چراغ حسینیه فرحزاد ۴۰ شب روشن است. از شب اول محرم تا پایان آن و از اربعین تا پایان‌ماه صفر. در این ۴۰ شب همه اهالی، چه غریب و چه محلی، مهمان سفره ناهار و شام هستند و در بعضی از روزها به بیش از ۴۰۰۰ نفر طعام داده می‌شود.

حسینیه فرحزاد

 همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: دسته‌های عزاداری حسینیه فرحزاد در شب‌های عزاداری سالار شهیدان  به زیارت امامزاده ابوطالب(ع) و امامزاده صالح(ع) می‌روند. بنا به‌رسم همیشگی، سخنران که معمولاً از سخنرانان معروف و وعاظ بنام هستند دراین ایام به منبر می‌روند.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

غذای نذری معروف آشپزخانه حسینیه از همان درخت‌های گردوی موقوفه‌ای است که اهالی از سر ارادت به اهل‌بیت(ع) نذر کرده‌اند و همین، فسنجان نذری فرحزاد را شهره کرده است. بانیان طعام حسینیه مشخص هستند و هرکسی می‌داند چه روزی باید طعام دهد. دیگ خورش آشپزخانه آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان به‌تنهایی ملاقه را در آن چرخاند. اگرچه این روزها جوان‌ترها مسئولیت آشپزخانه را بر عهده‌دارند و آشپزها از نسل جوان هستند، ولی رحیم فرحزادی از حاج‌اصغر فرحزادی، حاج‌محسن فرحزادی، حاج محسن لالی، حاج‌مصیب فرحزادی، حاج‌مشهدی ابراهیم فرحزادی (معروف به عمویی) و حاج‌مشهدی علی‌اصغر فرحزادی به‌عنوان آشپزهای قدیم حسینیه یاد می‌کند که دیگر در جمع ما نیستند؛ آنها در آشپزی طعام عزاداری محرم چیره‌دست بودند.

راه‌اندازی موزه‌ حسینیه

حسینیه فرحزاد با همه سیاهه‌ها، پرچم‌ها، علم‌ها، پارچه‌ها، کتل‌ها، لباس‌های تعزیه و ظروف مسی قدیمی که دارد تاریخی دور و دراز را برایمان به یادگار گذاشته است. رحیم فرحزادی می‌گوید: «پیشنهاد ساخت موزه‌ای کوچک از آثار تاریخی حسینیه را مطرح کردیم، ولی متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. بسیاری از خادمان و پیرغلامان حسینیه مرحوم شده‌اند. الان چندنفری باقی ‌مانده‌اند که به‌نظرم تاریخ مجسم و تاریخ شفاهی فرهنگ فرحزاد هستند، ولی کسی سراغشان نمی‌رود تا خاطراتشان را مکتوب کند. این خاطرات تاریخ یک محله است که به‌سادگی از بین می‌رود. از طرفی بنای حسینیه این روزها جوابگوی عزاداران نیست. تعدادی از مغازه‌ها و خانه‌های اطراف خریداری ‌شده است تا اگر مردم و مسئولان همت کنند، توسعه پیدا کند.»

کد خبر 774005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha