشکوک به تقلب با استفساریه مجلس توانسته‌اند به تحصیل خود ادامه دهند. موضوعی که صدای مجلس را درآورد و تعدادی از نمایندگان ازجمله رئیس و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نسبت به آن واکنش نشان دادند.

 احمدحسین فلاحی،سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در نامه‌ای به محمد زلفی‌گل، وزریر علوم نوشت: «استفساریه ماده ۱۱ مجلس برای جلوگیری از یک روند نادرست در موضوع زمان آزمون مجدد تصویب و تأیید شده و لازم است وزارت علوم، برداشت غلط از این استفساریه را اصلاح کند و جلوی ثبت نام متقلبان در دانشگاه‌ها را بگیرد.»

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در این رابطه به خانه ملت گفت: «اتفاقا با استفساریه ماده ۱۱ مجلس، برای اولین بار در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از ثبت نام افرادی که شبهه تقلب درباره آنها وجود داشت، در دانشگاه‌ها جلوگیری شد و باعث شد کسانی که شبهه تقلب درباره آنها وجود داشت، قبل از ورود به دانشگاه مجددا آزمون دهند. درواقع استفساریه مجلس فقط طرز کار رسیدگی به تخلفات و تقلب‌ها در سازمان سنجش را اصلاح کرد. با این استفساریه، دانشجوی متقلب نمی‌تواند در دانشگاه ثبت ‌نام کند.»

      بیشتر بخوانید؛

خضریان در توضیح استفساریه مجلس این را هم گفت که «استفساریه تأکید دارد که آزمونِ مجدد باید قبل از ثبت نام و ورود فرد به دانشگاه و در همان تابستان برگزار شود. این استفساریه با پیگیری کمیسیون اصل ۹۰، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب رسید و در همان تابستان سال ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس هم تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان هم رسید و الان این تفسیر از قانون جاری است. این توضیحات نشان می‌دهد که ادعای مطرح‌شده مبنی بر این‌ که یک سری از داوطلبان سال گذشته توانستند وارد دانشگاه شوند و بعد از ورود به دانشگاه، قبولی آنها را ملغی کردند، غلط است.»

سازمان سنجش هم روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «از شروع به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری ۱۴۰۱ و سال‌های ۱۴۰۰ و قبل از آن که پس از بررسی و برگزاری آزمون رفع شبهه حکم قطعی محکومیت دریافت کرده‌اند، جلوگیری شده است و هیچ داوطلب شبهه‌داری که حکم محکومیت از هیأت تجدید نظر دریافت کرده، به‌عنوان دانشجو به دانشگاه راه نیافته است.»

      بیشتر بخوانید؛

موضوع تقلب داوطلبان کنکور باید محرز شود/ ورود داوطلبان متقلب به دانشگاه، تقصیر مجلس نیست

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: اولا این ادعا که ورود این هزار و ۳۶ نفر به دانشگاه با مصوبه مجلس بوده، اصلا صحیح نیست و کذب است. این اتفاق قبل از تصویب استفساریه مجلس و با تصمیم خود سازمان سنجش آموزش کشور رخ داده است. بعد از اجرای استفساریه مجلس چنین اتفاقی نیفتاده است.

فلاحی ادامه می‌دهد: دوم این که عنوان ۱۰۳۶ نفر "متقلب"، عنوان درستی نیست. چون درمورد بعضی از داوطلبان "شبهه تقلب" وجود داشته است، نه تقلب. وقتی می‌گویند متقلب، یعنی کل داوطلبان با تقلب وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و این حرف درست نیست.

این نماینده مجلس می‌گوید: دلیل مدعیان ورود تعدادی از داوطلبان با تقلب به دانشگاه این است که «چون معدلش در مدرسه پایین بود، ممکن نیست ناگهان در کنکور رتبه بسیار خوبی کسب کرده باشد.» خب ممکن است فردی در مدرسه معدل پایینی داشته اما برای کنکور حسابی خوانده و در کلاس‌های موسسات آموزشی شرکت کرده و رتبه بالایی آورده است. نمی‌شود گفت که چون رتبه کنکورش خوب شده، پس تقلب کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: این ادعای آمار بالای تقلب در کنکور ۱۴۰۱، اولا آمار "شبهه تقلب" است و ثانیا، شبهاتی است که خود سازمان سنجش ایجاد کرده است. خود سازمان سنجش اجازه ورود به آنها به دانشگاه را داده است و ربطی به مجلس ندارد.

فردی که وارد دانشگاه شده را نمی‌توان اخراج کرد/ استفساریه مجلس، جلوی ورود داوطلبان متقلب به دانشگاه را می‌گیرد

فلاحی درباره تعیین تکلیف کسانی که با شبهه تقلب وارد دانشگاه شده‌اند، توضیح می‌دهد: حرف مجلس و محتوای استفساریه این است که کسانی که وارد دانشگاه شده‌اند و الان عنوان "دانشجو" دارند را دیگر نمی‌توانیم از دانشگاه اخراج کنیم. اما افرادی که داوطلب هستند و هنوز اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکرده‌اند، تقلب‌شان قابل رسیدگی است. آن هم "اگر محرز شود" که تقلبی رخ داده است.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: کسی که عنوان دانشجو دارد، دیگر نمی‌شود مدرکش را باطل کرد. مگر این که به صورت مستند مشخص شود که با تقلب وارد دانشگاه شده که آن هم قانون خاص خود را دارد. ولی این شبهه تقلبی که درباره هزار و ۳۶ داوطلب کنکور ۱۴۰۱ ادعا می‌کنند، جزو آنها نیست. سازمان سنجش خودش امتحان گرفته و آنها را وارد سیستم کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح بیشتر "طرح استفساریه مجلس" می‌گوید: طرح استفساریه معطوف به ماده ۱۱ قانون رسیدگی به جرائم آزمون‌های سراسری است که موضوعش در خصوص "شبهه در اثبات تقلب" است. این استفساریه، سازمان سنجش را مکلف می‌کند تا زمانی که فرد «داوطلب» است و هنوز عنوان دانشجو نگرفته، به این شبهه رسیدگی کند. مثلا قبل از ثبت نام فرد در دانشگاه، مجددا از وی آزمون بگیرد. بنابراین کسانی که اجازه ورود به دانشگاه پیدا کرده‌اند، دیگر مشمول ماده ۱۱ نیستند.

فلاحی این را هم اضافه می‌کند که اگر موضوع تقلب محرز شود، سازمان سنجش می‌تواند مانع ادامه تحصیل فرد شود. حتی اگر فرد، مدرک خود را گرفته باشد، چنانچه تقلب او محرز و اثبات شود، سازمان سنجش می‌تواند مدرک او را باطل کند تا برابر قانون به تخلفش رسیدگی شود. باز هم تاکید می‌کنم اگر تقلب، به صورت مستند مشخص شود و صورت‌جلسه شده باشد و مدارک قطعی درباره آن وجود داشته باشد. اما موضوع آن هزار و ۳۶ نفر دانشجو که الان مشغول تحصیلند، این است که "شبهه تقلب" درباره‌شان وجود دارد و چیزی محرز نشده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: در هر حال سازمان سنجش ابزارهای قانونی خاص خود را دارد و اگر موضوع تقلب محرز شود، می‌تواند وارد عمل شود.

کد خبر 774021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    19 1
    عدالت و رعایت حق الناس چی میشه پس
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    18 1
    فهمیدیم چی شد یه سری تقلب کردند و وارد رشته های پزشکی .....و علوم انسانی شدند تبریک به مسئولین
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    30 1
    کسی که از متقلب دفاع میکنه معلومه خودش نیز کلا آدم متقلبی است
  • سپیده IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 1
    خب حداقل از آنهایی که مشخص شده تقلب کرده‌اند بپرسید چطور تقلب کرده‌اند جلوی آن را بگیرید. الآن منظور این است که سازمان سنجش تقلب می‌کرده است؟ چون طرز کار سازمان سنجش که تغییر نکرده بوده است.
  • ebi IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    8 1
    شماره داوطلبان آزمون دکترا چطور بدست موسسات آموزشی میرسه که مدام پیامک تبلیغاتی ارسال میشه!!!اگر سازمان سنجش مقصر نیست پس کیه!!!!؟نگید دروغه که باور نمیکنیم،چون برا من مدام پیامک میاد،کم مونده گوشیمو بزنم به دیوار تخیل تخیل بشه راحت بشم
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 1
    ما که راضی نیستیم