نغمه مستشار نظامی را باید بانوی روایت شاعرانه زنان حماسی نامید. روایت حماسه زنان از کربلا تا آغوش مادران داغدیده دفاع‌مقدس.۳

مستشار نظامی

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور:  نغمهمستشار نظامی با ترکیب‌بندهایش از شور حماسی زینب کبری(س) در کربلا می‌سراید و این حماسه را با ترکیب‌بند «بانوی حماسه» به مادران شهید پیوند می‌زند. او تنها شاعری است که ۳ بار مورد تفقد رهبر معظم انقلاب قرارگرفته و ایشان بر مجموعه شعرهایش یادداشت تقریظ نوشته‌اند.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

متولد آخرین ما سال ۱۳۵۹ است و با تسلط بر زبان انگلیسی و حضور در کنگره‌های ادبی بین‌المللی چهره شایسته‌ای از زن مسلمان ایرانی به نمایش گذاشته است. کارشناسی مهندسی منابع طبیعی از دانشگاه تهران دارد، کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی منابع طبیعی از دانشگاه علوم و تحقیقات دریافت کرده است و دکترایش را نیز در رشته توسعه پایدار به پایان رسانده. خودش را بچه تهران معرفی می‌کند و می‌گوید: «متولد امیرآباد هستم و دوران کودکی‌ام را در محله‌های هاشمی، قصرالدشت، آذربایجان و بعدها هم غرب تهران گذراندم. این محله‌ها از جمله محله‌های اصیل و قدیمی تهران هستند که خانواده‌های شهدای زیادی نیز در آن ساکن بودند و هستند. فضای مذهبی این محله‌ها مسجدها و حسینیه‌های پرشورشان ناخودآگاه من را با فضای مذهبی و دینی اخت کرد. با این‌حال من در خانواده همیشه در معرض شعر قرار داشتم. شغل معلمی مادرم و البته علاقه او به ادبیات از همان دوران کودکی به این سمت سوقم داد. سیمین‌دخت وحیدی، دخترعمه مادرم بود که به‌عنوان مادر شعر انقلاب شناخته می‌شود. چون او را در فضای خانواده می‌دیدیم و اشعارش را می‌شنیدیم به این فضا علاقه‌مند شدم.»

آیینه‌داری خورشید | حریم عاشورایی یک شاعر |  رهبر معظم انقلاب ۳ بار تقدیر کردند

تقدیر رهبر معظم انقلاب

نغمه مستشار نظامی ۳ بار برای ترکیب‌بندهایش مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است. نخستین بار برای سرودن ترکیب‌بندی در توصیف مقام حضرت زینب(س)، دومین بار با ترکیب‌بندی در وصف حضرت علی‌اکبر(ع) و سومین بار هم رهبر معظم انقلاب طی یادداشتی از ترکیب‌بندی که با تأثیر از کتاب «تن‌ها گریه کن» روایت زندگی اشرف سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان سروده شده بود، تقدیر کردند. ترکیب‌بند «بانوی حماسه» به احترام بانوی قهرمانی از جنس ده‌ها هزار مادر شـهید معاصر ایرانی سـروده شده است.

آیینه‌داری خورشید | حریم عاشورایی یک شاعر |  رهبر معظم انقلاب ۳ بار تقدیر کردند

نذری که قبول می‌شود

 او در مورد توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به ترکیب‌بندهایش می‌گوید: «یادداشت‌های رهبر انقلاب را نشانه قبول نذر و نیتی می‌دانم که در آغاز شعرهایم داشتم. معمولاً شاعر وقتی می‌نویسد خودش را نمی‌بیند، بیشتر دنبال انتقال آن پیام است. ما به‌عنوان زن این دوره باید پیام‌مان را به زن ایرانی در همه عصرها برسانیم. رهبر انقلاب فرمایشی دارند با این عنوان که «شما در هر کاری که هستید خودتان را محور دنیا بدانید و سعی کنید بهترین کاری را که در آن جایگاه می‌توانید، انجام دهید.» من هم اگر گامی برمی‌دارم به‌نوعی انجام‌ وظیفه به‌عنوان زن مسلمان ایرانی است. لطف آن بزرگوار را هدیه به همه شاعران می‌دانم نه شخص خودم. اینکه عالی‌ترین مقام یک کشور با همه مشغله‌هایشان این‌چنین به ادبیات و شعر توجه دارند، ارزشمند است.»

آیینه‌داری خورشید | حریم عاشورایی یک شاعر |  رهبر معظم انقلاب ۳ بار تقدیر کردند
ترکیب بندهای زینبیه 

حریم عاشورایی یک شاعر

نغمه مستشارنظامی با وضوی اشک خود واژگانش را طهارت بخشیده و جامه ارادتی از جنس شعر بر تن روح خود پوشیده و هرسال در یک نذر فرهنگی واژه به واژه از مصایب سیدالشهدا علیه‌السلام و خواهر بزرگوارش زینب کبری سلام‌الله‌علیها می‌سراید. ترکیب‌بندهایی زینبی که از جنس «ما رایت الا جمیلا» است: می‌گوید

 از مصیبت سرخی که دیده است

از قتل‌عام چلچله‌ها در برابرش...

خواهر نگاه کرد و بردار نگاه کرد

 گودال شرمسار به مادر نگاه کرد

در بین واژه‌های شناور میان خون

خواهر به زخم‌های مکرر نگاه کرد

یا اختی الوداع صدا در گلو شکست

 زینب به برق تیغه خنجر نگاه کرد...

/زینب تمام بار جهان را به دوش داشت

داغ کبوتران جوان را به دوش داشت

/بغض هزار ابر سترون به شانه‌اش

اشک هزار رود روان را به دوش داشت

سنگین‌تر از همیشه سری سربلند را

 غمگین‌تر از همیشه که جان را به دوش داشت

کد خبر 773970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha